به بهانه نبود محصول پسته

روضه خوانی قاسم آباد تعطیل شد

  • شناسه خبر: 49728
روضه خوانی قاسم آباد تعطیل شد

پس از بیش از یک قرن روضه خوانی معروف در روستای قاسم آباد حاجی این مراسم امسال تعطیل شد.

پس از بیش از یک قرن روضه خوانی معروف در روستای قاسم آباد حاجی این مراسم امسال تعطیل شد.

در پی چرایی تعطیلی روضه خوانی در قاسم آباد حاجی پس از بیش از یک قرن در ادامه تعطیلی سه ماهه خانه حاج آقاعلی که برای گردشگران جاذبه ای به شمار می رود، با رئیس اداره اوقاف شهرستان گفت وگویی انجام دادیم.

حجت الاسلام یوسفی در گفت وگو با خبرنگار “روراستی” اظهار داشت: در قاسم آباد سالیان سال از قبل موقوفات عزاداری برگزار و موقوفات درآمدی داشتند و خرج می شد سال گذشته مراسم را به نحو احسن برگزار کردیم و همه راضی  بودند امسال به دلیل اینکه دو سال پیاپی پسته نبود و از طرفی ۹۰ درصد موقوفات باغات پسته است هیچ مبلغی برای برگزاری مراسم نداریم.

رئیس اداره اوقاف شهرستان رفسنجان عنوان کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان وام گرفتیم خرج باغات کردیم چون حفظ  موقوفه اهمیت زیادی دارد با هزینه هایی که در باغات شد آن را طوری احیا کردیم که جزء بهترین باغات شهرستان هستند و سال آینده پسته خوبی خواهند داشت.

وی بیان داشت: برای محرم سال آینده قول می دهیم بهترین مراسم را در قاسم آباد برگزار کنیم.

یوسفی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی طوری است که فروشگاه ها نسیه نمی دهند و اگرکالا را نسیه بدهند نهایتا ۲۰ روزه است، افزود: همچنین نمی توانیم حواله برای سال دیگر و دو سه ماه دیگر بدهیم چون حق الناس می شود و امام حسین (ع) هم راضی ندارند اینگونه مراسمی بگیریم.

وی با یادآوری اینکه تحولی در زمنیه باغات ایجاد شده و برای سال آینده محصول دارد، ادامه داد: دهیاری و هیئت امنا آمدند و از نزدیک مشاهده کردند، ما خودمان را مدیون امام حسین (ع) می دانیم هرگز نمی خواهیم مجلس عزایش را تعطیل کنیم.

یوسفی در ادامه با اشاره به سایر هزنیه کرد در باغات اوقاف بیان کرد: کارگران ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان حقوق دریافت می کنند هزینه های زیادی بوده علی رغم اینکه امسال برای مجلس عزا در قاسم آباد نتوانستیم هزینه کنیم اما چراغ مسجد را با همه سختی ها روشن نگه داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: مراسم عزای امام حسین (ع) حداقل ۲۰۰ میون تومان پول لازم دارد جدای از اینکه اجاره اراضی که مسکونی شدند و هیچ انگیزه ای برای پرداخت نیست هم نتوانسته به کمک بیاید، وقتی دو نفر از نیروهای ما با یک خودرو می فرستیم درب منازل که هزینه هم دارد،  از ۵۰ نفر ۵ نفر اجاره می پردازند که خیلی هم کم است اما این هزینه ها هرچه باشد خرج باغات می شود تا محصولی باشد که بتوانیم مراسم برگزار کنیم. ما خودمان غصه می خوریم  مراسم برگزار نشد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان رفسنجان تصریح کرد: امسال حسینیه اهل بیت اوقاف هم با توجه به نبود هزینه و درآمد تعطیل شد.

وی ابراز داشت: جناب خاموشی رئیس سازمان موقوفات کشور  کلا واگذاری را ممنوع کرده در حالی که ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد موقوفات از محل واگذاری موقوفات است.

یوسفی در پاسخ به این سؤال که چرا از خیران نخواستید وارد شوند بعد پولشان را با برداشت پسته پس دهید، توضیح داد: یک بحث کار ما اخلاقی و وجدانی است که دلمان می خواست مجالس تعطیل نشود یک بخش اداری و دولتی که بخش دولتی اجازه نمی دهد ما از خیران استقراض کنیم.

وی تأکید کرد: اهالی قاسم آباد با توجه به دغدغه ای که دارند می توانستند کاری کنند حسینیه تعطیل نشود.

بحث هتل ۴ ستاره خانه خشتی منتفی شد

یوسفی در ادامه در توضیحاتی پیرامون تعطیلی خانه حاج آقاعلی افزود: در اوقاف واحدی به نام توسعه و عمران موقوفات داریم که تمام طرح های کشاورزی و اقتصادی و سرمایه گذاری را انجام می دهد در رفسنجان ۴۰۰ هکتار باغ پسته را تحویل ما دادند که ساز و کار جدایی می خواهد قسمت هولدینگ اقتصادی موقوفات تنها خانه حاج آقاعلی نیست و تمام مجموعه زیر نظر صندوق توسعه عمران و زیر نظر مستقیم مدیرکل است و تمام مسئولان شهر این موضوع را می دانند.

وی اظهار کرد: ما از لحاظ قانونی وظیفه ای نداریم از طرف صندوق ذکر شده با فرماندار جلسه ای برگزار شد که قرار بود تفاهم نامه ای بین کرمان و شهردار رفسنجان انعقاد  شود و خانه به شهرداری واگذار شود که هنوز به تفاهم کلی نرسیدند.

این مسئول از هزینه های زیادی که در خانه حاج آقاعلی بزرگترین خانه خشتی دنیا شده یاد کرد و ابراز امیداوری کرد که عظیمی زاده با توجه به اینکه انسان موفقی است می تواند خانه را به گونه ای اداره کند که نه مردم نه موقوفات متضرر شوند و ادامه داد: امیدواریم نتیجه مثبت در خصوص این تفاهم نامه حاصل شود.

وی گفت: بحث هتل چهارستاره این خانه منتفی شده اگرچه هزینه های زیادی شده که کار به درست و اشتباه بودن آن نداریم اما چون در برابر تجهیزات و کالاهایی که وارد خانه شده سر موعد مبالغ پرداخت نشده افراد وسایل خود را از خانه بردند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان عزاداری قاسم آباد محرم موقوفات رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :