در جلسه بررسی مشکلات رفسنجان و انار مطرح شد؛ آب همچنان در صدر مشکلات/اختیارات فرمانداران بیشتر شود

  • شناسه خبر: 57316
در جلسه بررسی مشکلات رفسنجان و انار مطرح شد؛ آب همچنان در صدر مشکلات/اختیارات فرمانداران بیشتر شود

نشست هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان‌های رفسنجان و انار با حضور استاندار کرمان برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان‌های رفسنجان و انار با حضور استاندار کرمان برگزار شد.

به گزارش روراستی، حجت‌الاسلام اصغر عسکری عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان‌های رفسنجان و انار با حضور استاندار در سالن شهید هنری دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: استان کرمان به لحاظ نیروی انسانی، کشاورزق، اقلیم‌های متفاوت، معادن و ظرفیت‌های که دارد استانی غنی و دارای استعدادهای زیادی‌ است که اگر این استعدادها به فعلیت برسد، بسیاری از معضلات به‌ویژه معضل بیکاری که در رفسنجان زیاد است، حل می‌شود.

امام جمعه رفسنجان بیان کرد: معضل آب در استان یک معضل جدی‌ست که در شمال استان به‌ویژه رفسنجان خیلی جدی‌ بوده و مشکل آب آشامیدنی جدی‌تر است که موضوع آب آشامیدنی مردم را نمی‌توان نادیده گرفت.اصل حل آب آشامیدنی رفسنجان بخشی ریشه‌ای از استانداری نشأت گرفته و از همان جایی که این کار آغاز شده باید اصلاح شود چون یک تهدید اجتماعی به‌شمار می‌رود.

عسکری تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاران حمایت شوند می‌توانند بسیاری از معضلات را حل کنند، در دهه فجر اکثر افتتاح‌ها با سرمایه‌گذاری‌های مردم بود که نشانه توانمندی‌ مردم و خیران است.

امضای تفاهم‌نامه طرح «رویش» برای تولید ۴۰ قطعه مورد نیاز مس

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان با اشاره به ظرفیت‌ها و مشکلات شهرستان اظهار کرد: اقتصاد شهرستان رفسنجان مبتنی بر کشاورزی و صنعت است و توانمندی‌های زیادی دارد، اما هنوز جای کار زیادی است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و مسائلی در حوزه آب داریم، اضافه کرد: تسهیلات ویژه‌ای برای حوزه تولید انرژی ارائه شود و قوانین و مقررات اصلاح شود که بتوانیم به راحتی مقداری از آب‌ها را به بخش صنعت اختصاص دهیم اگرچه کشاورزی حیات ما است که باید حفظ شود اما صنعت هم باید  رونق گیرد.

فرماندار رفسنجان ابراز داشت: گلایه‌مندی‌های بخش خصوصی در تعامل با بخش دولتی به دلیل بروکراسی و قوانین بخش دولتی وجود دارد، بخش خصوصی که چابک است و می‌خواهد حرکت کند، با بدنه سنگین بخش دولتی همخوانی ندارد.

فصیحی‌هرندی با تأکید بر خروج از تمرکزگرایی و ارائه اختیار به فرمانداری‌ها، تصریح کرد: ما فرمانداری ویژه هستیم اما به هیچ عنوان در جایگاه فرمانداری ویژه اختیار نداریم اما مسئولیت داریم و باید پاسخ دهیم.

فرماندار ویژه رفسنجان خاطرنشان کرد: راهکاری پیدا شود که شهرستان‌ها براساس قوانین و اصول بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند..

وی خاطرنشان کرد: در رفسنجان با همکاری نماینده مردم در مجلس، اتاق بازرگانی، سرمایه‌گذاران و مس سرچشمه رفسنجان قرار است یک اتفاق رقم بخورد که نیازمندی‌های مس معرفی شوند و سرمایه‌گذاران از طریق اتاق بازرگانی دعوت شوند تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود و تضمین خرید محصولات‌شان از طریق مجتمع مس انجام شود، همچنین  صمت هم کمک‌هایی ویژه انجام دهند.

فرماندار رفسنجان ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای امروز امضا می‌شود که بر اساس آن که به نام «رویش» است، با۴۰ طرح مهم کار شروع شود و این یک افق بلندی‌ست که دست‌یافتنی‌است و گام اول را باید محکم برداریم.

وی با اشاره به اینکه رفسنجان به لحاظ قدمت تاریخی آشناست و مردمانی سختکوش دارد که بزرگتین جنگل مصنوعی دست‌کاشت بشری را ایجاد کردند، بیان کرد: خیران این شهرستان در همه امور کار کردند و برای ایجاد دانشگاه‌ها مدارس، بیمارستان‌ها، فرودگاه و …پای خیران در میان است که از منابع پسته این کارهای خیر را انجام داده‌اند.

فصیحی‌هرندی با تأکید بر اینکه بخش دولتی باید بخش خصوصی را حمایت کند تا با چابکی که بخش خصوصی دارد بتواند از فرصت‌ها بهره‌مند شود و استانداری در این زمینه می‌تواند کمک کند، افزود: اگر بخش خصوصی پای کار باشد می‌تواند شاهد معجزه‌های این بخش برای حل مشکلات شهرستان باشیم.

وی در ادامه ابراز داشت: توسعه یک‌هزار و۸۰۰ هکتار منطقه ویژه مشروط به تأمین آب است و ۱۵ لیتر در ثانیه آب نیاز است که امیدواریم در این زمینه حمایت ازم صورت گیرد.

آب، مهمترین مشکل شهرستان انار/ضرورت تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی انار

زهرودی فرماندار شهرستان انار هم اظهار داشت: پروژه‌های نمیه‌تمامی در انار وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه است از جمله بیمارستان و شهرک صنعتی انار که سرمایه گذاران از این شهرک استقبال می‌کنند و نیاز است زیرساخت‌‌های آن تکمیل شود.

فرماندار انار با بیان اینکه مهمترین مشکل ما در شهرستان بحث آب است، به لحاظ اینکه انار تک‌مصولی است و به واسطه بهره‌برداری از آب‌ها کیفیت آب‌های زیرزمینی خوب نیست، عنوان کرد: حدود ۱۰ هزار هکتار باغ‌ها خشک شده باید به سمت خروج از تک‌محصولی و رفتن به سمت صنعت برویم و بخش عمده‌ای سرمایه در شهرستان است که باید بتوانیم جذب کنیم و در سرمایه‌گذاران انگیزه ایجاد کنیم.

وی شهرستان انار را دارای ظرفیتی دانست که می‌تواند با ایجاد مراکز فرآوری پسته از خام‌فروشی آن جلوگیری کرد که ضمن ورود ارز برای کشور و درآمد برای تولیدکننده، به اشتغالزایی بالایی منجر شود.

زهرودی خواستار به نتیجه‌ رسیدن بحث منطقه ویژه انار و راه‌آهن یزد-انار- رفسنجان-کرمان شد.

پارک علم و فناوری رفسنجان امسال راه‌اندازی شود/اختصاص زمین برای شروع طرح فاضلابشهری

حجت‌الاسلام علی هاشمیان رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان هم به مسائل شهرستان اشاره کرد و گفت: بحث مطالعات فاضلاب شهری انجام شده و سرمایه‌گذار انتخاب شده و پذیرفته این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: استانداری در چهار بخش ۲۰۰ هکتاری زمین به سرمایه‌گذار بدهد و در ابتدا اگر یک ۲۰۰ هکتار داده شود پروژه فاضلاب شهری ما شروع خواهد شد.ضمن اینکه هیچ سرمایه‌گذار دیگری فکر نمی‌کنم پیدا شود به دلیل وسعت بالا و هم خروجی کم آب وارد این پروژه شود.

هاشمیان خواستار تکمیل پروژه پارک علم و فناوری در سال جاری که از مصوبات سفر رئیس جمهوری به رفسنجان بود، شد و گفت: جوانان این شهر و کارآفرینان متتظر هستند این پارک راه‌اندازی شود.

وی نسبت به برداشت پول از حساب شرکت آب و فاضلاب رفسنجان توسط شهرداری بردسیر تذکر داد و خواستار پیگیری این موضوع شد و عنوان کرد: هشت حلقه چاه خریداری کردیم، دو حلقه را وارد مدار نکردند و برای ۶ حلقه چاه که خارج از محدوده خدمات شهری شهرداری بوده خلاف قانون از حساب این شرکت پول برداشت شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به نگاه عادلانه در تقسیم بودجه تأکید کرد و گفت: رفسنجان سال‌هاست که چوب برخورداری را می‌خورد اما اگر رفسنجان خیران را نداشت از بسیاری از شهرهای محروم هم از نظر محرومیت پایین‌تر بود.

نگاه ویژه به بازار پسته رفسنجان با توجه به اینکه محصولی استراتژیک برای کشور است؛ ارائه تسهیلات به کشاورزان و باغداران و کمک به فعال‌کردن فرودگاه رفسنجان و استفاده بیشتر از این زیرساخت موارد دیگری بود که هاشمیان مطرح کرد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :