طی آیینی

ثبت ملی جوش زنی هرمزدآباد ۵ ساله شد+تصاویر

  • شناسه خبر: 49844
ثبت ملی جوش زنی هرمزدآباد ۵ ساله شد+تصاویر

پنجمین سالروز ثبت ملی آیین جوش‌زنی ایران در هرمزدآباد رفسنجان برگزار شد.

پنجمین سالروز ثبت ملی آیین جوش‌زنی ایران در هرمزدآباد رفسنجان برگزار شد.

به گزارش “روراستی” عصر امروز با حضور جمعی از مردم و مسئولان پنجمین سالروز ثبت ملی آیین جوش‌زنی ایران در روستای هرمزدآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور اظهار داشت: بالغ بر ۲۰۰ سال گذشته بزرگان و پدربزرگ‌های ما با شیوه و سبک جوش‌زنی به عزاداری می‌پرداختند منطقه هرمزدآباد پیشگام شد و این سبک عزاداری را ثبت ملی کردند اگرچه به نام رفسنجان است اما جوش‌زنی در مناطق مختلفی از رفسنجان از جمله کشکوئیه و نوق و بعضی روستاهای اطراف شهر وجود داشته و نشان می دهد مردم رفسنجان از گذشته های دور عشق و علاقه و محبت امام حسین (ع) در وجودشان جای داشته است.

امام جمعه رفسنجان بیان داشت: امروز روش‌های جدیدی برای عزاداری در میان مردم و به ویژه جوانان آمده و عشق و علاقه زیادی بین جوانان ایجاد شده امسال در تاسوعا و عاشورا شاهد حضور جوانان بودیم و جوانان زیادی پای منابر می‌نشستند و در عزاداری‌ها شرکت داشتند اما باید روش‌های عزاداری گذشته را یادآوری کنیم این کار ارزشمندی است که باید پاس داشته شود.

ابراهیم رضوی‌مقدم دبیر آیین جوش‌زنی هرمزدآباد اظهار کرد: یکی از نکاتی که برازنده منطقه است مراسمات مذهبی است که شور و شوق زیادی دارد به ویژه روز عاشورا جمعیت زیادی در این منطقه حضور به هم می‌رسانند.

وی تصریح کرد: سند آیین جوش‌زنی به شماره ۱۵۴۴ را سال ۹۲ ثبت ملی رساندیم در حالت کل به نام جوش‌زنی شمال استان در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسید اما منطقه خاصی برای آن ذکر نشده بود با همتی که شد اسم هرمزدآباد در این ردیف به پرونده ۱۵۴۴ الحاق شد و هر سال این آیین را در هرمزدآباد پاس می‌داریم.

دبیر آیین جوش‌زنی هرمزدآباد رفسنجان بیان کرد: مسجد قدیم هرمزدآباد که به نام مسجد صاحب‌الزمان (عج) نامگذاری شده مربوط به دوران قاجاریه است که سال گذشته به ثبت ملی رسید و در فهرست آثار ملموس ایران ثبت شد و طی مراسمی این ثبت ملی پاس داشته شد.

رضوی‌مقدم خاطرنشان کرد: جوش‌زنی در این منطقه قدمت بالای ۲۰۰ سال دارد فلسفه جوش‌زنی همان معنای کلامی که دلهره و اضطراب است که مردم منطقه برای امام حسین(ع) با این روش عزاداری می‌کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
ثبت ملی جوش زنی ایران جوش زنی رفسنجان هرمزدآباد
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :