فرماندار رفسنجان گفت: در این شهرستان با کشاورزانی سروکار داریم که سال‌ها با سختی در عرصه کشاورزی گام برداشتند نیمی از ارزآوری صادرات غیرنفتی را تولید کردند اما متأسفانه هیچ حمایت خاصی از آنها نشده حتی امهال وام‌های کشاورزی با خون جگر صورت گرفت.

به گزارش “روراستی” مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان امروز در جلسه بررسی مشکلات نظام مهندسی کشاورزی با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور، حضور و نقش بخش غیردولتی در تمام زمینه‌ها اگر تعریف شود و قوانین و مقررات آن را پشتیبانی کند معجزه‌آفرین است.

وی بیان داشت: در شهرستان رفسنجان با کشاورزانی سروکار داریم که سال‌ها با سختی در عرصه کشاورزی گام برداشتند نیمی از ارزآوری صادرات غیرنفتی را تولید کردند اما متأسفانه هیچ حمایت خاصی از کشاورزانی که دچار مشکل شده‌اند نشده حتی امهال وام‌های کشاورزی با خون جگر صورت گرفت.

وی بیان داشت: بسیاری از کشاورزان معتبر دچار مشکل شدد تحریم‌ها هم مزید بر علت شد همچنین گردش مالی در شهرستان هم به حداقل رسید.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه بسیاری از اماکن و زیرساخت‌های شهرستان توسط خیران ایجاد شده افزود: اما آنچه باید برای حمایت کشاورزان امروز جوابگو باشد صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: نظام مهندسی کشاورزی می‌تواند در راستای آموزش، نظارت و استفاده از دانش در عرصه کشاورزی کمک خاصی برای کشاورزان باشد، روابط کارشناسان با مهندسان تعریف و قوانین و مقررات تدوین شود تا کشاورزان قبل از مراجعه به هر بخش به نظام مهندسی مراجعه کنند.

۱۴۰ هزار اشتغال کشاورزی سال گذشته از دست رفت

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به اینکه ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار تن تولید پسته کشور مربوط به رفسنجان است، اظهار کرد: ۸۰ درصد اقتصاد شهرستان رفسنجان از راه کشاورزی و پسته‌کاری است.

وی تصریح کرد: سال گذشته محصول پسته این شهرستان افت قابل توجهی پیدا کرد، ۱۴۰ هزار اشتغال مستقیم به دلیل نبود پسته از دست رفت، سال ۹۶ نزدیک به ۶۵ هزار تن پسته داشتیم که یک میلیون کارگر نفر روز برای برداشت و ۲۰۰ هزار کارگر در بخش فرآوری به‌کار گرفته شد.

وی بیان کرد: سال ۹۶ همچنین ۳ هزار کانتینر از رفسنجان به گمرکات ارسال شد و یک میلیون گونی یا کیسه پلاستیکی تولید شد که در مجموع زنجیره اقتصادی خوبی به وجود آمد.

رضایی خاطرنشان کرد: رفسنجان یک سوم مرغ استان را تولید می‌کند و وجود ۱۲ هزار رأس گاو گوشتی و شیری ظرفیت بالایی در استان به شمار می‌رود در زمینه پرورش آرتمیا از شهرهای موفق کشور هستیم و در شیللا رونق خوبی داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان از رهاسازی ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای رفسنجان یاد کرد و رونق گلخانه‌ها را ذکر کرد‌.

بیمه پایه به تعهدات خود عمل نکرد

خانی نماینده خانه کشاورز هم سال ۹۷ را بدترین سال اقتصادی برای رفسنجان دانست و بیان کرد: ۴ هزار میلیارد تومان سال ۹۷ در رفسنجان خسارت دیدیم که بیمه پایه هم به تعهدات خود عمل نکرد.

این کشاورز پسته کار ادامه داد: نظام مهندسی باید کمک کشاورزان باشد اما از بخش کشاورزی دفاع نکرده است.

وی بعد مسافت را از مشکلات برای اخذ مجوزها عنوان کرد و گفت: نظام مهندسی باید هر جا که کشاورزی هست تسهیل‌گری کند و خدمات بدهد و کارشناسان و مهندسانی که به کمک کشاورزی می‌آیند باید کارآزموده باشند.

خانی گرانی و خرابی و غیراستاندارد بودن ادوات کشاورزی را عامل خسارت به کشاورزان دانست و متذکر شد: علی‌رغم اینکه رفسنجان مهد پسته دنیاست و امروز دچار مشکلات متعدد در بخش کشاورزی است می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی شود.

اما هرندی یکی از کشاورزانی که مقداری از محصول خندان خود را هم به همراه آورده بود هم مشکلاتی مانند وجود کوره‌های آجرپزی و مراکز فرآوری ضایعات مس را به دلیل دود و آلودگی مطرح کرد.

قربی رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان در پاسخ به هرندی اظهار کرد: هنوز هیچ مرجعی مضر بودن این کارگاه‌ها را برای بخش کشاورزی اعلام نکرده اما پیگیر جلوگیری از فعالیت بدون مجوز برخی این کارگاه‌ها هستیم.

ناصری که از مهندسان کشاورزی و تولیدکننده برتر سال ۷۶ بود هم در این جلسه بیان کرد: بانک کشاورزی در موضوع امهال وام‌ها جنایت کرده حتی به طور مستقیم باعث شده ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول کم شود چون کشاورز نتوانسته نهاده بخرد و به باغ رسیدگی کند و این بانک به بدترین شکل در رفسنجان کار می‌کند.

گزارش از زهرا بمی نژاد