رئیس انجمن پسته ایران خبر داد:

صادرات ۳۰۷۵ تن پسته از گمرک رفسنجان در اردیبهشت ماه ۹۹

  • شناسه خبر: 54697
صادرات ۳۰۷۵ تن پسته از گمرک رفسنجان در اردیبهشت ماه ۹۹

رئیس انجمن پسته ایران گفت: صادرات اردیبهشت ماه امسال ۹ هزار و ۱۳۴ تن از گمرکات کشور بوده که سه هزار و ۷۵ تن از گمرک رفسنجان خارج شده که نسبت به مشابه ۱۰ سال گذشته افت کاملا محسوسی داشته است.

رئیس انجمن پسته ایران گفت: صادرات اردیبهشت ماه امسال ۹ هزار و ۱۳۴ تن از گمرکات کشور بوده که سه هزار و ۷۵ تن از گمرک رفسنجان خارج شده که نسبت به مشابه ۱۰ سال گذشته افت کاملا محسوسی داشته است.

به گزارش روراستی، حسین رضایی امروز در جلسه ستاد پسته این شهرستان اظهار داشت: صنعت ۱۰ میلیارد دلاری به نام پسته در ایران داریم و  یک و نیم تا دو میلیارد دلار بازار است که پالشی که داریم حفظ بازار پسته است.

رئیس انجمن پسته ایران بیان داشت: موضوعی تولید و تقاضا است که بحث جدی به وجود آورد، الان تولید از تقاضا بیشتر شده، در ایران سالانه ۱۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت افزوده می شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما حال خوشی ندارد، تصریح کرد: مسائل متعددی موجب شده مصرف پسته کم شود، مسائل خاصی در جهان حکفرما شده و بیماری کرونا هم مزید بر علت شده که میزان تقاضای محصول پسته با افت شدیدی مواجه شده است.

افت ۱۰ درصدی صادرات پسته 

رضایی ابراز داشت: صادرات اردیبهشت ماه امسال ۹ هزار و ۱۳۴ تن از گمرکات کشور بوده که سه هزار و ۷۵ تن از گمرک رفسنجان خارج شده که نسبت به مشابه ۱۰ سال گذشته افت کاملا محسوسی داشته است.

وی ادامه داد: طبق گزارشی که از کمیته بازرگانی انجمن دریافت کردیم از سال ۸۹ تا امسال که مقایسه داشتیم صادرات هفت ماهه یعنی از مهر تا فرروردین در سال ۹۷ به شدت افت داشته است میانگین ده سال گذشته صادرات محصول از مهر تا فروردین ۴۹ درصد بوده  و سال ۹۳ و ۹۶ بالای ۵۰ درصد اما متأسفانه از سال گذشته ۳۹ درصد صادرات بوده بعنی ۱۰ درصد کاهش صادرات داشتیم.

رضایی بیان کرد: مصرف داخل حدود ده هزار تا ۲۰ هزار تن است که مابقی باید صادر شود. و با توجه به وضعیت بازار و تقاضا این مه میسر نشده است.

بحث خرده مالکی در فروش محصول هم اثر منفی می گذارد

وی موضوع خرده‌مالکی را نیز مطرح کرد و افزود: این بحث در کنار ضربه به تولید در عرضه و فروش محصول پسته هم اثرگذاری دارد که باید این مشکل برطرف شود.

رئیس انجمن پسته ایران در ادامه با اشاره به اینکه پسته اشتغالزایی خوبی در ایران ایجاد کرده است، عنوان کرد: یک میلیون نفر روز کارگر برای برداشت پسته به کار گرفته می‌شود و  روزانه ۵ میلیون نفر نیاز است آبیاری باغات را در کشور انجام دهند.

وی عنوان کرد: نزدیک به ۵۱ میلیون نفر اشتغالزایی در صنعت پسته کشور وجود دارد و مستقیم درگیر این صنعت هستند از زنجیره خدمات و تولید و … پسته خلق کرده و هر تصمیمی می‌تواند جبران‌ناپذیر یا مفید باشد.

رضایی به بحث حذف ارز دولتی پرداخت  که از سموم حذف شده  و افزود: به جای سموم از گوگرد در باغات استفاده شود تا وضعیت قابل قبولی ایجاد کند ضمن اینکه گوگرد خوب و با کیفیتی وارد بازار شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
بازار پسته رفسنجان صادرات
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :