به گزارش “روراستی” این شهرستان از چهارم آذرماه میزبان بانوان پرتلاش روستایی و عشایری از استان بود که با نیروی دستان پرتوان خود هنرهایی بی‌بدیل خلق کردند و به نمایش گذاشتند.

این نمایشگاه در سالن شهدای گمنام دانشگاه ولیعصر(عج) برپا شد و علاقمندان برای بازدید و خرید از صنایع و تولیدات این بانوان تلاشگر دسته دسته آمدند و استقبال خوبی هم شده بود.

امروز روز پایانی نمایشگاه بود که تصمیم گرفتم به همراه یکی از همکاران خبرنگار بار دیگر به این بانوان سری بزنیم و جویای احوال‌شان شویم، وارد سالن نمایشگاه شدیم صدای ساز گروه موسیقی معروف استان‌مان هم سالن را پر کرده بود و افراد زیادی اطراف این هنرمندان ایستاده بودند و از موسیقی اصیل استان‌مان و شهر بم لذت می‌بردند.

برجی مسئول گروه موسیقی که سفیر صلح هم هست و  با گروهش در نمایشگاه‌های خارجی هم حضور پررنگی دارد فضای این‌جا را هم مفرح کرده بود.

بخشی از نمایشگاه هم به یاد خاطرات کودکی افتادیم؛ بازی لی لی انجام می‌شد، همان بازی که تنها دلخوشی دوران بچگی بود و امروز دیگر کمتر جایگاهی در بین بچه‌ها دارد.

روی یکی از بنرها نوشته روستای «جور» برای اولین‌بار بود نام این روستا را می‌شنیدم غرفه‌ای پر از صنایع دستی بود از مسئول غرفه سؤال کردم که گفت یکی از مناطق کوهبنان است.

غرفه‌هایی از گیاهان دارویی و پته و مس، گلیم معروف سیرجان و فیروزه شهربابک هم بود اگرچه امروز اختتامیه بود اما همچنان استقبال بود و مسئولان هم در رفت و آمد بودند و به نمایشگاه سر می‌زدند.

فضا مناسب اما مکان دور از دسترس مردم بود

نجمه سیدی هنرمند بمی که اولین سفرش به رفسنجان بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص میزان رضایتش از حضور در رفسنجان گفت: خیلی راضی هستم به ویژه فرماندار و بخشدار پشتیبانی کردند و از روز اول به ما سر می‌زدند و پیگیری می‌کردند.

 یکی از حضار که از گوغر بافت آمده بود و محصولاتش را عرضه می‌کرد هم ابراز رضایت کرد، هم‌استانی سیرجانی‌مان که در کنار گلیم معروف شریکی‌پیچ ایستاده بود و به صنعت منحصر به‌فرد شهرش که شهرت جهانی دارد افتخار می‌کرد، از اینکه توانسته این گلیم را بنشاساند خوشحال بود.

اما با اینکه اکثر شرکت‌کنندگان از میزبانی رفسنجانی‌ها و مسئولان راضی بودند اما یک گله‌مندی در بین کلام آن‌ها وجود داشت، آن هم مکان نمایشگاه که دور از شهر بود و مردم دسترسی زیادی به آن نداشتند، با این حال اصل فضا از دیدگاه شرکت‌کنندگان بسیار خوب و مناسب بود.

برپایی ۸۰ غرفه از سراسر استان کرمان

مهدیه ایزدی دبیر جشنواره توانمندی‌های بانوان روستایی و عشایر استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ۸۰ غرفه از اکثر شهرستان‌های استان برپا شده بود و بیرون از فضای نمایشگاه هم سیاه‌چادر عشایر دایر شد.

وی با بیان اینکه برای اولین‌بار تجربه خوبی کسب کردیم و این میزبانی را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم جشنواره را در سطح کشوری برپا کنیم چراکه این ظرفیت در شهرستان رفسنجان وجود دارد.

ایزدی از همکاری همه ارگان‌ها برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره قدردانی کرد.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد