مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه‌ ولیعصر رفسنجان گفت: با راه‌اندازی پارک علم و فنآوری و ایجاد اشتغال پایدار رفسنجان شهر نوآور و دانش‌بنیان می‌شود.

به گزارش روراستی، کاظمی در نشست رسانه، پژوهش و دانشگاه اظهار داشت: دو نوع پژوهش بنیادی و کاربردی داریم که بنیادی در زمینه توسعه دانش و کاربردی پژوهش‌های مسئله‌محور هستند که به رفع نیازهای جامعه کمک می‌کنند.

مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بیان داشت: در چند دهه اخیر تأکید زیادی روی پژوهش‌های بنیادی شده، دانشگاه‌ها به مسائل جامعه زیاد ورود نکردند و گسست زیادی بین دانشگاه، صنعت و جامعه ایجا شده که عوامل محیطی و زمینه‌ای نقش پررنگی در ایجاد این گسست دارند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اثرگذار، نرخ ارز بود دولت‌ها تا جایی که توانستند نرخ ارز را پایین نگه داشتند که به ضرر ارتباط صنعت و جامعه بود مشکلی که ایجاد می‌کرد تولید کالا و خدمات در داخل را غیراقتصادی می‌کرد برخلاف سیاست‌هایی که در ژاپن و چین پیاده می‌شد.

کاظمی ادامه داد: در کشور ما پایین نگه‌داشتن نرخ ارز به واردات کالا و خدمات کمک کرد در این شرایط سخت کالا و خدمات مورد نیاز از خارج وارد و ضرورتی احساس نمی‌شد که با دانشگاه‌ها وارد مذاکره شود.

وی خاطرنشان کرد: در این چند دهه اخیر صنایع به دانشگاه روی آوردند و کالایی که از خارج تأمین می‌کردند فرآیند تحقیق و توسعه‌اش از دانشگاه انجام شد.

کاظمی عنوان داشت: در هشت سال گذشه که مراکز رشد و پارک‌های علم و فنآوری در ایران راه‌اندازی شد کمک کردند گسست رابطه صنعت و دانشگا و جامعه برطرف شود فرصتی در اختیار دانشگاهیان قرار گرفت که دانش و فنآوری‌ها را به محصول و کالا خدمات تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های بی سابقه از محصولات دانش‌بنیان توسط دولت انجام شد، افزود: هر روز شاهد این هستیم که کالاها و خدمات دانش‌بنیانی وارد می‌شوند و جامعه به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها دلگرم شده است.

مدیر کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان اضافه کرد: خلأ ارتباط صنعت و دانشگاه موجب شده بود دانشگاه‌ها نتوانند نقش مناسبی در جامعه ایفا کنند و جامعه و صنعت از مزیت دانشگاه‌ها محروم بودند.

فعالیت ۶۰ شرکت و هسته فناور در دانشگاه ولیعصر/۷ شرکت دانش بنیان هستند

وی در ادامه از راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه ولیعصر(عج) از سال ۹۲ یاد کرد و گفت: پس از ۶ سال فعالیت، اکنون حدود ۶۰ شرکت و هسته فنآور داریم که هفت شرکت دانش‌بنیان هستند و حدود ۲۰ ایده و آیتم در انتظار پذیرش هستند که این انتظار به دلیل محدودبودن امکانات و فضای فیزیکی است.

کاظمی با اشاره به اینکه این واحدها که در قالب مرکز رشد پذیرفته شدند موفقیت‌های زیادی در جامعه داشتند، ادامه داد: هیچ محدودیتی برای پذیرش در مرکز رشد دانشگاه نداریم به این علت که دانشگاه می‌خواهد به کسب و کاری که مشابه و رقیب ندارد و می‌تواند به موفقیت‌های خوبی برسند و نیازجامعه را برطرف کنند، کمک کند.

وی در ادامه به موفقیت‌های ۶۰ شرکت مرکز رشد پرداخت و عنوان کرد: ۴۰ شرکت خروجی داشتند و محصولاتی از قبیل کود و سم ارگانیک، پزشکی، خدماتی، صنعتی و…کسب و کار راه‌اندازی کنند و شرکت‌های توانمندی پا گرفته که بعضا توانستند در ارزیابی‌هایی که از واحدهای صنعتی انجام می‌شود موفق باشند، به‌طوری که کارآفرین برتر ملی از دانشگاه ولیعصر(عج) است.

این کارآفرین و پژوهشگر با بیان اینکه چندین مورد از شرکت‌ها کارآفرین برتر استانی شدند، توضیح داد: رفسنجان موفقیت ویژه‌ای دارد که از ناحیه سرمایه انسانی، مس و کشاورزی آن نشأت می‌گیرد کسب و کارهای نوآورانه‌ای در ذیل صنعت مس و پسته ایجاد می‌شود که دانشگاه به‌خوبی از این ظرفیت استفاده کرد.

وی بیان کرد: خیلی از این کسب و کارها در منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی و در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

پارک علم و فناوری از زیرساخت های اکوسیستم کارآفرینی است

کاظمی ابراز داشت: در اکوسیستم کارآفرینی باید مرکز رشد و پارک علم و فنآوری و شتاب‌دهنده داشته باشیم که سال گذشته با حمایت مس سرچشمه شتاب‌دهنده‌ای ایجاد شد، مرکز رشد کارش این است که ایده‌هایی را که ارائه می شود به محصول، کالا و خدمات تبدیل کند.

وی گفت: دانشگاه‌ها توان آزمایشگاهی و علمی را در اختیار ایده‌ها قرار می‌دهند و نقش پارک علم و فنآوری پراهمیت است.

کاظمی یادآور شد: از دو سال پیش پیگیر راه‌اندازی پارک علم و فنآوری بودیم چون با وجود ۱۱ شرکت دانش‌بنیان در رفسنجان که هفت شرکت در دانشگاه ولیعصر(عج) است از خدمات پارک علم و فنآوری کرمان استفاده می‌کردیم که باید در رفت و آمد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: داشتن پارک علم و فنآوری که در سفر رئیس‌جمهور نوید راه‌اندازی آن برای سال آینده داده شد؛ مربوط به کل رفسنجان است و چون مرکز رشد دانشگاه ولیعصر(عج) بزرگتر و واحدهای بزرگتری دارد متولی این پارک خواهد بود.

کاظمی پارک علم فنآوری را یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه برای اکوسیستم کارآفرینی دانست و افزود: با کمک پارک‌ها ده‌ها و صدها شرکت و ایده فنآورانه وارد بازار می‌شود و نقش مهمی در اشتغال پایدار دارند و انتظار داریم بعد از راه‌اندازی این پارک در رفسنجان به مرور مشکل اشتغال برطرف و شهر نوآور و دانش‌بنیان شویم.

انتهای پیام/