توصیه‌های پیشگیرانه در خصوص ماهی قرمز

  • شناسه خبر: 53815
توصیه‌های پیشگیرانه در خصوص ماهی قرمز

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز از شهروندان درخواست کرد ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز از شهروندان درخواست کرد ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

به گزارش روراستی به نقل از خبرگزاری فارس، صدیقه کاظمی‌نیا ضمن ارائه توصیه‌های بهداشتی در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز از شهروندان درخواست کرد ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی خریداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: هم استانی‌ها، حتی المقدور از خرید ماهی از دست‌فروشان و دوره‌گردها اکیداً خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر بروز بیماری در انسان با منشاء ماهی‌های زینتی در کشور منتشر نشده است، ادامه داد: اما احتمال بروز بیماری‌های پوستی از طریق تماس با اینگونه ماهی‌ها وجود دارد که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از بروز این بیماری‌های پوستی گردید.

کاظمی‌نیا گفت: استفاده از دستکش به‌ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شست و شوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم تماس دست به چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال به انسان جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی در این ایام به‌صورت مستمر در سطح شهر کرمان در حال فعالیت هستند و بر تمامی فروشگاه‌های عرضه ماهی قرمز نظارت دارند و با متخلفان برخورد قاطعانه می‌کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: حتی‌الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابه‌جایی ماهی به منزل استفاده شود و از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

وی در خصوص نگهداری ماهی قرمز بیان کرد:  پس از خرید و انتقال ماهی قرمز به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام کرده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند، ضمن اینکه ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

کاظمی‌نیا ابراز داشت: باتوجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود و در صورت استفاده از آب شهری ، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود.

وی گفت: جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها می‌توانند به‌عنوان ناقل یا واسط بالقوه انواع عوامل بیماری‌ها برای انسان باشند بنابراین عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع است.

کاظمی‌نیا متذکر شد: همشهریان ماهی قرمز را در پایان نوروز در فضاهای بسته‌ای که توسط شهرداری بدین منظور تعبیه شده است آزاد کنند و از رهاسازی ماهی قرمز دررودخانه‌ها و آب‌های آزاد به‌دلیل بر هم زدن اکوسیستم طبیعی منطقه خودداری کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
دامپزشکی رفسنجان کرمان کرونا ماهی قرمز ویروس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :