معاون دارو و غذای دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: به دو، سه شرکت تولیدی در رفسنجان مجوز دادیم و پیگیر هستیم که الکل مورد نیاز را تأمین کنیم تا محلول ضدعفونی‌کننده تولید شود که از امروز، فردا آرام آرام توزیع خواهد شد.

به گزارش روراستی، این روزها هر لحظه اخبار جدیدی از کرونا ویروس در جامعه منتشر می‌شود، ویروسی که تا چند ماه پیش حتی اسم او را هم نشنیده بودیم اما امروز چنان معروف شده که حتی کودکان هم او را می‌شناسند و برای رهایی از آن، حساس به رعایت نکات بهداشتی شدند.

هر یک از کانال‌های تلویزیون‌ها را هم که می‌زنیم در همین خصوص به‌ویژه در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌گوید و در کوچه و خیابان که می‌رویم اکثر مردم ماسک بر صورت دارند و بعضی‌ها هم دستکش به دست در حال تردد هستند.

 استفاده از ماسک و دستکش فقط برای بیماران و افراد در معرض خطر 

اسماعیلی‌ندیمی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان استفاده از ماسک و دستکش را فقط برای بیماران و افراد مسن که در معرض خطر هستند و کسانی که مراقب بیمار هستند توصیه می‌کند، اما اینقدر بعضی کانال‌ها و همچنین افراد مغرض، استرس کرونا را در جامعه نشر دادند که مردم به سمت خرید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده هجوم آوردند و بازار خالی از این مواد شده است.

از روز گذشته در رفسنجان، دستکش، ژل ضدعفونی کننده، الکل و ماسک از کمیابی به نایابی رسیده که موجب شد خبرنگار ما وارد تحقیق میدانی شود و از نزدیک جویای این موضوع باشد.

اولین داروخانه را که رفتم یک آقای جوان که خودش ماسک زده بود، گفت: ماسک، ژل ضدعفونی، الکل و دستکش نداریم، از او پرسیدم خودتان از کجا تهیه کردید، که پاسخ داد از قبل برای پرسنل داریم.

کمی آن‌طرف‌تر یک داروخانه که همیشه فقط عصرها باز بود اما امروز صبح بازبودنش موجب تعجب من شد، با خود گفتم احتمالا برای اینکه این مواد را به مردم برساند برای رضای خدا باز است، اما هنوز وارد داروخانه نشده بودم که دیدم روی درب آن نوشته « ماسک، ژل، دستکش و الکل تمام شد».

برگشتم و یک داروخانه دیگر را سر زدم آنجا هم یکی از پرسنل داشت به یکی از مشتریان در مورد مواد یادشده جواب منفی می‌داد مشتری با سماجت درخواست خود را تکرار می‌کرد که داروخانه‌چی را وارد فاز قسم جلاله کرد و سپس آن مشتری رفت.

کمی پیش رفتم و از آقایی که مسئول فنی داروخانه بود پرسیدم از کی این مواد را ندارید که در پاسخ گفت: آخرین بسته ماسک روز پنج شنبه به فروش رفته و از خیلی وقت پیش ژل ضدعفونی و الکل تمام کردیم.

قسمت شمالی شهر هم داروخانه‌ها خالی از ماسک و ژل و الکل بودند و مواد ضدعفونی‌شان هم تمام شده بود.

با ورود کرونا به استان کرمان کمی بر استرس مردم استان افزوده شده و بیشتر از پیش به دنبال تهیه موادضدعفونی و ماسک هستند که متأسفانه نایاب شده است.

مراکز بهداشتی درمانی هم به ذهنم رسید که سر بزنم تا جویا شوم آیا وعده‌ای که وزارت بهداشت داده که به این مراکز مواد ضدعفونی و ماسک داده شود تا در اختیار مردم قرار گیرد، عملی شده یا خیر.

تولید مواد ضدعفونی توسط یک شرکت دارویی در رفسنجان

اما قبل از آن با معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت‌وگو کردم، احمد جمالی‌زاده در گفت‌وگو اظهار داشت: یکی از شرکت‌های تولید دارویی در رفسنجان مواد ضدعفونی را تولید می‌کند و امروز اولین محموله آن برای بیمارستان و از فردا، پس فردا وارد بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: وعده‌ای که وزارت بهداشت داده هنوز برای رفسنجان عملی نشده و در استان‌هایی که گرفتار کرونا بودند، توزیع شده و اولویت هم با همان استان‌ها بوده، اما گلایه‌هایی از سوی وزارت بهداشت از شرکت‌های تولیدی مطرح بوده که از جمله عوامل کمبود این مواد است.

تأمین الکل برای تولید مواد ضدعفونی در چند شرکت تولیدی

رضاعلی سلطانخواه معاون دارو و غذای دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان هم با ذکر این مطلب که وزارتخانه از چندوقت پیش طبق بخشنامه، توزیع ماسک از طریق داروخانه‌ها را ممنوع کرده بود، ادامه داد: مجددا روز گذشته نامه دادند که توزیع شود اما هنوز مسیر مشخصی برای توزیع ماسک به ما اعلام نشده است.

وی بیان کرد: قرار بود بر اساس مصوبه وزارتخانه از طریق مراکز بهداشتی درمانی در اختیار مردم قرار گیرد اما توزیع خیلی جزئی بود که مصارف بیمارستان را هم پوشش نمی‌دهد اما برخی داروخانه‌ها و فروشگاه‌های ملزومات پزشکی جسته گریخته از جایی می‌آوردند و به دست مردم می‌رسانند.

سلطانخواه در رابطه با محلول ضدعفونی ابراز داشت: به دو، سه شرکت تولیدی در رفسنجان مجوز دادیم و پیگیر هستیم که الکل مورد نیاز را تأمین کنیم تا محلول ضدعفونی‌کننده تولید شود که از امروز، فردا آرام آرام توزیع خواهد شد.

وی در ادامه گفت: داروخانه‌ها اگر مواد ضدعفونی، ماسک و الکل و دستکش بیاورند می‌خواهند کار مردم راه بیفتد چون مردم مطالبه دارند آنها هم از جایی تهیه و در اختیار مردم قرار می‌دهند، این لوازم بهداشتی کمبود جهانی‌ست.

معاون دارو و غذا دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: طبق گفته مسئول یکی از داروخانه‌ها در سطح شهر، ماده ضدعفونی و ماسک برای سه ماه داشته ظرف مدت ۲۴ ساعت به فروش رفته و این ناشی از تقاضای مردم است.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر چنانچه تولید مواد ضدعفونی و دیگر ملزومات در این زمینه در رفسنجان انجام و وارد بازار شود می‌تواند کمکی برای سایر شهرهای استان و کشور باشد، گفت: البته که امکان پوشش سراسر استان را داریم و پله پله همه جاها را پوشش می‌دهد.

حمایت از تولید برای آرامش مردم

اما این نکته بسیار امیدوارکننده‌ای بود، زمانی که حمایت از تولید گفته می‌شود، این روزها را باید در نظر گرفت اگر شرکت رفسنجان دارو و سایر شرکت‌ها در رفسنجان از سوی مسئولان حمایت شدند و امروز برای درد مردم مرحمی هستند باید علاوه بر بوسیدن دست آن سرمایه‌گذار آینده‌نگر، دست مسئولانی را هم بوسید که از آنها حمایت کردند و شرکت امروز به مرحله تولید رسیده و قرار است زحمت بازار خالی از ملزومات را مرحم باشد.

 با این گزارش اولین کسی هستم که نور امید در دلم زنده شد چراکه به زودی کمبودهای اینچنینی برای همشهریانم پایان می‌یابد و حتی قرار است سایر مردم استان هم دیگر کمبودی نداشته باشند.

اما سری به فروشگاه‌های مواد شوینده و بهداشتی هم زدم، در این فروشگاه‌ها هم خبری از ژل ضدعفونی و مایع ضدعفونی نبود ولی در این روز یک موضوع دیگر را دریافتم که عده‌ای سودجو با استفاده از اوضاع بازار قرار است پوشک بچه را مجددا گران کنند.

پوشکی که هفته گذشته با قیمت ۵۲ هزارتومان به فروش می‌رسید امروز در بازار گیر نمی‌آید و به گفته یکی از عمده‌فرروشان شهر، قرار است با قیمت ۶۸ تومان در عمده‌فروشی به فروش برسد که قطعا در فروشگاه‌های خرد با نرخی بیش از این به دست مردم خواهد رسید.

امیدواریم نظارت جدی بر بازار باشد تا سودجویان به اهداف خود نرسند.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد

انتهای پیام/