رئیس جمهور گفت: با ادامه برجام سال آینده ما به یک هدف بسیار بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست پیدا می‌کنیم و آن، این است که سال‌هاست خرید و فروش سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است و اگر تا سال آینده برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود

به گزارش “روراستی” حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز در جمع مردم رفسنجان در ورزشگاه تختی اظهار داشت: خوشحالم در ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الاشان اسلام (ص) و امام صادق (ع) توانستم شما مردم عزیز و قهرمان رفسنجان را زیارت کنم.

وی بیان کرد: همیشه مردم رفسنجان، مردمی فعال، پرتلاش، سختکوش، متدین و انقلابی بوده‌اند.

رئیس جمهوری ادامه داد: از سال ۵۳ تا پیروزی انقلاب اسلامی سالی یک یا دو بار به رفسنجان برای سخنرانی های متعدد آمده‌ام و جوانان پرشور و مردم عاشق به راه نهضت اسلامی و امام را در این شهرستان مشاهده می‌کردیم.

روحانی افزود: استان کرمان افتخارات، عالمان، بزرگان، شعرا واندیشمندان بسیار فراوانی دارد، اما دو چهره شاخص این استان شهید باهنر و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هستند، شهید باهنر در فرهنگ و علم ایران زمین و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مدیریت سیاسی کشور چهره‌های سرآمد و فوق‌العاده بودند.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را می‌شناختم و بعد از انقلاب هم به طور پیوسته با وی همکاری داشتم از مجلس شورای اسلامی تا دوران دفاع مقدس و تا حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی و ایثار، فداکاری، خوش فکری، مجاهدت، سیاستمداری و واقع‌بینی این مرد برای همه مردم ایران و مردم منطقه و سراسر جهان مشهود است و وی به عنوان یک چهره سیاسی شناخته شده انقلابی در سراسر جهان به‌شمارمی‌رود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یک روشنفکر دینی بود، تصریح کرد: روشنفکران عالمانی هستند که پیش‌رو را می‌بینند و فقط زمان حال را نمی‌بینند و فرق عالم روشنفکر و عالم غیرروشنفکر در آینده‌نگری است.

روحانی اضافه کرد: آن زمانی که نوشتن و انتشار مجله در حوزه علمیه قم علامت مثبتی نبود، مرحوم ‌ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آن مجله مکتب تشیع را در سال‌های دهه ۳۰ بنیان‌گذاری کرد و اگر مقالات آن مجله را امروز هم نگاه کنید به طور مثال می‌بینید مقالاتی به قلم شهید بهشتی درباره حکومت اسلامی نوشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم در انقلاب بودند، ابراز داشت: اما عده‌ای پیشتاز بودند و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از پیشتازان انقلاب اسلامی بود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود از برگزاری جلسات هفتگی در محضر افرادی چون شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی قبل از تشکیل مجلس شورای اسلامی سخن به‌میان آورد و اضافه کرد: وقتی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و نمایندگان مردم جمع شدند در آن جلسه اکثریت نظرشان این بود  که مقام معظم رهبری رئیس مجلس باشند، اما آقا فرمودند، آقای هاشمی برای این کار مناسب است و نه من.

روحانی ادامه داد: بعد از صحبت ایشان به اتفاق آرا همه رای دادند تا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ریاست شورا را بر عهده بگیرد و چقدر این مسؤولیت سخت بود، اما وی ۹ سال به خوبی مجلس شورای اسلامی را ریاست کرد و در تمام جلسات سیاسی در خارج و داخل کشور در دوران‌های مختلف اگر به اسناد مراجعه کنید و مطالب ایشان را در مذاکرات سیاسی بخوانید، می‌بینید وی یک عالم، مجاهد و مدیر بزرگ سیاسی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یک درس مهمی را در مسیر سیاسی کشور به همه یاد داد و آن درس میانه‌روی و اعتدال بود، اظهار داشت: در جامعه ما افکار و سلیقه‌های مختلف وجود دارد و این‌جور نیست که همه مثل هم بیندیشیم، اینکه چه راهی را باید انتخاب کنیم و کدام راه ما را زودتر به مقصد می‌رساند، همیشه مورد بحث و اختلاف هست.

