استاد دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه مدرسه‌ها تعطیل شده‌ و مردم نباید مهمانی و سفرهای خارج از استان بروند، گفت: عزیزانی که از خارج از استان آمده‌اند دو هفته خود را در خانه قرنطینه کنند.

به گزارش روراستی، نوذر نخعی در توضیح آخرین وضعیت استان کرمان در رابطه با کروناویروس اظهار داشت: استان کرمان به‌عنوان استان سفید اعلام شده، این ویروس مرز استانی نمی‌شناسد و قطعا در کرمان در حال گردش است.

مشاور ارشد دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان بیان داشت: مردم بی‌خیال نباشند با این دیدگاه که کرمان وضعیت سفید است که این اشتباه است، تجربه کشور چین به ما نشان داد که این ویروس به‌صورت سریع پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش نفر در بیمارستان افضلی بستری هستند که نمونه آزمایش‌های آنها فردا پاسخ داده می‌شود، ادامه داد: اما تا الان همه آزمایش‌ها در استان کرمان در رابطه با ویروس منفی بوده است.

نخعی تصریح کرد: باید بنا را بر این بگذاریم که ویروس در استان وجود دارد و باید همشهریان ما نکات بهداشتی را رعایت کنند، چین در عرض ۳۰ روز تمام استان‌هایش درگیر شدند پس ما درس بگیریم که سفرهای بی‌مورد انجام ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: اوج بیماری کرونا، هفته سوم تا ششم است اگر استانی بتواند خوب رعایت کند تعداد مبتلایان بسیار کم خواهد بود.

نخعی با ذکر این مطلب که دلایل اینکه بیماری کرونا در استان کرمان وارد نشده این بود که مدارس و همایش‌ها به‌موقع تعطیل شدند، افزود: تجمع‌ها هم در استان به حداقل رسید.

وی درباره سن مبتلایان به کرونا هم گفت: بیشترین سنی که درگیر این بیماری هستند ۳۰ تا۷۰ سالگی است و مدت نهفتگی بیماری یک تا ۱۴ روز است، در کودکان، این بیماری کمتر است و اگر درگیر این بیماری شوند درصد فوتشان تقریبا صفر است.

 مشاور ارشد دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: یکی از عوامل مهم مرگ، سن است از ۶۰ سال به بالا مبتلا بشوند احتمال مرگشان بیشتر است و این افراد باید رعایت کنند.

 وی تأکید کرد: اولین علائم بیماری کرونا تب است و دومین علامت، خستگی، کوفتگی و سرفه خشک و بعد تنگی نفس است.

نخعی ابراز داشت: بحث حساسیت هم است و هر سرفه و عطسه‌ای دلیل بر این بیماری نیست و برای این حساسیت‌ها و سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه نکنند که در آن محیط امکان آلوده شدن‌شان بیشتر است در صورتی که تب افراد از ۳۹ درجه به بالاتر رفت به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه یک فرد مبتلا به کرونا می‌تواند ۲ و نیم نفر را مبتلا کند، بیان کرد: ضریب فوتی‌های کرونا ۸۰ درصد مردم در حد مبتلا هستند و اصلا نیازی به مراجعه به پزشک نیست و ۲۰ درصد نیاز است به بیمارستان مراجعه کنند؛ از اینها ۶ درصد بدحال هستند و احتمال مرگ در این ۶ درصد بیشتر است.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان مهم در زمینه کنترل بیماری حتی‌المقدور با دیگران فاصله رعایت را کنیم و کمتر در تجمعات باشیم، اضافه کرد: جلسات متراکم در ادارت و کلاس‌های تقویتی نباشد و از ظرفیت مجازی استفاده کنند ضمن اینکه باشگاه‌های ورزشی جای مهمی برای انتشار ویروس هستند که صاحب سالن‌ها این مکان‌ها را تعطیل کنند.

نخعی توضیح داد: نکته بعد، تالار عروسی است که می‌تواند محل انتشار ویروس باشد که باید تعطیل کنند و مراسمات را کنسل کنند که از شنبه، اعلام شده است رسما این اماکن تعطیل باشد، مجالس ترحیم هم به همین صورت است از حضور در تجمعات جدا خود داری شود.

وی با اشاره به اینکه کسی که بیمار باشد دو هفته بعد از بهبودش می‌تواند ویروس را منتقل کند، تأکید کرد: قلیان‌سراها می‌توانند یکی از عوامل خطر باشد و این مراکز همگی دستور آمده است که تعطیل کنند.

نخعی با اشاره به اینکه مدرسه‌ها تعطیل شده‌اند و مردم نباید مهمانی و سفرهای خارج از استان بروند، خاطرنشان کرد: اسفند ماه موقع خرید عید است و مغازه‌ها شلوغ است و فقط در صورت اضطرار از خانه خارج شوید.

 وی در ادامه تصریح کرد: عزیزانی که از خارج از استان آمده‌اند دو هفته خود را در خانه قرنطینه کنند.

مشاور ارشد دانشگاه علوم پزشکی در بخشی از مباحث خود اظهار کرد: گندزدایی سطوح یعنی ما هر سطحی که مورد استفاده است را مرتبا از مواد ضدعفونی استفاده کرده و گندزدایی کنیم.

وی اضافه کرد: سطوحی که باید ضدعفونی کنیم، دستگیره در و نرده‌هایی که وجود دارد، دستگیره درب ماشین، کلید برق است و اینکه تلفن همراه را روی میز نگذاریم موضوع مهمی است.

نخعی همچنین گفت: حوله مشترک در خانه نداشته باشیم، موس کامپیوتر و صفحه کلید را ضدعفونی کنیم  و در بانک‌ها هم نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی متذکر شد: در داروخانه‌های سطح شهر از روز یکشنبه الکل غیرقابل شرب قابل عرضه است.

نخعی در بخش توصیه‌های بهداشت فردی گفت: دست‌های خود را به دهان و بینی و چشم خود نزنیم، ویروس به‌مدت ۹ روز در سطوح می‌تواند زنده بماند خشکی هوا و گرما می‌تواند در نابودی ویروس کمک کند، خودروها  و لباس‌ها را در معرض آفتاب قرار دهیم و اولین کاری که بعد از ورود به منزل انجام دهیم این است که دست‌ها را بشوریم چون دست بیشترین راه انتقال ویروس است.

 استاد علوم‌پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: ماسک فقط برای کسی توصیه می‌شود که بیمار است و یا کسی که مراقبت می‌کند از یک بیمار و برای افرادی که علائم بیماری ندارند استفاده‌اش بعد از دو ساعت خطر بیشتری دارد.

وی عنوان داشت: ماسک ان ۹۵ معمولا برای کسانی که مستقیما با یک بیمار سرکار دارند توصیه می‌شود. رعایت اصول بهداشتی مهم است و ماسک به‌طور قطع نمی‌تواند جلوی ورود ویروس را بگیرد.

نخعی با بیان اینکه الکل یک دقیقه که روی پوست باشد اثر ویروس را از بین می‌برد، یادآور شد: یکی از گروه‌هایی که فوت بیشتری دارند کسانی هستند که بیماری‌های مزمن ریوی دارند پس کسانی که مصرف مواد مخدر دارند بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر کرونا قرار دارند.

وی در آخر اضافه کرد: از قاشق یکبار مصرف استفاده شود و مصرف مایعات و عسل هم تاکید می‌شود.

انتهای پیام/