وزیر نیرو گفت: بعد از سال‌ها موفق شدیم اصلاحیه‌ای در دستورالعمل ماده ۲۷ و ۲۸ اجرا کنیم و به استناد اصلاحیه امکان جابجایی چاه و یا انتقال آب از یک چاه مجاز و فعال کشاورزی به مجتمع و شهرهای کشاورزی و صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی وجود دارد.

به گزارش روراستی، رضا اردکانیان امروز در آیین افتتاح نیروگاه‌های برق رفسنجان با اشاره به حضورش در یازدهمین هفته پویش «هر هفته الف ب ایران» برای افتتاح طرح‌های صنعت برق در رفسنجان اظهار داشت: قدردانی می‌کنم از سرمایه‌گذاری‌های این چنینی و پرسودترین سرمایه‌گذاری در راهی است که برکت آن به هموطنان برسد.

وزیر نیرو تصریح کرد: یکی از عرصه‌های ایجاد امید برای آینده و معناکردن تدبیر برای امید ایجاد طرح‌های زیرساختی از جمله آب است، همانطور که پدران ما با احداث قنوات آن را به یادگار می‌گذاشتند و سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها کار پرسود و پرثمری است.

وی گفت: در صنعت برق با تلاش بخش خصوصی کشور را از حیث نیازهای زیرساختی و طرح‌های توسعه بی‌نیاز کنیم در حالی که چهار دهه پیش ظرفیت ایران ۷ هزار مگاوات بود و در آغاز دولت به ۶۹ هزار مگاوات رسید که امروز در آستانه ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت هستیم و بیش از ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید در این دولت ساخته شده که به طور متوسط به نسبت سال‌های  قبل از فعالیت این دولت هر سال ۲۵ درصد افزایش ظرفیت احداث نیروگاه‌ها داشتیم.

اردکانیان افزود: اگر مطابق برنامه پیش برویم تا پایان دولت تا نیمه سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به این مجموعه اضافه خواهیم کرد و با افتخار دولت توانسته نزدیک ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری بیاورد که سالانه ۳۸ درصد افزایش عملکرد را نشان می‌دهد.

وزیر نیرو گفت: زمانی برق خود را در رفع نیازهای ضروری زندگی فردی نشان می‌داد اما رشد و توسعه کشور و منطقه به این زیرساخت وابسته است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انبوه که شده ایران قادر است به عنوان یک نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه عمل کند و ظرفیت‌های انرژی را به مناطق نیازمند در جنوب غرب آسیا منتقل و این تبادل و ارتباط برای حضور در بازارهای منطقه و کمک به توسعه و عمران منطقه که مساوی صلح و آرامش است کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران کشور ثروتمندی است و کشورهای ثروتمند زیادی اطراف ما هست اما مهم مجال پرداختن به بهره‌وری از این ثروت‌های خداداد است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو بیشترین سطح تماس را با هموطنان دارد و از هر آیین در هر نقطه کشور شبانه‌روز با ما ارتباط دارند و برای قدردانی وظیفه داریم در حد مقدور شیرینی و شهد دستاوردها را به کام هموطنان بریزیم فکر می‌کنیم حق مسلم مردم ما در کنار سایر حقوق حق لذت بردن از داشته‌ها و دستاوردهای کشورشان است.

وزیر نیرو عنوان داشت: وزارت نیرو تا پایان امسال به عنوان نمونه ۲۲۷ طرح بزرگ را در ۳۱ استان با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کند ما در هفته یازدهم هستیم تا پایان هفته یازدهم از ۲۲۷ پروژه، ۹۲ پروژه بزرگ شامل این نیروگاه رفسنجان به سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان افتتاح شدند.

وی تصریح کرد: تا پایان سال همه ۱۰۲۴ روستا، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه خانه آب و … را به بهره‌برداری خواهیم رساند و به مردم نشان می‌دهیم علی‌رغم تحریم‌ها و سختی‌ها، چرخ‌های توسعه کشور در حال چرخیدن است و کسانی که قصد توقف این چرخ‌ها را دارند و تحریم ظالمانه را تحمیل کردند از ادامه این مسییر منصرف کنیم.

اردکانیان گفت: در استان کرمان ۵۴ پروژه وزارت نیرو در بخش آب و برق، آب و فاضلاب شهر و روستا با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۴۰ درصد متوسط پیشرفت پروژه‌هاست که امیدواریم دولت با تامین منابع سرعت بیشتری به این پروژه‌ها بدهد و بخش خصوصی بیش از پیش به کمک دولت بیاید.

وی با بیان اینکه ۷۸۴ نیروگاه تجدیدپذیر در دست اجرا داریم، عنوان کرد: طرح تأمین آب استان در بخش شرب و بهداشت در شورای عالی آب تصویب شد و در بخش صنعت مجوزات لازم برای تخصیص آب دریا اخذ شده بخشی در حال اجرا و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

اردکانیان متذکر شد: بعد از سال‌ها موفق شدیم اصلاحیه‌ای در دستورالعمل ماده ۲۷ و ۲۸ اجرا کنیم و به استناد اصلاحیه امکان جابجایی چاه و یا انتقال آب از یک چاه مجاز و فعال کشاورزی به مجتمع و شهرهای کشاورزی و صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی وجود دارد.

انتهای پیام/