رئیس پژوهشکده پسته ایران عنوان کرد:

مصرف سالانه ۶۰۰ تن سم توسط پسته‌کاران در رفسنجان/ضرورت راه اندازی آزمایشگاه مرجع سموم

  • شناسه خبر: 54928
مصرف سالانه ۶۰۰ تن سم توسط پسته‌کاران در رفسنجان/ضرورت راه اندازی آزمایشگاه مرجع سموم

رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: سالانه ۶۰۰ تن سم برای باغات پسته این شهرستان مصرف می‌شود.

رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: سالانه ۶۰۰ تن سم برای باغات پسته این شهرستان مصرف می‌شود.

به گزارش روراستی، مجید فصیحی‌هرندی ظهر امروز در جلسه‌ای با موضوع سموم کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه پسته محصول صادراتی و ارزآوری در کشور است و رفسنجان قطب پسته کشور و مهد پسته دنیا، کیفیت محصول موضوع مهمی‌ست که باید به آن توجه شود.

فرماندار رفسنجان مصرف سم در شهرستان را قابل توجه عنوان کرد و افزود: یکی از اقدامات اساسی که کمک می‌کند میزان کیفیت و کارآیی سموم و میزان سم باقیمانده روی سموم را سنجید، آزمایشگاه مرجع است.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه مولوکی و سلولی طی مدت کوتاهی در رفسنجان، بیان کرد: اگر همکاری لازم بین بخش پژوهشی و دانشگاهی و بخش خصوصی ایجاد شود می‌توانیم آزمایشگاه مرجع مربوط به سموم کشاورزی را نیز راه‌اندازی کنیم.

فصیحی‌هرندی خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت محصول در اقتصاد مقاومتی هم اثرگذار است که باید با همکاری هم نسبت به راه‌اندازی این آزمایشگاه با استفاده از امکانات موجود اقدام کنیم.

اسماعیل‌زاده رئیس پژوهشکده پسته ایران سم را از مباحث مهم در خصوص مدیریت پسته عنوان کرد و اظهار داشت: عمده مدیریت در بحث کنترل آفات است.

وی بیان کرد: سالانه ۶۰۰ تن سم در شهرستان رفسنجان مصرف می‌شود و در استان کرمان یک هزار ۴۰۰ تن که این میزان فقط برای پسته به‌کار برده می‌شود ضمن اینکه در بحث کنترل آفات از مواد دیگری نظیر گوگرد، مواد شوینده و…نیز استفاده می‌شود که بیشترین روش مبارزه، استفاده از سموم است.

رئیس پژوهشکده پسته ایران تصریح کرد: تحریم‌ها روی کیفیت سموم اثرات خوبی نداشت و استاندارد لازم و ماده مؤثر در سموم مصرفی در بازار نیست.

۷۰ درصد زیرساخت آزمایشگاه مرجع سموم آماده است

وی ادامه داد: سموم فعلی موجود در بازار با سموم پنج تا ده سال قبل تفاوت‌های زیادی از نظر کیفیت دارد و از طرفی، هم اثرات زیست محیطی هم در سلامت مردم دارد.

اسماعیل‌زاده بحث باقیمانده سم در محصول را یکی از شاخص‌های صادراتی در کنار میزان افلاتوکسین دانست که میزان سم موجود در محصول می‌تواند در صادرات محدودیت ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود آزمایشگاه مرجع را آزمایشگاهی دانست که کنترل‌کننده کیفیت محصول بوده و برای استاندارد قابل قبول است.

اسماعیل‌زاده گفت: برای راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع فضای لازم وجود دارد و در پژوهشکده پسته حدود ۷۰ درصد زیرساختی که بتوانیم برای راه‌اندازی این آزمایشگاه اقدام کنیم، داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آزمایشگاه پسته سم کشاورزی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :