در نشست خبری مطرح شد؛

راه اندازی آزمایشگاه تخصصی کرونا در رفسنجان/نگرانی کمبود ماسک نداریم

  • شناسه خبر: 53849
راه اندازی آزمایشگاه تخصصی کرونا در رفسنجان/نگرانی کمبود ماسک نداریم

فرماندار رفسنجان گفت: مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در رفسنجان گرفته شده و مکان آن هم آماده است که با هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با مشارکت شورای شهر راه‌اندازی خواهد شد.

فرماندار رفسنجان گفت: مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در رفسنجان گرفته شده و مکان آن هم آماده است که با هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با مشارکت شورای شهر راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش روراستی، مجید فصیحی‌‌هرندی در نشست خبری با موضوع بیماری کرونا اظهار داشت: از همان ابتدای شیوع کرونا جلسه ستاد واکنش سریع مقابله با کرونا تشکیل و تاکنون ۱۲ جلسه برگزار شده است.

فرماندار ویژه رفسنجان با اشاره به اینکه امکانات شهرستان پاسخگوی بیماران است، ادامه داد: اولویت در کل کشور تأمین تجهیزات کادر بهداشت و درمان است و در این راستا در رفسنجان تولید ماسک شروع شد و در حال حاضر چند کارگاه تولیدی ماسک مورد نیاز شهرستان را تأمین می‌کنند.

وی تصریح کرد: نباید کاری کنیم در زمینه امکانات کم بیاوریم و نیروهای‌مان خسته شوند همه باید بدانیم هرچه خیابان‌ها خلوت‌ت باشند و تجمعات کمتر، زنجیره بیماری قطع می‌شود.

فصیحی‌هرندی به تعطیلی صنوف طبق بخشنامه ابلاغیه استانداری اشاره کرد و گفت: تا استان مصوبه را لغو نکند ما هم بر تصمیم خود می‌مانیم.

وی ابراز داشت: برای اولین‌بار در طول تاریخ انقلاب نماز جمعه در کشور تعطیل شد در حالی که زیر بمباران هوایی و موشک نماز جمعه برقرار بود و زیارتگاه‌ها تعطیل شده که نشان از اهمیت موضوع دارد.

فرماندار رفسنجان بیان داشت: تجمعات به‌ویژه شب چهارشنبه پایانی سال موجب انتشار سریع ویروس و غیرقابل کنترل خواهد بود و سیستم بهداشتی درمان را دچار مشکل می‌کند که در این زمینه نیروی انتظامی تدابیر خوبی برای برخورد با تجمع‌کنندگان اندیشیده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پنج شنبه پایانی سال هم از راه دور انجام شود و هر خیراتی که مردم برای امولت دارند صرف امور خیر کنند.

فصیحی‌هرندی اظهار کرد: از امروز محدودیت تردد در مهمانشهر اعمال شده و ساکنان آن باید از پذیرش مهمان خودداری کنند چراکه تردد مخصوص خود ساکنان مهمانشهر است.

وی یادآور شد: تاکنون هیچ گزارشی از آلودگی به ویروس کرونا در مهمانشهر نداشتیم که نتیجه تلاش مسئولان بهداشت و مهمانشهر است که آموزش‌های لازم را به اهالی مهمانشهر ارائه کردند.

مقام عالی دولت در رفسنجان با اشاره به اینکه از ورود افراد غیربومی به شهرستان جلوگیری می‌شود و مهمان از هیچ شهری پذیرش نمی‌کنیم، اضافه کرد: افرادی هم که قرار است وارد شهر شوند در پست‌های ورودی شهر مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی از آماده‌سازی سالن بحران برای زمان اضطراری  و شرایط بحران خبر داد و گفت: این مرکز تاکنون پیشرفت خیلی خوبی داشته و در روزهای آینده آماده می‌شود.

فصیحی‌هرندی تصریح کرد: مجوز آزمایشگاه گرفته شده و مکان آن هم آماده است که با هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با مشارکت شورای شهر راه‌اندازی خواهد شد.

بستری ۸۵ نفر مشکوک به کرونا و مثبت شدن ۱۴ مورد/نگرانی از لحاظ تأمین ماسک و موا ضد عفونی نداریم

احمد جمالی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان داشت: آخرین آمار مثبت کرونا در رفسنجان ۱۳ نفر و چهار نفر فوتی است و عمده کسانی که قبلا بستری شدند با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شدند و موارد محدودی در بیمارستان بستری هستند.

وی ادامه داد: از ۸۵ نفر که مشکوک به کرونا در رفسنجان بستری شدند تعداد موارد مثبت تا امروز ۲۶ اسفندماه همان ۱۴ نفر بوده و مابقی ممکن است به انواع آنفلوآنزا نوع A و B  وسرماخوردگی و بعضی‌ها هم ذات‌الریه مبتلا بودند که همین امر سبب شایعاتی مبنی بر اینکه تعداد بیش از این است، شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: بیشترین خطراتی که کرونا می‌تواند داشته باشد برای افراد سنین بالا و دارای پیش زمینه بیماری‌هایی همچون ریوی، قلبی، عروقی و کلیوی است و افراد فوتی این شهرستان همان بالای ۶۰ سال و دارای یک یا چند مورد زمینه یادشده بودند که متاسفانه اقدامات درمانی روی آن‌ها اثر نکرد.

وی تأکید کرد: هر فرد مشکوک که در بیمارستان بستری شود خانواده وی هم بررسی می‌شوند و آموزش‌های لازم یا قرنطینه اگر لازم باشد انجام می‌شود.

جمالی‌زاده در پاسخ به این سوال که قرار بود وزارت بهداشت اقلام بهداشتی را رایگان در اختیار مردم قرار دهد، توضیح داد: با توجه به وضعیتی که پیش آمد و تقاضای بازار زیاد شد این مواد نایاب شد و افراد سودجو آن را احتکار کردند.

وی ادامه داد: ظرفیت کشور در حدی نبود که بتواند وعده وزارت بهداشت را عملی کند و بیشتر در اختیار استان‌هایی که آلودگی بالایی داشتند قرار گرفت و حجمی که وزارت بهداشت بتواند از ماسک و مواد ضد عفونی در اختیار مردم قرار دهد، منتفی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در ادامه بیان داشت: در رفسنجان با کمک خیران همه تولیدکنندگان ورود کردند و در کمتر از یک هفته خط تولید ماسک راه‌اندازی شد و نگرانی از لحاظ ماسک برای کادر بهداشتی درمانی برطرف شد و در بعضی ادارات که تماس بیشتری با مردم داشتند هم ماسک مورد نیاز تأمین شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدی مواد ضد عفونی کننده هم در رفسنجان فعال هستند و مشکلی از این لحاظ نداریم اما ظرفیت باید بیشتر شود.

جمالی‌زاده با تأکید بر در خانه ماندن، تصریح کرد: در حال حاضر تولید ماسک کاملا تحت نظارت ما انجام می‌شود، مشکل ما ماسک نیست مشکل این است که مردم در جاهای پرتردد، مسافرت و مهمانی نروند.

وی به پیشنهاد راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در رفسنجان اشاره کرد و بیان داشت: وزارتخانه اجازه اولیه را داده و در بحث تهیه کیت و دستگاه نیاز به پیگیری‌ست.

جمالی‌زاده از ابتلای یکی از بهورزان و بهبودی او و برگشت به سر کار یاد کرد و افزود: هیچکدام از پرستاران و کادر درمانی به کرونا مبتلا نشدند.

حاج‌جعفری معاون سیاسی اجتماعی فرماندار رفسنجان اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه مردم در خانه هستند می‌توانیم فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم، خیلی از کارهایی که نیاز به فرهنگسازی بود خود به‌خود فرهنگسازی شد مانند رعایت بهداشت در نانوایی‌ها که شاهد بودیم بعضی نانوایان نان را در سفره‌های یکبار مصرف دست مردم می‌دهند.

وی به حضور نیروهای خودجوش برای گندزدایی و ضد عفونی سطح شهر، معابر و عابربانک‌ها اشاره و ابراز کرد: در خصوص تعطیلی بازار، رفسنجان در کشور پیشگام است که همین قضیه می‌تواند در کنترل شیوع کرونا اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
بهداشت رفسنجان علوم پزشکی کرونا مبتلا مثبت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :