تنها راه نجات از کرونا رعایت نکات بهداشتی است/ زنگ خطر در پاییز را باید جدی بگیریم

  • شناسه خبر: 55768
تنها راه نجات از کرونا رعایت نکات بهداشتی است/ زنگ خطر در پاییز را باید جدی بگیریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: زنگ خطر جدی و مهم در پاییز را باید جدی بگیریم. به گزارش روراستی، علی اسماعیلی‌ندیمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به‌مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار با تبریک این روز به اقدامات هفت ساله دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۰ مرکز جامع خدمات سلامت، دو پایگاه و […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: زنگ خطر جدی و مهم در پاییز را باید جدی بگیریم.
به گزارش روراستی، علی اسماعیلی‌ندیمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به‌مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار با تبریک این روز به اقدامات هفت ساله دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۰ مرکز جامع خدمات سلامت، دو پایگاه و سه خانه بهداشت، ۱۲ پروژه در قبال تفاهم‌نامه اجرایی شده و در همه خدمات ارائه‌شده رضایتمندی داشتیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه از مهر ۹۲ تا پایان سال ۹۲، دو هزار و ۵۰۰ متر بنا افتتاح کردیم، ادامه داد: در حدود ۲۱ هزار متر مربع پروژه از سال ۹۳ تا کنون انجام شد و امسال نیز پروژه‌هایی داریم که در هفته دولت افتتاح می‌شوند.
وی عنوان کرد: در مجموع در هفت سال گذشته ۴۵ هزار متر مربع پروژه توسط دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده است که ۳ هزار و ۱۰۰ متر مربع در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
اسماعیلی‌ندیمی با اشاره به اینکه از نظر جذب اعتبارات دولتی عملکرد دانشگاه بی‌نظیر بوده به خریداری بیش از ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از سال ۹۵ تا کنون اشاره کرد و افزود: در حوزه آموزش توسعه آموزش در مقاطع مختلف داشتیم که منجر به افزایش دانشجو شده، افزایش در چهار رشته تخصصی بالینی، اطفال، بیهوشی و رادیولوژی بوده و دانشجویان در حال تحصیل هستند.
وی از فعالیت مرکز مطالعات کوهورت یاد کرد و از وجود پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف سخن به میان آورد و افزود: در طول این سال‌ها شبکه بهداشت و درمان انار متحول شده و بیمارستان ۴۵ تختخوابی این شهرستان فعال و مراکز بهداشتی درمانی انار فعال هستند و همه تخصص‌ها را در شهرستان انار می‌توانیم پوشش دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به بحران کرونا اشاره کرد و افزود: کشورمان از اسفندماه سال گذشته و در جهان یکی، دوماه قبل از ان درگیر این ویروس ناشناخته‌اند، و اسفند و فروردین روزهای سختی پیش روی دانشگاه بود.
وی ادامه داد: با افزایش سفرها و بازدیدها و میهمانی‌ها به تدریج بیماران زیاد شدند و از بیستم مرداد به ثبات نسبی رسیده‌ایم.
اسماعیلی‌ندیمی گفت: روند بستری بیماران کرونایی در رفسنجان رو به کاهش بوده اما به واسطه وجود بیماران بدحال مرگ و میر داریم.
وی با بیان اینکه از اول بحران تا اول خردادماه ۱۰ نفر از پرسنل ما به کرونا مبتلا شدند، اضافه کرد: اما از خرداد تا کنون ۱۴۰ نفر از پرسنل به‌دلیل پرخش بالای ویروس و افزایش بیماران به کووید ۱۹ مبتلا شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ابراز داشت: به فرض اینکه مردم رعایت کنند و از تجمعات دوری کنند، کارگران فصلی که وارد شهرستان می‌شوند، ممکن است با خود آلودگی بیاورند اصرار ما بر این است که مردم محکم پای رعایت شیوه‌نامه‌ها بمانند امسال وضعیت استثنائی‌ست و عزاداری باید با رعایت ضوابط انجام شود.
وی اذعان کرد: حتی اگر هیئتی، تمام شیوه‌نامه‌ها را رعایت کرد، افراد مسن، دیابتی‌ها، افراد چاق و پرخطر نباید در مراسم عزاداری حضور داشته باشند ممکن است جوانان ناقل باشند و به آنها سرایت کنند.
اسماعیلی‌ندیمی با ذکر این مطلب که کادر بهداشت و درمان ۶ ماه درگیر این پروژه‌اند و توان هر انسانی حدی دارد، افزود: امیدواریم در شهریور و حداقل نیمه اول مهرماه تعداد بیماران را کم کنیم تا کادر بهداشت و درمان استراحت کنند و برای پیک آنفلوآنزا و شرایط بدتر در پاییز آماده شوند چراکه خیزش بعدی کرونا را حتما خواهیم داشت و همزمان با عفونت‌های فصلی وضعیت اسفناک شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان داشت: از ۱۴ مرگ در خیز اول به ۵۸ مرگ رسیده‌ایم که این تعداد خیلی زیاد است که از اول خرداد تا کنون بوده، اگرچه افرادی که جان خود را از دست دادند اکثرا مسن بودند اما اینها ستون خانواده بودند و با رفتن‌شان دیگر همبستگی در خانواده وجود نخواهد داشت.
وی بیان کرد: در خیز دوم بیماری بسیاری از مرگ و میرها در افرادی بود که عامل خطر مهمی نداشتند، این اتفاق در پیک سوم می‌تواند خطرناک‌تر باشد، تغییر ژنتیکی مهمی که در ویروس صورت گرفته سرایت‌پذیری بین ۳ تا ۸ برابر است.
اسماعیلی‌ندیمی با بیان اینکه در خیز دوم بیماری کمبود تخت و امکانات نداشتیم، گفت: اکنون آمادگی کامل داریم اما زنگ خطر جدی و مهم در پاییز را باید جدی بگیریم.
وی از عدم انجام تعهدات از سوی برخی ادارات یاد کرد و افزود: این بیماری هست و تا زمانی که واکسن آن ساخته شود و ایمن شویم فاصله زیادی وجود دارد، بنابراین از نظر ما هیچ نوع تجمعی مجاز نیست و باید این موضوع رعایت شود.
اسماعیلی‌ندیمی در ادامه به رفع مشکل بیمارستان بحران اشاره کرد و گفت: این مرکز بحران آماده می‌شود و کلیه بیماران کرونایی به این مرکز منتقل خواهند شد.
وی تأکید کرد: هیچ راهی جز رعایت نکات بهداشتی نیست و هیچ کس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند بفهمد در پاییز چه اتفاقی می‌افتد.


انتهای پیام/

برچسب ها:
اسماعیلی ندیمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان کرونا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :