رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

۷۰ درصد تست کرونای مراجعه کنندگان در رفسنجان مثبت است/دی ماه خطرناکترین فصل سرایت

  • شناسه خبر: 56845
۷۰ درصد تست کرونای مراجعه کنندگان در رفسنجان مثبت است/دی ماه خطرناکترین فصل سرایت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون، تست ۳۵ تا ۴۰ درصد مراجعان مثبت بود، گفت: در حال حاضر از نمونه های سرپایی، ۷۰ درصد مردم مبتلا هستند به این معنی که تعداد ویروس کرونا و شدّت آلوده کنندگی آن افزایش یافته و قدرت سرایت و تکثیر ویروس بالا رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون، تست ۳۵ تا ۴۰ درصد مراجعان مثبت بود، گفت: در حال حاضر از نمونه های سرپایی، ۷۰ درصد مردم مبتلا هستند به این معنی که تعداد ویروس کرونا و شدّت آلوده کنندگی آن افزایش یافته و قدرت سرایت و تکثیر ویروس بالا رفته است.
به گزارش روراستی،  علی اسماعیلی ندیمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: ویروس کرونا عاملی بیولوژیک است که همه مردم دنیا را گرفتار کرده و دستگاه ها و ارگان ها باید در قالب پدافند غیرعامل آمادگی خود را درمقابله با این ویروس بسنجند؛ پدافند غیرعامل ضریب آمادگی هر ارگانی در مقابله با عواملی است که ممکن است سلامت و امنیت مردم را تهدید کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به وضعیت بحرانی رفسنجان در خصوص بیماری کرونا تصریح کرد: در نیمه دوّم شهریور و مهر ماه تعداد بسیاری از کارگران غیر بومی برای برداشت محصول پسته به رفسنجان سفر کردند که کوچکترین رعایت پروتکل های بهداشتی را علیرغم توصیه های اکید نداشتند، ضمن اینکه در این فصل همه اعضای خانواده ها برای برداشت محصول پسته دور هم جمع شدند و برداشت محصول را انجام دادند که در این تجمعات خانوادگی آمار ابتلا بالا رفت.

اسماعیلی ندیمی ادامه داد: همچنین خود ویروس کرونا هم قدرت سرایت پذیری آن بین ۹ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است به طوری که اگر فردی در یک خانواده گرفتار شود دیگر اعضای خانواده را هم دچار این بیماری می کند که شاهد گردش سهمگینی از ویروس در داخل خانواده ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه مهمانی ها و رفت و آمدها و برگزاری تجمعات قبلا هم وجود داشت و در این تجمعات تعدادی به این بیماری مبتلا می شدند، گفت: امّا در فصل برداشت پسته در بیشتر شهرستان های شمالی استان از جمله رفسنجان، انار، زرند و سیرجان و ازدحام کارگران فصلی بر این موج افزود و تعداد زیادی به این بیماری مبتلا شدند و امار مرگ و میر هم افزایش یافت.

اسماعیلی ندیمی تصریح کرد: در حوزه بستری از اوایل شهریور که ماهیانه ۸ یا ۹ بیمار بستری داشتیم که در جای خود نگران کننده بود؛ در مهر ماه این میزان بالا رفت به طوری که ۹۰ نفر بستری را داریم که نگران کننده است.

وی با بیان اینکه در کنار این بستری ها هم بین ۳۰ تا ۴۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا داریم، تو.صیه کرد: هرکسی که علائم شبیه سرماخوردگی شامل تب، سرگیجه و تنگی نفس دارد به پزشک مراجعه کند و فرض را بر کرونا بگذارد تا در صورت مثبت شدن تست موارد قرنطینگی را رعایت کند؛ و فکر نکند که دچار حساسیت، آنفلوانزا و سرماخوردگی شده است چون با تشخیص به هنگام این بیماری بهتر می توان آن را کنترل و درمان کرد.

وی ادامه داد: بار ویروس کرونا آنچنان در حلق بالاست که به سادگی تست های سرپایی مثبت اعلام می شوند؛ در اسفند تست های زیادی گرفته می شد که تعداد کمی مبتلا بودند و بار ویروس پائین بود در حال حاضر بار ویروس به شدّت بالا رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: این ویروس و بیماری کرونا در بچه ها و جوانان خفیف است اما این افراد توان انتقال ویروس را به پدر و مادر، سالمندان و انسان های پر خطر دارند که این افراد باید ۱۴ روز خود را در خانه قرنطینه کنند؛ قدرت سرایت این ویروس بسیار بالا رفته و آنچه که از رفتار آن می بینیم بسیار آلوده کننده است و آنچه که در جامعه جریان و گردش دارد ویروس کرونا است زیرا سال های قبل در دی و بهمن ماه سرماخوردگی زیاد داشتیم در حالیکه این سرماخوردگی ها را امسال در مهرماه به بعد شاهدیم لذا علائم این بیماری گرچه شبیه سرماخوردگی است امّا نباید غفلت کرد.

وی توصیه کرد: فرض کنید که در آبان به وضعیت ثابت برسیم ؛ همشهریان نباید فکر کنند که این بیماری پایان یافته لذا استفاده از ماسک، شست وشوی مکرر دست ها و فاصله گذاری اجتماعی را همچنان ادامه دهند .

اسماعیلی ندیمی خاطرنشان کرد: اگر پیک بعدی را بعد از کنترل داشته باشیم این پیک در دی ماه است که خطرناکترین فصل برای سرایت این ویروس است چون علاوه بر وجود سرما همزمان عفونت های انفلوآنزا را هم داریم و آن وقت می تواند فاجعه بدتر از قبل را رقم بزند پس همه باید تلاش کنیم رفتار و هنجار اجتماعی داشته باشیم و مهمانی و دورهمی ها تا پایان سال ۹۹ تعطیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اسماعیلی ندیمی بیمار تست رفسنجان کرونا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :