با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، طرح آبیاری تحت‌فشار در مساحت ۹۸ هکتار زمین پسته در روستای اسلام آباد هرندی رفسنجان افتتاح شد.

به گزارش “روراستی” عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در حاشیه افتتاح این طرح با حضور معاون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سفر ریاست‌ جمهوری به استان کرمان یک هزار و ۱۳۵ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی این استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح‌ها اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به‌کار رفته و برای بیش از ۲ هزار نفر هم اشتغالزایی ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: در استان کرمان تا قبل از سال ۹۲ حدود ۷۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی به آبیاری تحت‌فشار مجهز شده بودند که در حال حاضر این میزان به ۱۸۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در رفسنجان که ۸۰ هزارهکتار باغ پسته‌ای دارد بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی تا قبل از سال ۹۲ به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شده بودند که در حال حاضر این میزان به بیش از ۱۲ هزار هکتار رسیده است.

سعیدی با اشاره به اینکه دولت اعتبارات خوبی برای اجرای این سیستم گذاشته است، افزود: در سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان برای این طرح گذاشتیم و تقریبا عمده مالکان از این تسهیلات بهره‌مند شدند و خرده‌مالکان نیز می‌توانند از این امر بهره‌مند شوند.

وی در بحث بهره‌وری توضیح داد: ۶ هزار متر مکعب آب برای آبیاری یک هکتار باغ پسته مصرف می‌کنیم و متوسط ۶۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود در حالی که با اجرای سیستم  آبیاری تحت‌فشار می‌تواند در افزایش محصول پسته مؤثر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان خاطرنشان کرد: برای گلخانه‌ها نیز تسهیلات تخصیص یافته، ۶ هزار هکتار اراضی استان کرمان زیر کشت گیاهان دارویی رفته است که برای مدیریت منابع آبی استان کشاورزان می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند و گلخانه احداث کنند که ضمن درآمدزایی منابع آبی نیز حفظ می‌شود.

وی ابراز داشت: طرح آبیاری تحت‌فشار در مساحت ۹۸ هکتار زمین پسته در روستای اسلام آباد هرندی رفسنجان اجرا شده است که برای این طرح ۱۷ میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰ میلیارد ریال آن بلاعوض دولتی و ۷ میلیارد ریال آن سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

انتهای پیام/