در جلسه انجمن کارآفرینان مطرح شد

گلایه‌ صادرکننده پسته از دخالت غیرکارشناسی دولت

  • شناسه خبر: 50690
گلایه‌ صادرکننده پسته از دخالت غیرکارشناسی دولت

گلایه یکی از صادرکنندگان قدیمی پسته از تصمیم گیری غیرکارشناسی برای این محصول، تأکید صادرکننده کاشی بر استفاده از مزیت‌های صادراتی خیلی خوب در کشور و همگرایی برای حمایت از صادرات مهمترین موضوعات مطرح شده در انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی در رفسنجان بود.

گلایه یکی از صادرکنندگان قدیمی پسته از تصمیم گیری غیرکارشناسی برای این محصول، تأکید صادرکننده کاشی بر استفاده از مزیت‌های صادراتی خیلی خوب در کشور و همگرایی برای حمایت از صادرات مهمترین موضوعات مطرح شده در انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی در رفسنجان بود.

به گزارش “روراستی” جلسه انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی رفسنجان با صادرکنندگان به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، در این نشست صادرکنندگان این شهرستان خواستار توجه به خواسته آنان و حل مشکلات شدند.

سیدمحمود ابطحی یکی از بازرگانان قدیمی رفسنجان که در حوزه صادرات پسته فعالیت دارد به سبقه دیرینه این شهرستان در حوزه کشاورزی و پسته و صادرات آن اشاره کرد و اظهار داشت: در رفسنجان با وجود اقلیم و شرایط آب و هوایی کشت پسته اهمیتش بیشتر از گندم و سایر محصولات است مزیت تولید پسته نسبت به گندم این است که می‌توانیم با صادرات یک کیلوگرم پسته ۱۵ کیلوگرم گندم وارد کنیم که در صادرات به آن مزیت نسبی می‌گویند.

وی بیان کرد: باید قبول کنیم که صادرات پسته به دلیل شرایط آب و هوایی و سایر مسائل کمرنگ‌تر شده و کشاورزی بهره‌ور نیست و آینده ما به سمت تنوع صادرات خواهد رفت.

شغل پایدار عامل ایجاد شهر پایدار است

حمیدرضا ایرانمنش صنعتگر و عضو انجمن توسعه کارآفرینی شهرستان رفسنجان نیز تصریح کرد: مقوله تولید باید بر اساس مزیت رقابتی باشد در رفسنجان محورهای شگفت‌انگیزی داریم که مهجور مانده و دنبال آن نرفتیم بزرگترین جنگل مصنوعی دست کاشت بشر، بهترین انرژی خورشیدی، دومین معدن روباز دنیا، مناطق تاریخی و طبیعی و صنایع و معادن از محورهای شگفت‌انگیز این شهرستان هستند که همه می‌توانند محور کارآفرینی باشند.

وی بیان کرد: شهر پایدار شهری است که شغل پایدار داشته باشد و انجمن برای هموارکردن مسیر تشکیل شده و فعالیت خود را از توسعه فرهنگ کارآفرینی آغاز کرده است

این صنعتگر با اشاره به تحریم‌های چندساله علیه کشورمان تصریح کرد: در این برهه زمانی کارآفرینان سربازان و ژنرال‌های جنگ اقتصادی هستند و هرکس که کارآفرینی می‌کند خیلی ارجمند و فاخر است و باید به او نگاه ویژه شود.

دولت در صادرات پسته دخالت نکند

اما یکی از صادرکنندگان قدیمی این شهرستان دولت را عامل ضربه زدن به پسته دانست و گفت: کسانی برای پسته تصمیم می‌گیرند و دخالت می‌کنند که چیزی از پسته نمی‌دانند.

موسوی ادامه داد: در خصوص پسته کسی باید تصمیم بگیرد که سالیان سال در این زمینه کار کرده باشد، نگاهمان به پسته باید به گونه‌ای باشد که با نگاه به گذشته و حال عقب‌ماندگی‌هایمان را برآورد و جبران کنیم.

این صادرکننده بار دیگر بر این نکته تأکید کرد که دولت در صادرات پسته دخالت نکند و بگذارد ما کارمان را انجام دهیم تا کمتر ضربه ببینیم.

وی در ادامه عنوان کرد: حاشیه سود پسته خیلی کم است.

ضرورت راه‌اندازی یک شعبه بانک توسعه صادرات در رفسنجان

 وهاب‌زاده یک صادرکننده جوان اما هم مشکلات صادرات را عنوان کرد که بخشی مربوط به کشور و بخشی مربوط به استان است اما مشکلاتی که مربوط به شهرستان است عجیب بوده و اینکه اتاق بازرگانی رفسنجان مدیر اجرایی خوبی ندارد دیگر مسأله‌ای بود که وهاب‌زاده مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: این شهرستان با وجود تعداد قابل توجهی صادرکننده اما یک شعبه بانک توسعه صادرات ندارد.

وهاب‌زاده بیان کرد: بخش صادرات نیاز به درمان فوری دارد و تکلیف اتاق بازرگانی باید مشخص شود و بزرگان شهر در این زمینه کمک کنند.

یک بانوی تولیدکننده موفق هم در جمع حضور داشت؛ فریبا مرتضوی تولیدکننده محصولات غذایی که ابراز خرسندی کرد از اینکه بخشی از صنعت شهرستان را در دست گرفته و تمام محصولات مصرفی‌اش هم از استان تأمین می‌شود و هیچ یک از آن‌ها تراریخته نیست.

عاشورزاده مدیرعال شرکت فرومولیبدن کویر که عمده محصولات تولیدی‌اش صادراتی است از کارکرد ضعیف اتاق بازرگانی سخن به میان آورد.

وی بیان کرد: هر سال ما جزء صادرکنندگان نمونه استانی هستیم اما تنها یک تندیس دریافت می‌کنیم و هیچ حمایتی از ما در خصوص صادرات نشده است.

عاشورزاده تصریح کرد: مشکلاتی که مربوط به کشور است در سطح کلان باید برطرف شود اما توقع می‌رود گلوگاه‌های شهرستانی بیشتر حمایت کنند، همگرایی داشته باشند ضمن اینکه به جایگاه گمرک در رفسنجان نگاه ویژه شود که به مرکز استان منتقل نشود.

وی به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی استان اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای که برگزار شد هیچ صادرکننده‌ای صحبت نکرد تا مشکلات را مطرح کند و باز هم شورای گفت‌وگو کمکی نکرد.

صادرات نیاز به رفت و آمد و هزینه دارد اما راضی هستیم

حسینی‌فخار تداوم صادرات را عامل موفقیت در این زمینه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به ۲۰ کشور منطقه صادرات کاشی و سرامیک انجام می دهیم به کشورهای آلمان و انگلیس هم صادرات داشتیم اما اندک بوده و به تداوم صادرات اهمیت دادیم.

وی بیان کرد: صادرات نیاز به رفت و آمد و هزینه دارد در نمایشگاه‌هایی که شرکت کردیم تا محصولات‌مان را معرفی کنیم هزینه زیادی کردیم ۸۰ درصد هم جواب گرفتیم و امروز راضی هستیم.

این صادرکننده کاشی و سرامیک ادامه داد: اگرچه تحریم‌ها کارها را سخت کرده و هزینه‌ها را بالا برده اما کار را قفل نکرده است ضمن اینکه مزیت‌های صادراتی خیلی خوبی در کشور وجود دارد که اگر استفاده نکنیم خودمان کوتاهی کردیم.

ابولهادی از هنرمندان قالیباف شهرستان که سال‌هاست در تولید و صادرات فرش فعالیت دارد نیز توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی را دارای اهمیت بالایی دانست و اظهار کرد: ما در زمینه فرش برند خاصی داریم و فروش خوبی در کشور داریم چراکه به کیفیت فکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هدایت گردشگرانی که به استان‌های همجوار و دیگر شهرها سفر می‌کنند به رفسنجان می‌تواند کمک خوبی در رونق صنعت گردشگری باشد با وجود گران‌شدن مواد اولیه توان رقابت ما کم شده اما نباید این موضوع موجب افت صنایع دستی شود و صنعتی که سال‌های سال در دنیا حرف برای گفتن داشته و دارد به فراموشی سپرده شود.

این بافنده و کارآفرین در حوزه فرش خاطرنشان کرد: رفسنجان با توجه به کیفیت خیلی خوب در صنعت فرش حتی می‌تواند به کشورهای آمریکایی فرش صادر کند و این ظرفیت بسیار بزرگی است.

انتهای پیام/گزارش از زهرا بمی نژاد

برچسب ها:
انجمن کارآفرینی پسته رفسنجان صنعت کارآفرینی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :