به بهانه چهلمین روز درگذشت «حمید بهرامی» نماینده اسبق مردم رفسنجان

  • شناسه خبر: 57137
به بهانه چهلمین روز درگذشت «حمید بهرامی» نماینده اسبق مردم رفسنجان

به مناسبت چهلمین روز درگذشت دکتر حمید بهرامی احمدی به بخشی از سوابق سیاسی، اجتماعی، پژوهشی و علمی آن مرحوم می پردازیم.

به مناسبت چهلمین روز درگذشت دکتر حمید بهرامی احمدی به بخشی از سوابق سیاسی، اجتماعی، پژوهشی و علمی آن مرحوم می پردازیم.
به گزارش روراستی، به مناسبت چهلمین روز درگذشت دکتر حمید بهرامی احمدی نماینده اسبق مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی به بخش کوتاهی از فعالیت های سیاسی، مبارزاتی، پژوهشی، تدریس و …او می پردازیم.
دکتر حمیدبهرامى احمدى در تیرماه ١٣٢١ در خانواده اى اصیل و مذهبى در رفسنجان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رفسنجان و دو سالِ آخر دبیرستان را در کرمان گذراند.
وى از همان نوجوانى و از دهه ١٣٣٠ روحیه ى مبارزه داشت و فعالیتهاى گروههایی مانند فداییان اسلام را پیگیرى می کرد. از آنجا که رفسنجان از قدیم شهرى مذهبى و محل سخنرانى خطیبانِ مخالفِ رژیم پهلوى بود، حمید بهرامى احمدى در جلسات و منابر آنها شرکت و موجب دوستى با بعضى از آنها می شد.
از جمله دوستى با خطیبانى چون حجت الاسلام شمس اللهى (شوهرِ خواهرِ مقام معظم رهبرى) که در اواخر دهه ١٣٣٠ مقارن با نوجوانى حمیدبهرامى، در مهدى آبادنوق منبر می رفت و آشنایی آنها تا جایی پیش می رود که آقاى شمس اللهى یک کلت کمرى کوچک به بهرامى می دهد تا در صورت نیاز به مبارزه مسلحانه از آن استفاده کند که سالها بعد بهرامى در تهران این کلت را به مبارزینى می دهد که براى فلسطین در منطقه مبارزه می کردند.
در سال ١٣۴٠ بهرامى براى تحصیل حقوق عازم دانشگاه تهران می شود و در سال ١٣۴٨ فوق لیسانس خویش را اخذ و به سربازى می رود.
وى در دوران دانشجویی حائز فعالیتهاى مذهبى و انقلابى بوده است و از مستمعین مجالس سخنرانى آیت ا… فلسفى در مسجد بازار تهران بوده است. بعداز وقایع ١۵خرداد، وى به همراه تعدادى از دانشجویان بیانیه اى در حمایت از امام صادر نموده و بعداز واقعه کاپیتالاسیون، به سرعت اعلامیه شدیداللحن امام(ره) را در دانشگاه توزیع کرده که موجب تعطیلى دانشگاه می شود.
اما مبارزات بهرامى به شکل نظام مند در دوران سربازى و با عضویت در سازمان هاى مسلحانه و مذهبى علیه رژیم ستمشاهى آغاز می شود.

او که خدمت سربازى را در دادسراى ارتش می گذراند، به علت رفتارهاى مذهبى اش، مورد ظن ساواک قرار گرفت و بعداز اتمام سربازى، لو رفت و بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفت و از سال ۵٠تا ۵٢ به زندان افتاد.


در زندان مدتى با شخصیت هاىی مانند هاشمى رفسنجانى و ربانى شیرازى هم بند بوده است.
بهرامى دکترایش را در رشته حقوق خصوصى و اسلامى از دانشگاه تهران دریافت کرد و همزمان به تحصیل فقه در حوزه علمیه پرداخت به نحوى که بعضى علما او را داراى درجه اجتهاد می دانند.
بعد از انقلاب به عنوان اولین استاندار کرمان منصوب شد و همزمان تشکیلاتى مشابه بسیج امروزى تحت عنوان پاسدار افتخارى ایجاد کرد که سهم مهمى در ایجاد امنیت در جنوب استان داشت.


بعداز آن بهرامى به عضویت شوراى عالى بسیج کشور درآمد و مدتى مدیرکل حقوقى وزرات کشور بود تا اینکه در سال ۶١ به عنوان رییس دفتر حقوقى ایران در لاهه منصوب شد. در سال ۶۴ به عنوان وکیل ایران در دیوان داورى ایران در اختلافات بین ایران و امریکا منصوب شد و در دعواى معروف به الف-ز نقش مهمى داشت و آمریکا به پرداخت ۵٠٠ ملیلیون دلار به ایران محکوم شد که مجله تایمز آن را مهمترین محکومیت مالى آمریکا در مقابل ایران دانست.


در اسفند ۵٨ بهرامى به استاندارى سیستان وب لوچستان رفت. در آن زمان این استان در معرض تجزیه قرار داشت و اختلافات شیعه و سنى به حد اعلا رسیده بود و منافقین هر روز به ایجاد ناامنى و تیراندازى در زاهدان میپرداختند. بهرامى در مدت کوتاهى ائتلاف و وحدتى بین علماى شیعه و سنى ایجاد نمود و منافقین را خلع سلاح کرد. حتى در یکى از این درگیری ها در محل دانشگاه زاهدان، شخص بهرامى هم مورد تیراندازى قرار گرفته بود ولى آسیبى ندید.


دکتر بهرامى در سال ۶٧ به عنوان موسس و رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه امام صادق(ع) به تدریس پرداخت.
از آثار دکتر بهرامى می توان به سواستفاده از حق، حقوق تعهدات، ضمان قهرى، (از منابع درسى دانشگاههاى کشور) شهرهاى گمشده(تاریخ رفسنجان)، بود و گذشت (دیوان شعر) ، تاریخ تحولات سیاسى اسلام، نقش قران و روایات در زبان فارسى، مجموعه تحقیقات ادبى و تاریخى در ده جلد اشاره کرد.
بعد از آن بارها از بهرامى جهت کاندیداتورى در انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبرى، دعوت شد ولى نپذیرفت و فعالیت علمى و پژوهشى را ادامه داد.
وى در سال ٧۴ در انتخابات مجلس پنجم به عنوان کاندیداى مستقل به میدان آمد، این انتخابات جنجالى ترین انتخابات تاریخ رفسنجان بود.
بهرامی به مدت چهار سال نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی بود.
دکتر بهرامی همچنین در سالهای اخیر تلاش و پیگیریهای زیادی برای اخذ مجوز تاسیس رشته حقوق در دانشگاه باهنر کرمان و دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان انجام دادند که بحمدلله با موافقت وزارت علوم به نتیجه رسید و خود ایشان نیز به عنوان مدیر گروه حقوق دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان منشا خدمات علمی شایانی در دانشگاه ولی عصر شد.
دکتر بهرامی متأسفانه در تاریخ ۳۰ مهر ۹۹ بر اثر سکته در سن ۷۸ سالگی در شهر ساوه درگذشت و در قطعه مشاهیر آرامستان رفسنجان دفن شد.

روحش شاد و یادش گرامی


انتهای پیام/

برچسب ها:
حمید بهرامی دادگاه لاهه ذکتر بهرامی رفسنجان مجلس هفتم نماینده اسبق رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شهروند

    کاش همانطوری که به اتفاقات پس از انتخابات مجلس پنجم اشاره خیلی کوتاهی کردید به این موضوع هم می پرداختید که چه اتفاقاتی در آن سالها افتاد تا نسل امروز بداند چه بر سر این شهر و مردمش از طرف عده ای در ۲۴ سال قبل آمده که امروز این چنین وضعیتی داریم....