رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان گفت: این شهرستان خود را برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب ایران آماده می‌کند.

به گزارش “روراستی” ایمان محمدآبادی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع ششمین دوره پایتختی کتاب ایران و نامزدی رفسنجان در این دوره اظهار داشت: فرهنگسراهایی که توسط شهرداری ایجاد شده به ویژه فرهنگسرای رسانه پایگاه خیلی خوبی برای مباحث خبر و اطلاع‌رسانی است.

وی بیان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶ سال طرح پایتخت کتاب ایران را اجرا می‌کند و هر سال یکی از شهرهای فعال حوزه کتاب را به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می‌کند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان تصریح کرد: امسال رفسنجان سومین دوره‌ای است که در این رقابت شرکت می‌کند که در دو دوره گذشته توانسته در بین ۲۰ شهر اول کشور باشد.

گسترش فضای مجازی به کتاب لطمه زد

وی با اشاره به اینکه با گسترس تکنولوژی، اینترنت و فضای مجازی آن‌چه لطمه خورد حوزه رسانه‌های فیزیکی از جمله کتاب بود، افزود: نشریات فیزیکی و مطبوعات هم دچار افت مخاطب شده و بعضی رو به تعطیلی رفتند.

محمدآبادی با ذکر این مطلب که اقبال مردم بیشتر به سمت فضای مجازی رفته و دچار چالش شدیم، ادامه داد: می‌بایست جبهه کتاب را به نفع فضای مجازی خالی نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: با انجام کارهایی که در زمینه پایتختی کتاب در دو سال گذشته انجام دادیم مردم رفسنجان نسبت به دو سال گذشته کتابخوان‌تر شدند و بحث پایتختی کتاب بهانه‌ای برای ایجاد انگیزه در مردم و مسئولان شد، کسب پایتختی کتاب ایران یک افتخار بزرگ برای هر شهر است.

محمدآبادی ابراز داشت: شهری که پایتخت کتاب ایران است مشخص است مردم آن شهر علاقمندی خاصی به کتاب دارند و جامعه‌ای که کتاب در آن حضور داشته باشد جامعه فرهیخته‌تری است.

وی عنوان کرد: با همکاری اهالی رسانه و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و مسئولان به ۵۰ درصد اهداف‌مان رسیدیم و مردم رفسنجان اوقات زندگی خود را با کتاب می‌گذرانند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی به حوزه کافه‌ها رسیده که در نهایت به فعالیت‌های فاخر می‌رسند، اضافه کرد: در رفسنجان هفت محفل و انجمن ادبی فعال داریم و گونه‌های مختلف مطالعه را در شهرستان پیاده کردیم.

وی بیان کرد: در هفته دو شب نمایشنامه‌خوانی در رفسنجان اجرا می‌شود که خواندن نمایشنامه خود در افزایش سرانه مطالعه مفید است، از کارهای مهمی که انجام شده در  رفسنجان گرفتن انحصار فعالیت‌های فرهنگی هنری از گروه خاص بود و به اصل وجودی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هدایت، حمایت و نظارت است، رسیدیم.

محمدآبادی به بحث مستندسازی کتاب در راستای پایتختی کتاب ایران در رفسنجان اشاره کرد و یادآور شد: آذرماه پرونده پایتخت کتاب ایران را گردآوری و تدوین می‌کنیم و به وزارتخانه می‌فرستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در پنجمین دوره پایتختی کتاب ایران ۱۷۳ شهر شرکت کرده بودند که یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در دوره پنجم انتخاب شد و دوره‌های ماقبل آن هم شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان به ترتیب از اول تا دوره چهارم پایتخت کتاب ایران شدند.

بالغ بر ۶ میلیارد تومان اعتبار برای پایتختی کتاب ایران پیش‌بینی کردیم

عباسی‌دخت دبیر نامزدی رفسنجان در ششمین دوره پایتختی کتاب ایران اظهار کرد: امسال با فعالیت در زمینه مستندسازی و گزارش‌نویسی یک گام به کسب پایتختی کتاب نزدیک‌تر شدیم.

وی عنوان کرد:  بیش از ۶ میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های تدوین‌شده جهت کسب این عنوان هزینه می‌شود که در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.

وی ابراز داشت: شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شود هر سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صاحب غرفه خواهد شد و همچنین اعتبارات فرهنگی خوبی هم جذب خواهد کرد.

دبیر نامزدی رفسنجان در ششمین دوره پایتختی کتاب ایران از تدوین ۳۶ عنوان در حوزه‌های مختلف برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران یاد کرد و تجهیز کتابخانه‌های مساجد، کتاب در کارخانه، زنگ کتاب در مدارس و نذر فرهنگی کتاب را از جمله این عناوین برشمرد.

وی اماکن تاریخی با کتاب، زنگ قصه‌گویی در مهدکودک‌ها، کتاب پیاده‌رو، اتوبوس و تاکسی با کتاب، سرباز کتاب، باغ‌موزه کتاب و…را از دیگر عناوین برشمرد تا مسیر برای کسب پایتخت کتاب ایران هموارتر شود.

انتهای پیام/