مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجتمع مس سرچشمه  در HSE در کشور پیشرو بوده که به مجموعه مس سرچشمه که به لحاظ پیشگیری، ایمنی و ملاحظاتی که همواره دغدغه کشور است از نمادها و الگوهای واقعی در بخش صنعت و معدن کشور است تبریک می‌گویم.

به گزارش “روراستی” رسول یاراحمدی در اولین استارت‌آپ ویکند ایمنی با محوریت تکنولوژی‌های هوشمند در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اظهار داشت: مجتمع مس سرچشمه  در HSE در کشور پیشرو بوده که به مجموعه مس سرچشمه که به لحاظ پیشگیری، ایمنی و ملاحظاتی که همواره دغدغه کشور است از نمادها و الگوهای واقعی در بخش صنعت و معدن کشور است تبریک می‌گویم.

مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بعد از ۶ سال در وزارت صمت و ۱۲ سال در وزارت دفاع و وزارت نفت می‌توانیم عباراتی که تجربه و حس شده را به کار ببریم که کشور ما به لحاظ حفظ سرمایه و چسباندن «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» به فرایند در مرحله‌ای است که مدیران به دنبال ایمنی می‌آیند.

وی تصریح کرد: در عرصه تولید به این موضوع رسیدند که ایمنی باید حرف اول و آخر را بزند در وزارت صمت یک نقشه راه برای ۱۴۰۰ تعریف شده  که فرهنگ «بهداشت، ایمنی و محیط زیست»  در وزارتخانه ارتقاء پیدا کند و هیچ کس جز کسانی که دارای خلاقیت و ایده‌های نو و نگاه‌های پیشگیرانه هستند نمی‌توانند در این راستا کمک کنند.

یاراحمدی ادامه داد: تعهد ریشه در باور و اعتقاد دارد هر کس که به عنوان مدیر سازمان یا بالاترین مقام مسئول در یک کشور صحبت می‌کند می‌توان متوجه شد عمل این فرد کجاست و آیا حرف است یا عمل؛ بخشی از ریشه تعهدی ما به مسائل انسانی و اخلاقی که زایده تفکر، تدبیر و اخلاق و مسائل اعتقادی در کشور است بستگی دارد در یک سازمان و تشکیلات عناصر کلیدی هست که آن سازمان را تعریف می‌کند، انسان محور توسعه، تکنولوژی به عنوان ابزاری که گره‌های مبهم را باز کند و سازمان به عنوان بستری است که ما می‌توانیم در آن امن کار کنیم.

وی بیان کرد: تکنولوژی می‌تواند فن و حرفه حل مشکل را یاد دهد فرهنگ و فرهنگسازی در «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» مقوله مهمی است می‌توانست در وزات صمت نزدیک به ۲۲ سال در یک مجموعه دستگاهی بزرگ فقط محیط زیست باشد اما به این نتیجه می‌رسند که باید نگاه کاملا پیشگیرانه باشد.

یاراحمدی پله‌های حرکت در مسیر فرهنگ و ارتقای ایمنی را پله‌های پنج گانه دانست که پله اول در کشورهای جهان سوم این است که پیرامون مشکلات دغدغه وجود دارد و افزود: پله دوم این است که اگر دغدغه داریم برای حل مشکل چه راهکاری باید پیدا کرد و واکنش انفعالی صورت می‌گیرد که در سه، چهار دهه قبل در کشورمان روی آن مانور می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که شخصی مدیر ایمنی یک مجموعه می‌شود که تخصص ندارد اگرچه تعهد داشته اما به ما آسیب وارد کرده است؛ پله چهارم برای ارتقای ایمنی و تعالی «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» این است که منفعل نباشیم و قبل از آنکه از ما بخواهند خودمان خواسته باشیم و بیشتر از مسئولیت و تعهدمان پاسخگو باشیم که این مهم در عمل میزان اثر پاسخ خودش را نشان دهد.

یاراحمدی در ادامه با اشاره به اینکه در چند دستگاه اجرایی کشور در مرحله چرتکه انداختن هستند، خاطرنشان کرد: اما پله پنجم مرحله‌ای است که نگاه ما خلاقانه، پیشرو و پیش بینانه باشد که در آن از انسان‌های خلاق و ایده‌پرداز استفاده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: فرهنگ «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» را باید از درون سازمان ایجاد کنیم در ایمنی باید خودمان الگوی خودمان باشیم البته از مدل‌های موفق خوب است که الگو بگیریم.

وی تصریح کرد: در «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» دستگاه‌های ما واگرایی دارند هنوز آیین‌نامه واحد برای آن در کشور نداریم و وزارتخانه‌ها در این زمینه هماهنگ نیستند.

یاراحمدی بیان کرد: تا سال ۱۹۹۰ طراحی انجام می‌شد و بعد می‌گفتیم ایمنی را به آن تزریق کنیم بعد از سه دهه شده «طراحی کنیم برای ایمنی» که اگر کشورهای جهان اول صنعتی و پیشرو به این شعار رسیدند ما هم به عنوان یک کشور توسعه یافته الگوی ایمنی‌مان را باید با این کشورها مقایسه کنیم.

وی متذکر شد: انرژی و محیط زیست اگر با هم هماهنگ شود قطعا هم‌افزایی به وجود می‌آید ایمنی با انرژی، انرژی با محیط‌زیست و محیط زیست و انسان عناصری هستند که از هم جداشدنی نیستند.

یاراحمدی یادآور شد: در سال های نه چندان دور حوادث انسانی غیرقابل تحملی داشتیم موجب شد این نگاه به «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» اهمیت بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/