رئیس دادگستری رفسنجان خبر داد:

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 52848
تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در رفسنجان

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان گفت: در خصوص برخورد با تخلفات انتخاباتی شعب ویژه در دادسرا رفسنجان تشکیل شده است.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان گفت: در خصوص برخورد با تخلفات انتخاباتی شعب ویژه در دادسرا رفسنجان تشکیل شده است.

به گزارش روراستی، حجت‌الاسلام محمدمهدی پورمحمدی امروز در جلسه ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی اظهار داشت: مردم در کشور جمهوری اسلامی ایران یا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در انتخاب افراد از جمله نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور حتی رهبر با انتخاب خبرگان رهبری مشارکت دارند.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان بیان داشت: چهار راهبرد اساسی در بحث انتخابات وجود دارد که همه مسئولان کشور، نخبگان سیاسی و هیئت نظارت و اجرایی انتخابات باید مدنظر داشته باشند که این راهبردها عبارتند از؛ حضور و حداکثری و مشارکت مردم، سلامت انتخابات، امنیت انتخابات و رقابت اخلاق‌محور.

وی ادامه داد: تخلفات انتخاباتی از نظر قانون باید هیئت اجرایی یا شورای نگهبان و یا دادگستری رسیدگی کنند و تذکر دهند، رعایت سکوت ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری لازم بوده و همچنین بعد از رای‌گیری هم تخلفات و جرایمی هست که از نظر قانون مخفی نمی‌ماند و به آن رسیدگی می‌شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در امر انتخابات وظیفه خیلی مهمی دارند هم در زمینه جلب مشارکت حداکثری مردم هم در بحث سلامت انتخابات، رعایت اخلاق در رقابت از مسائل مرتبط به بحث رسانه‌هاست خداوند به قلم و هر آن‌چه می‌نویسد قسم یاد کرده در واقع آن‌چه در فضای مجازی و در روزنامه‌ها نوشته می‌شود هم قلم به‌کار رفته است.

وی تأکید کرد: به‌خاطر دنیای دیگران و کسی که رای می‌خواهد نباید آخرت خود را خراب کنیم هدف وسیله را توجیه نمی‌کند حتی در خصوص مطالب کوتاه هم باید در محضر خدا پاسخگو باشیم. برای اینکه شخصی به کرسی مجلس برسد هر کاری نباید انجام دهیم.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان عنوان داشت: در خصوص برخورد با تخلفات شعب ویژه در دادسرا تشکیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به برخی قوانین انتخاباتی افزود: در تأیید نامزدها ذکر عنوان و مسئولیت، تخلف بوده و بر اساس قانون استفاده از وسایل و امکانات دولتی ادارات و …برای تبلیغ از یک کاندیدا ممنوع است.

پومحمدی بیان کرد: شخصی که فضای اطلاع‌رسانی در اختیار دارد از درج مطالب غیرواقع باید خودداری کند و تبلیغ علیه داوطلبان و طرفداران و هتک‌حرمت و حیثیت نامزدها جرم است، در بحث چاپ عکس و بنر و..هم قوانین باید رعایت شود و تعداد ستادهای انتخاباتی هم در شهر، بخش و روستاها باید رعایت شود.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان گفت: با مشارکت و همکاری مردم و تعامل همه انتخابات مبتنی بر قانون و اخلاق و با سلامت برگزار خواهد شد.

ضرورت رعایت حق الناس در بیان جملات

حسین صفری عضو هیئت نظارت بر انتخابات در رفسنجان به بحث حق‌الناس پرداخت و بیان داشت: گاهی یک عکس و یا تیترکردن بخشی از سخنرانی شخصی حاشیه‌ساز می‌شود که اگر مغرضانه بوده، حق‌الناس است.

وی با اشاره به استعدادهایی که در جوانان وجود دارد، ادامه داد: جوانان ما هنرهای زیادی دارند بعضی فکر می‌کنند اگر جوانان را به‌کار گیریم افراد مسن باید رها شوند در حالی‌که استفاده از تجربه بزرگترها در کنار جوانان موفقیت به دست می‌آورد.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات یادآور شد: در رفسنجان تاکنون حتی یک رای جابه‌جا نشده و سلامت انتخابات برقرار بوده است.

اختصاص ۲ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی

شهسواری دادستان رفسنجان ابراز داشت: شعبه سوم بازپرسی برای رسیدگی به جرایم انتخابات در دادسرا و شعبه ۱۰۲ جزایی برای رسیدگی به جرایم در دادگاه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: انتشار مطالبی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات تشویق کند و دعوت به تجمع و اعتصاب و تحصن جرم است و انتشار مطالب توهینی از دید هیئت اجرایی و ستاد جرایم انتخاباتی دور نمی‌ماند.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان تصریح کرد: بیان انتقادات در رسانه‌ها نباید منجر به تخریب نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات شود.

وی با ذکر این مطلب که انتشار عجله‌ای نتیجه انتخابات نباید صورت گیرد، متذکر شد: اخبار انتخابات به‌ویژه نتیجه نهایی باید از منبع موثق و فرمانداری باشد درج خبر کذب در این زمینه مشمول جرم می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
جرایم انتخاباتی دادسرا دادگستری رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :