دبیرکل انجمن پسته ایران:

بردن پسته به بورس یک سیاست غلط بود/کشاورزان در استفاده از گوگرد نگران نباشند

  • شناسه خبر: 55294
بردن پسته به بورس یک سیاست غلط بود/کشاورزان در استفاده از گوگرد نگران نباشند

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: بردن پسته به بورس یک سیاست غلط بود که امیدواریم دولت امسال از این سیاست غلط دست بردارد.

به گزارش روراستی، حسین رضایی عصر امروز در نشست خبری به فعالیت‌های انجمن پسته ایران در بخش‌های مختلف از جمله باغبانی، بازرگانی و آب اشاره و اظهار داشت: موضوعاتی که انجمن دنبال می‌کند منافع بلندمدت صنعت پسته را پیگیری می‌کند و نگاه ما آینده‌نگری است چراکه ارزآورترین محصول غیرنفتی ایران پسته است.

دبیرکل انجمن پسته ایران ورود انجمن به مسائل داخلی و رایزنی‌ها در تجارت خارجی را ذکر کرد و از حضور پررنگ انجمن در سال جاری در مجامع بین‌المللی یاد کرد و گفت: در خردادماه امسال انجمن جهانی inc تشکیل شد و بعد از آن جلسه به این نتیجه رسیدند که بهروز آگاه از پسته‌کاران به نام رفسنجانی به عنوان سفیر inc  در ایران انتخاب شود.

وی با بیان اینکه پسته را به نام ایران می‌شناسند و رفسنجان مهد تولید پسته در دنیاست، افزود: در تمام دنیا انجمن پسته را به رسمیت می‌شناسند و تمام آمار تولید و مصرف کشورمان آمار انجمن است.

رضایی با اشاره به مزایای پسته ایران نسبت به سایر تولیدکنندگان پسته، عیار آن را مطرح کرد که ۵۵ درصد مغز است و کشور رقیب ۵۰ درصد مغز است و توضیح داد: هر یک کانتینر یک هزار و ۲۵۰ کیلوگرم مغز به نفع مصرف‌کننده است بنابراین ترجیح می‌دهد پسته ایران را خریداری کند.

وی ادامه داد: درصد روغن بالای پسته ایران مزیت دیگر آن است که به دلیل شرایط اقلیمی‌ست، حین برشته‌کردن با وجود روغنی که دارد مغز پسته نمی‌سوزد، همچنین  بازار صادرات و تعداد ۵۵ رقم که در پژوهشکده پسته موجود است، از دیگر مزایای پسته ایران است.

رضایی به ورود انجمن به بحث روغن ولک که طی سال‌ها به کشاورزی ضربه می‌زد و نیاز بود نهادهای دولتی در خصوص آن پیگیری کنند، اشاره و تصریح کرد: از سه سال قبل انجمن با کارهای تحقیقاتی موفق شد به تأثیر گوگرد پی ببرد و باغداران ما الان در بحث استفاده از گوگرد نگرانی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سخت‌گیری بازارهای اروپایی در خصوص باقیمانده سموم روی پسته با استفاده از گوگرد فشار سموم از باغات کاهش یافته و کنترل شده است.

دبیرکل انجمن پسته ایران اشتغال مستقیم و غیرمستقیم صنعت پسته در ایران را ۵ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: ۲۸ استان کشور درگیر تولید پسته شده‌اند.

وی پیمان سپارزی ارزی و تعهدات ارزی را یکی از چالش‌های صادرکنندگان دانست که تأثیرات منفی در صادرات گذاشته، وجود ۷۲ هزار تن پسته در انبارهای کشورمان بی‌سابقه بوده که رضایی به آن اشاره کرد و اینکه سال ۹۷، تولید ۵۵ هزار تن بوده و بیشتر از ۲۲ هزار تن نتوانستیم صادرات داشته باشیم موضوع دیگری بود که رضایی مطرح کرد.

دبیرکل انجمن پسته ایران تأکید کرد: کشاورزان و مردم به اظهارنظرها در شبکه‌های مجازی توجه نکنند، عرضه نکردن پسته موجب می‌شود صنعت پسته ضربه بسیار شدیدی بخورد بلکه باید عرضه روان و کم کم انجام شود امسال سال حساسی‌ست کوچکترین اشتباه ضربه جبران‌ناپذیری خواهد زد.

وی عنوان کرد: امسال در کشورمان ۱۸۰ هزار تن پسته تولید می‌شود با احتساب پسته‌های موجود باید عرضه صورت گیرد.

رضایی در ادامه نوسانات ارزی را موجب ایجاد نگرانی در تجارت پسته دانست که ممکن است جرات خرید و فروش در بازار کاهش یابد و گفت: اما تاجران خرده ما جلوی افت شدید قیمت در بازار را گرفته‌اند و نشان می‌دهد پسته، تجارت، صادرات و…مانند یک زنجیره به هم متصل است.

وی ابراز داشت: بردن پسته به بورس یک سیاست غلط بود که امیدواریم دولت امسال از این سیاست غلط دست بردارد.

مدیر سابق جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اضافه کرد: هیچ کشوری نتوانسته به ما ضربه بزند بلکه با سیاست‌های خودمان در هر دولت داشتیم به خودمان ضربه زدیم و الان هم دو سال درگیر پیام‌سپاری ارزی هستیم که بیشترین اثرات منفی را داشته است.

رضایی اظهار کرد: تمام صادردکنندگان خواستار ثبات قوانین ارزی هستند و می‌گویند اگر این قوانین دولت یک سال ثابت بود می‌توانستیم روی آن حساب کنیم و قراردادهای خوبی با دنیا ببندیم.

دبیرکل انجمن پسته ایران با بیان اینکه به‌طور میانگین سالانه ده هزار هکتار به سطح زیر کشت پسته در کشور اضافه می‌شود، بیان داشت: با توجه به کم آبی، اگر درصدی از سطح زیر کشت کاسته شود در جایی که محصول بیشتری می‌توان برداشت کرد هزینه شود به نفع کشاورز است که با آب کافی تولید بیشتری خواهد داشت همچنین اگر سیستم زیرسطحی یا قطره‌ای اجرا شود ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان تولید با همین کارهای کوچک افزایش پیدا می‌کند.

 برای موضوع خرده‌مالکی باید فکر اساسی شود

انجم‌شعاع عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران و دبیر کمیته باغبانی انجمن اظهار داشت: بزرگترین مسئله پسته متوسط برداشت پایین و هزینه بالای آن است که مسائل ترویج، آموزش و خرده‌مالکی را اگر حل کنیم می‌توانیم به متوسط برداشت کمک کنیم.

وی بیان داشت: رعایت اصول اولیه، انتخاب نهال و پیوند مناسب در برداشت تأثیرگذار است، ما برای کشاورزان از طریق کلیپ‌های کوتاه آموزش‌هایی ارائه می‌کنیم و از کشاورزان موفق دعوت کردیم که تجارب خود را در اختیار کشاورزان قرار دهند.

انجم شعاع تصریح کرد: تلاش ما در انجمن پسته این است که اشتباهاتی که سال‌ها در حوزه تولید پسته رخ داده تکرار نشود پسته محصولی قیمتی‌ست و محصولی‌ست که تحمل کم‌آبی و شوری را دارد.

وی افزود: رفسنجان امسال محصول خوبی دارد اما در کل کشور مجموع محصول پسته کمتر از سال قبل است.

دبیر کمیته باغبانی انجمن پسته ایران با اشاره به موضوع کرونا بیان کرد: این بیماری دو ماه بازارهای پسته را به ویژه در چین تعطیل کرد و در کل دنیا نمی‌توانستند بار جابه‌جا کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مغز طعم‌دار در دنیا رو به افزایش است، ادامه داد: در خصوص بسته‌بندی هزینه بسته‌بندی زیاد است و با توجه به گران بودن پسته این صنعت مقرون به صرفه نیست، ضمن اینکه هزینه گمرکی پسته بسته‌بندی هم خیلی بالاست.

انجم‌شعاع تصریح کرد: با وجود دانشی که داریم اگر درست تولید کنیم پسته آن‌قدر سود دارد که هزینه‌های تولید جبران شود، باید برای خرده‌مالکی فکر اساسی شود که اگر این موضوع حل شود هزینه‌های تولید فوق‌العاده پایین می‌آید و این موضوع را باید در نظر بگیریم که تمام سود پسته در تولید است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
انجمن پسته ایران بورس پسته حسین رضایی رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :