معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باتوجه به نیروی کار است که می‌شود در راستای افزایش بهره‌وری و رونق تولید دست یافت و از مدیران مجتمع مس سرچشمه که در این زمینه موفق بودند و کارنامه خوبی دارند، تقدیر می‌کنم.

به گزارش روراستی، حاتم شاکرمی در همایش ملی ایمنی معدن و صنایع معدنی در مجموعه فرهنگی هنری آزادی شهر سرچشمه رفسنجان اظهار داشت: ایمنی و سلامت کار که اساس و عامل اصلی ایجاد بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی است را نمی‌شود نادیده گرفت یا از سایر عوامل تولید تفکیک کرد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از نظر سازمان بین‌المللی کار، کار شایسته را بر پایه ایمنی و بهداشت کار تعریف کردند در کشور ما هم بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم در دولت سند کار شایسته را مطابق با مصوبات سازمان بین‌المللی کار اردیبهشت سال ۹۸ به تصویب دولت رسید.

شاکرمی تصریح کرد: در این سند راهبردهای اساسی اعم از کار مولد، حمایت‌های اجتماعی، حقوق بنیادین کار و گفت‌وگوی اجتماعی مدنظر است و بحث ایمنی کار به طور خاص دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب این سند می‌توانیم از ظرفیت‌های دولت و بخش خصوصی در بحث ارتقای ایمنی و بهداشت کار استفاده کنیم.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: باتوجه به نیروی کار است که می‌شود در راستای افزایش بهره‌وری و رونق تولید دست یافت و از مدیران مجتمع مس سرچشمه که در این زمینه موفق بودند و کارنامه خوبی دارند، تقدیر می‌کنم.

وی اظهار کرد: به همت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به ماده ۱۷۶ در رابطه با ارتقای ایمنی در معادن به دولت تحویل داده شد که امیدواریم در آینده نزدیک این لایحه تقدیم مجلس شود.

شاکرمی گفت: در کشور ما استخراج در معادن به صورت سنتی انجام می‌شود که خسارت عمده در هزینه استخراج و پایین آوردن بهره‌وری دارد و بحث ایمنی کارگران به نحو مطلوبی قابل کنترل نیست.

وی بیان داشت: ورود تکنولوژی به معادن و بازسازی و بهسازی تجهیزات و ماشین‌آلات در معادن باید مورد توجه همه بخش‌های عمده قرار گیرد.

شاکرمی بیان داشت: یکی از مراجعی که باید توجه لازم به این موضوع داشته باشد شورای عالی معادن است که تا الان در خصوص تغییر تکنولوژی استخراج در کشور به نحو مطلوب و مورد انتظار نتوانسته عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از معادن کشور که موفق شده به روش مکانیزه استخراج انجام دهد با ۲ هزار و ۲۰۰ نفر بهره‌وری و درآمد این معدن معادل ۸۰ معدن در کشور با حدود ۸ هزار نیروی انسانی است.

شاکرمی تأکید کرد: تمام کسانی که در مراجع تصمیم‌گیری در حوزه معادن هستند بحث تغییر تکنولوژی تجهیزات و ورود تکنولوژی به معادن را دنبال کنند.

وی گفت: از وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای تغییر روش‌های سنتی به روش‌های نوین استفاده کنیم و سال گذشته ۴۰ درصد کاهش حوادث منجر به فوت در معادن داشتیم.