رئیس پژوهشکده هواشناسی، آب و هواشناسی کشاورزی کشور عنوان کرد:

کاهش ۳۵۰ میلیون مترمکعبی آب‌های سطحی در ایران

  • شناسه خبر: 53218
کاهش ۳۵۰ میلیون مترمکعبی آب‌های سطحی در ایران

رئیس پژوهشکده هواشناسی، آب و هواشناسی کشاورزی کشور گفت: از ۱۰ سال اخیر تاکنون سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی کشورمان کم شده است.

رئیس پژوهشکده هواشناسی، آب و هواشناسی کشاورزی کشور گفت: از ۱۰ سال اخیر تاکنون سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی کشورمان کم شده است.

به گزارش روراستی، ابراهیم اسعدی‌اسکویی در جلسه مدیریت بحران این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر بحث تغییر اقلیمی در ایران و جهان مطرح است و پیش‌بینی پنل الکترونیکی این است که تا سال ۲۰۵۰ کشورها دچار تغییر اقلیمی می‌شوند و کشور ایران هم جزء کشورهای درگیر این مسئله و آسیب‌هاست.

رئیس پژوهشکده هواشناسی، آب و هواشناسی کشاورزی کشور ادامه داد: اگر این روند ادامه پید کند متأسفانه ایران به همراه کشورهای حاشیه‌ای پاکستان، افغانستان، چین و کشورهای اروپای شرقی درگیر خواهد شد و آسیب‌های مختلفی را شاهد خواهیم بود.

وی عنوان داشت: ۶۰ سال است که دما و رطوبت و تغییرات اقلیمی در ایران در حال بروز است و روند بارندگی در ۵۰ سال اخیر کاهشی بوده و سالی یک میلیمتر بارندگی کم شده است در ده سال متوالی آینده این کاهش بارندگی چشم‌گیرتر خواهد بود و سالی ۳۵۰ میلیون متر مکعب منابع آبی سطحی و تجدیدپذیر را در ایران از دست دادیم، از طرفی بارندگی و رطوبت کم شده و دما افزایش بیشتری دارد و طی ۵۰ سال گذشته سالی ۲ درجه دمای کشور گرم‌تر شده  است؛ در بخش کشاورزی نیاز ما و مصرف بیشتر شده از طرفی محصولات جدید کاشتیم.

رئیس پژوهشکده هواشناسی، آب و هواشناسی کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی با توجه به مصرف زیاد در دنیا، سطح زیرکشت را افزایش دادیم و تعداد چاه‌های کشاورزی افزایش یافته و بارندگی‌ها کاهش داشته که این عوامل موجب شده وضعیت منابع آبی در تهدید جدی قرار بگیرد به‌گونه‌ای که در سال گذشته در یک دوره ده ساله منتهی به اردیبهشت ۹۸ حدود ۸۴ درصد کشور با خشکسالی درگیر بودند.

وی ابراز داشت: کمبود آب موجب کاهش تولید کشاورزی، مهاجرت به سمت شهرها و ایجاد ناامنی در مناطق مرزی شده است مهاجرت که صورت می گیرد شهرها بزرگتر می‌شود، مصرف انرژی و آب جدی‌تر شده و مشکلات فاضلاب جدی‌تر می‌شود.

اسکویی بیان کرد: گسترش آلودگی‌ها و آلایندگی ‌ها در جمعیتِ زیاد پدیدار می‌شود آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود و این امر مانند یک زنجیره از خشکسالی‌ها و عدم مدیریت شروع می‌شود و بروز مشکلات پشت سر هم ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان کشاورزی مدیریت بحران هواشناسی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :