فرماندار رفسنجان گفت: کلیه چاه موتورهای کشاورزی شهرستان رفسنجان از ۱۸ تا ۲۸ آبان خاموش می شوند.

به گزارش “روراستی” این شهرستان در انتظار محصولی است که قرار است رکورد سال ۸۶ را بزند و دل کشاورزانی که سال‌های سال بی‌محصولی کشیدند و به بانک‌ها و جاهای دیگر مقروض شدند را شاد کند.

اما هرساله به مدت یک ماه و امسال طبق تصمیم شوای حفاظت منابع آب در ماه گذشته مقرر شد ۲۸ روز کلیه چاه‌موتورها خاموش شوند تا در منابع آبی صرفه‌جویی شود.

 کشاورزان که نگرانی نگهداری محصول را دارند و از طرفی تغذیه این میزان محصول نیازمند آب‌دهی است تقاضای عدم خاموشی را مطرح کردند که در جلسه شورای حفاظت منابع آب در خصوص آن تصمیم‌گیری شد.

۲۲ هزار تن پسته محصول امسال رفسنجان

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اظهار داشت: از اول مهر سال زراعی جاری ۰٫۲ میلی‌متر بارندگی داشتیم که سال قبل ۰٫۸۳ بود.

وی عنوان کرد: بارندگی خیلی کمک کرد ۷۰ میلی‌متر فروردین و اردیبهشت کشاورزان را امیدوار کرد و رشد رویشی و زایشی خیلی خوبی روی درختان ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: امسال حدود ۲۷ هزار تن پیش‌بینی کرده بودیم که در نهایت ۲۲ هزار تن محصول رفسنجان و ۱۸ هزار تن محصول شهرستان انار است که وضعیت انار به مراتب از رفسنجان بهتر بود.

وی تصریح کرد: حدود چهار هزار میلیارد تومان پول در این دو شهرستان حاصل از درآمد پسته داریم که می‌تواند تغییر و تحول اساسی در اقتصاد دو شهرستان ایجاد کند.

رضایی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی سرمای خوبی تا ۱۵ دی داریم که برای درختان خوب است اگر شرایط مهیا باشد رکورد سال ۸۶ که دو شهرستان انار و رفسنجان ۱۲۰ هزار تن پسته داشتند را می‌توانیم بزنیم.

وی اظهار کرد: سال آینده مناطق دیگر کشور محصول پسته نداریم و هر چه پسته باشد در باغات رفسنجان و اندکی در راور است.

رضایی با اشاره به اینکه امسال بالای ۳۰ درصد محصول را به دلیل شرایط اقلیمی از دست دادیم، متذکر شد: تولید محصول رفسنجان در مسائل ملی هم اثرگذار است.

وی در ادامه گفت: پیشنهادی که باغداران داشتند در خصوص عدم خاموشی چاه‌موتورها بود که ما این تقاضا را مطرح می‌کنیم چراکه به دلیل کوددهی لازم است باغداران باغات خود را به خوبی تغذیه کنند.

خاموشی ۱۰ روزه به جای ۲۸ روز

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان بیان کرد: باتوجه به تقاضای کشاورزان و سرمای زودرس و یخ‌آب زمستانی که داریم و همچنین سال پرمحصول است، خاموشی از ۲۸ روز  به ۱۰ روز کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: از ۱۸ آبان تا صبح ۲۸ آبان کلیه چاه‌موتورهای کشاورزی شهرستان رفسنجان به مدت ۱۰ روز خاموش می‌شوند.

انتهای پیام/