روحانی همچنین افراد تندرو در گروه‌های مختلف را زمینه‌ساز مشکلات دانست و تصریح کرد: راه میانه‌ای که قرآن به ما نشان می‌دهد را باید دنبال کنیم، اعتدال، میانه‌روی، به عدالت نگریستن، آینده‌نگر و واقع نگر بودن در عین حالی که آرمان باید برای ما مقدس باشد، مسئله بسیار مهمی است.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال آینده تمام می‌شود

رئیس جمهور در جمع مردم رفسنجان از برجام هم سخن گفت و بیان داشت: ما با شش قدرت بزرگ برای مصالح جامعه خود قراردادی را امضا کردیم که آمریکا از آن خارج شد و عهد و پیمان خود را زیر پا گذاشت.

روحانی ابراز داشت: ما در برابر این حرکت آمریکا می‌توانیم چند کار انجام دهیم، عده‌ای می‌گفتند، شما هم بلافاصله ار برجام خارج شوید، عده‌ای می‌گفتند در هر شرایطی بمانید و عده‌ای هم می گفتند راه بینابین را انتخاب کنیم.

وی به مزیت‌های حضور ایران در برجام اشاره و خاطرنشان کرد: با ادامه برجام سال آینده ما به یک هدف بسیار بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست پیدا می کنیم و آن، این است که سال‌هاست خرید و فروش سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است و اگر تا سال آینده برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و می‌توانیم به راحتی سلاح را بخریم و یا سلاح را به دنیا صادر کنیم و این یکی از آثار مهم این توافق است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: می‌توانیم، امروز از برجام خارج شویم اما ثمری که سال آینده پیش روی ما هست، دیگر نخواهد بود و اما آیا دیگران باید دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند، نه این هم درست نیست پس ما یک راه بینابین را در پیش گیریم به طوری که برجام را نگه داریم در عین حال ما هم آنچه در این توافق قرار گذاشته بودیم را پله‌پله کنار بگذاریم.

روحانی ابراز داشت: امروز توان هسته‌ای ما از هر زمان دیگری بهتر است زیرا تلاش و تحقیق کردیم و توسعه یافتیم و در حالی که در گذشته پنج نوع سانتریفیوژ داشتیم امروز ۱۵ نوع داریم و امروز موانع را از پیش پای‌مان برداشتیم و این مسیر تعادل است که  ما توافق را حفظ می‌کنیم و هم حقوق مردم را پاس می‌داریم و هم در برابر فشار دشمن تسلیم نمی‌شویم.

وی اظهار کرد: دشمنان ما فشار آوردند تا ما را بشکنند، اما شما می‌بینید دیروز در یزد چه مقدار طرح و پروژه افتتاح شد و امروز و فردا چه مقدار طرح و پروژه در کرمان افتتاح می‌شود زیرا ما دست روی دست نگذاشتیم و چشم امید به بیرون مرزها ندوختیم و چشم‌مان به آسمان و لطف خدا و بعد به دست پربرکت و پرتوان ملت ایران است.

افتتاح ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه در کرمان

رئیس جمهور از افتتاح ۱۴ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در استان کرمان طی امروز و فردا خبر داد و گفت: طرح‌های بزرگ در جهان‌فولاد، گل‌گهر و مس سرچشمه بهره‌برداری می‌شود و خبر خوش برای مردم رفسنجان این است که کارخانه اسید هم افتتاح می‌شود و آلودگی مس سرچشمه از بین می‌رود که این امر برای زندگی مردم و سایر موجودات زنده مهم است و برای ما هم مهم است که می‌توانیم قدم مهم برای صنعت و محیط زیست برداریم.

آب خلیج فارس سال آینده به کرمان و یزد می‌رسد

روحانی با اشاره به اخذ تصمیماتی برای استان کرمان و یزد در حوزه آب خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی مردم یزد و کرمان برای ۳۰ سال آینده با تصمیمات اتخاذ شده تامین است و این از برکت تلاش و کوشش از سوی ملت و دولت در کنار هم است.

وی ابراز داشت: مردم استان کرمان باید برای آب آشامیدنی سالم مورد نیاز برای سال‌های آینده تا افق ۳۰ ساله تلاش کنند و ما نیز در جلسه‌ای سهمیه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان برای کرمان و یزد را مشخص کردیم و با همکاری سرمایه‌گذار و کمک دولت ما شاهد تحول بزرگ در این زمینه هستیم.

روحانی عنوان کرد: سال آینده اولین قسمت از آب خلیج فارس به استان کرمان و استان یزد وارد می‌شود، این آب برای تامین بخش صنعت است و وقتی صنعت ما آب داشته باشد، آبی که تاکنون برای صنعت مصرف می‌شده در اختیار سایر بخش‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: این آب برای طرح گلخانه‌ای هم مفید است هرچند ممکن است با قیمتی که دارد برای کشاورزی به‌صرفه نباشد و کشت گلخانه‌ای یک تحول برای کشاورز کشور است زیرا با مصرف آب کم می‌توانیم محصول فراوان در فصول مختلف برداشت کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه به اشتغال برای تحصیل‌کرد گان دانشگاهی نیاز داریم با اشاره به تحول در استارت‌آپ‌ها و تاثیر فناوری‌های جدید در زندگی مردم عنوان کرد: به پارک علم و فناوری در رفسنجان نیاز داریم و در این سفر تصمیم گرفتیم یک پارک عظیم علم و فناورزی بزرگ به عنوان یک هدیه به مردم رفسنجان در سال آینده آغاز به کار کند.

تسلیم نمی‌شویم/این چه جور سری است که هر لحظه سرش کلاه می‌رود

وی در ادامه سخنان خود خطاب به آمریکا و بدخواهان ایران اظهار داشت: بدانید این ملت غیور و دلاور ایران را با تحریم و فشار نخواهید توانست به زانو درآورید و ما با تمام توان در برابر دشمنان ایستاده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه ما کار خلافی نکردیم و حاضر نیستیم تسلیم شویم، ابراز کرد: به ما اعتراض می‌کنید، چرا فردو را راه‌اندازی کردیم، چرا غنی‌سازی را بالا برده‌ایم، چرا آب سنگین اراک را تحرک بخشیدیم؟ شما بیایید به تعهدات‌تان عمل کنید هر زمان شما برگشتید ما هم برمی‌گردیم.

وی تصریح کرد: مگر دولت، وزیر خارجه، مذاکره‌کننده و حقوقدان نداشتید که می‌گویید در توافق کلاه سرمان رفته است، این چه جور سری است که هر لحظه سرش کلاه می‌رود به فکر سر خودتان باشید به ما چه.

رئیس جمهور یادآور شد: ما با شما مذاکره و گفت‌و‌گو، مطالب را نوشتیم و از نو هم نوشتیم و به توافق رسیدیم و امضا کردیم، حالا که دو سال گذشته است، می‌گویید سرتان کلاه رفته، این مقبول نیست و در این توطئه آمریکا به غیر از یکی، دو کشور هیچ کس از آمریکا حمایت نکرد حتی دوستان‌شان، اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها و همسایگان‌شان از آنها حمایت نکردند زیرا مسیر و راه ما درست است و این راه را ادامه می‌دهیم.

روحانی با بیان اینکه در سفر به استان کرمان یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بخش آب و برق افتتاح داریم، ابراز داشت: این نشان می‌دهد، ما شکست نخوردیم و نمی‌خوریم و راه‌مان را ادامه می‌دهیم.

پیش‌بینی بسته حمایتی برای ۱۸ میلیون خانوار ایرانی

وی ادامه داد: ما می‌دانیم، مردم از نظر زندگی در سال گذشته و امسال در فشار قرار دارند و به افرادی که درآمد ثابت دارند، سخت می‌گذرد بنابراین ما در روزهای آینده طرحی را خواهیم داشت که آن را برای خانواده هایی اعلام می‌کنیم که در فشار اقتصادی هستند.

رئیس جمهوری در این زمینه توضیح بیشتری داد و گفت: ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در ایران داریم که عده‌ای از آنها وضع زندگی مناسبی است و می توانند روی پای خودشان بایستند و اکثریتی هم هستند که زیر فشار هستند و باید به آنها کم شود.

روحانی با اشاره به اینکه حدود ۷ میلیون خانوار وضع زندگی خوب و یا به نسبت خوبی دارند اما ۱۸ میلیون خانوار نیازمند کمک هستند، عنوان کرد: به هر خانوار یک بسته حمایتی را از ماه آینده ارائه می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم به این ۱۸ میلیون خانوار کمک کنیم و این طرح مهم دولت در سال ۹۸ است که در روزها و هفته‌های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام می‌شود.

وی از طرح حمایتی به عنوان قدم دولت برای زندگی روزمره مردم نام برد و خاطرنشان کرد: انشاالله به کمک هم بتوانیم از این تحریم‌ها عبور کنیم و راه بزرگان را ادامه دهیم و راه رهبری، شهید بهشتی، شهید باهنر و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی راه نجات کشور است.

روحانی در پایان سخنان خود در جمع مردم رفسنجان بیان داشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نمرده و زنده است و برای همیشه زنده است، نام، راه، سیاست و خدمات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای همیشه در تاریخ کشور ما جاودان خواهد ماند.

انتهای پیام/