نرخ دندانپزشکی به قدری افزایش یافته که تنها راه خلاصی از درد دندان فقط کشیدن آن شده است.

به گزارش “روراستی” دندان انسان از مهمترین بخش‌های بدن اوست که حکم طلا دارد حتی ارزشش از طلا هم بالاتر است چون هم در سلامتش تأثیر دارد هم زیبایی‌اش، چه بسا هستند افرادی که آرزوی داشتن دندان‌های سالم برای راحت‌جویدن غذا دارند و این امر موجب شده علاوه بر مشکلات قلبی مشکلات گوارشی هم به سراغ‌شان بیاید چون عفونت ناشی از دندان خراب و عدم درست جویدن غذا این مشکلات را به وجود می‌آورد.

اما نرخ خدمات دندانپزشکی اعم از عصب‌کشی، ترمیم، پرکردن وسایر خدمات آن به قدری افزایش یافته که تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب‌های دندانپزشکی کم شده است و باید آن‌قدر درد دندان را تحمل کرد تا دندان کم کم بپوسد و به ریشه برسد تا در نهایت با نرخی کمتر از عصب‌کشی و پرکردن آن را فقط کشید.

یک زمان کشیدن یک دندان پوسیده با نرخی کمتر از ۱۰ هزار تومان انجام می‌شد که این روزها صحبت از ۵۰ هزار تومان به بالاست که جای بسیار نگرانی و تعجب دارد البته این نرخ‌ها روز به روز هم رو به افزایش است.

در این زمینه گفت‌وگویی با یک جراح و دندانپزشک انجام دادیم و با مراقبت‌های دندان و اینکه چه کارهایی انجام شود که کمتر نیاز به دندانپزشک باشد بیشتر آشنا شدیم.

محمدمهدی سالاری‌صدیق در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: استفاده از لبنیات، پروتئین، سبزیجات و میوه‌ها و غلات تأکید می‌شود و مصرف کمتر شیرینی‌جات و تنقلات، کمبود کلسیم در طولانی‌مدت و فسفر، اختلال در ساختار دندان‌ها و تمایل به خونریزی لثه به وجود می‌آورد همچنین مصرف شیر برای استحکام دندان‌ها بسیار توصیه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که در برخی مناطق رفسنجان آب مصرفی مردم منطقه شور است آیا این آب روی خرابی دندان اثری دارد، بیان داشت: اثر آب شور روی دندان‌ها مانع تولید برخی میکروارگانیسم‌ها در محیط دهان می‌شود اما اثر مستقیم روی دندان تا کنون مشاهده نشده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

این جراح دندانپزشک افزایش قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی مواد و تجهیزات دندانپزشکی ناشی از تحریم‌ها را عنوان کرد و افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد دندانپزشکی در کشورمان تولید می‌شود اما هنوز به خودکفایی نرسیدیم، کشورمان در زمینه اسیدفسفریک که ماده مورد نیاز در ترمیم‌های کامپوزیتی همرنگ دندان است خودکفا شده است.

فلوراید بیش از حد در آب موجب تغیر رنگ دندان‌ها می‌شود

سالاری‌صدیق خاطرنشان کرد: رژیم غذایی، بهداشت دهان فرد، باکتری استرپتوکوک موتانس روی وضعیت دندان‌ها اثرگذار است همچنین در صورتی که فلوراید آب از میزان مشخص بالاتر برود سبب تغییر رنگ دندان‌ها و پدیده فلوروزیس می‌شود.

دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی در توضیحی زمان مناسب برای مسواک‌زدن اطفال را یک دقیقه و بالغان را دو دقیقه عنوان کرد و تصریح کرد: ضمن اینکه باید اطمینان حاصل شود که تمام قسمت‌های دندان مسواک زده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که کودکان از چه سنی باید مسواک بزنند، توضیح داد: اولین معاینه دندانپزشکی کودک از ۶ ماهگی است همان زمانی که دندان‌ها رویش یافته از یک گاز نرم استفاده شود و پس از رویش دندان‌ها مسواک نرم برای دندان کودک استفاده شود در سنین یک تا سه سالگی به اندازه یک برنج خمیردندان برای کودکان استفاده شود و در سنین سه تا ۶ سالگی به میزان یک نخودفرنگی و در صورت نیاز نخ دندان هم توسط والدین می‌توان برای کودک استفاده کرد.

اما با توجه به اینکه نرخ‌های دندانپزشکی زیرپوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد امیدواریم در این زمینه بیمه‌ها هم به مردم توجه داشته باشند  و دولت تمهیداتی بیندیشد تا بار سنگین خدمات دندانپزشکی کمتر روی دوش مردم باشد و کمک بسزایی برای سلامت جامعه شود.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد