افتتاح موزه پسته و رونمایی از کتاب «سکه خندان» در رفسنجان+تصاویر

  • شناسه خبر: 57544
افتتاح موزه پسته و رونمایی از کتاب «سکه خندان» در رفسنجان+تصاویر

با حضور جمعی از مسئولان کشور، استانی و محلی موزه پسته رفسنجان افتتاح شد.

با حضور جمعی از مسئولان کشور، استانی و محلی موزه پسته رفسنجان افتتاح شد.

به گزارش روراستی، حسین مهرابی در حاشیه افتتاح موزه پسته و رونمایی از کتاب «سکه خندان» در شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته اظهار داشت: شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته با نیم‌قرن سابقه تلاش و فعالیت عضو حقیقی انجمن اقتصاد کشاورزی ایران است.

وی تصریح کرد: انجمن اقتصاد کشاورزی ایران مجدانه لازم می‌داند این اثر فاخر برجسته که تصویری از تلاش‌های محلی را برای ساماندهی یک مسئله مهم کشاورزی داشته است، تقدیر و تشکر کند تا فرهنگ کار جمعی را به‌صورت درخشان در کشور نهاینه کند.سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان و عضو انجمن اقتصاد کشاورزی ایران با اشاره به کتاب سکه خندان به نویسندگی محسن هاشمیان، تصریح کرد: انجمن اقتصاد کشاورزی ایران با توجه به مجموعه تاریخ‌نگاری مستندشده دقیق نیم‌قرن تلاش تعاونی تولیدکنندگان پسته از نویسنده این کتاب قدردانی می‌کند؛ نویسنده تلاش داشته به دور از تعصب‌ها و جانبداری و مسائل سیاسی غیرلازم، مسیر حرکت در شکل‌گیری این نهاد را ترسیم کند تا بتواند اندوخته‌هایی برای سایر نهادهای خصوصی کشور ایجاد کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم کلمه پایتخت پسته جهان را هم به اسم رفسنجان اضافه کنید؛ چون پسته در ایران به اسم رفسنجان شناخته می‌شود و در دنیا به اسم ایران.ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران با قرائت پیام رئیس اتاق تعاون ایران برای این مراسم اظهار کرد: کتاب سکه خندان نیم‌قرن تلاش شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته را به رشته تحریر درآورده است.

قاسمی افزود: بحث پسته، تحقق عینی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری فرمودند؛ تولید در درون و نگاه به بیرون شاه‌بیت اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار گمرک نزدیک به یک‌میلیارد دلار صادرات پسته در ۹ ماهه امسال داشتیم، در شرایطی که تأمین هر یک دلار ارز در این شرایط تحریم ظالمانه برای ما بسیار سخت بود، این میزان ارزآوری حاصل تلاش کشاورزان، تولیدکنندگان بوده که مایه مباهات است و  امیدواریم در سایر  بخش‌های کشاورزی هم چنین تعاونی فعال با این گستردگی  داشته باشیم که تولیدکننده و صادرکننده و بازار حول محور منافع مشترک خود جمع شوند.

محسن‌ هاشمیان مدیرعامل شرکت تعاونی پسته هم در این‌ آئین،‌ ولادت حضرت‌ زینب (س) و روز پرستار را تبریک گفت و بیان کرد: برای اولین‌ بار موزه پسته کشور در رفسنجان‌ افتتاح شد که نیاز بود.

مدیر عامل شرکت تعاونی پسته رفسنجان با اشاره به اینکه برای به دست آوردن‌ پسته زحمات فراوانی انجام می شود تا پسته تولید شود و به دست مصرف کننده برسد؛ افزود: کتاب ” سکه خندان” در همین‌ راستا تألیف شده و در تألیف آن بیش از دو سال و نیم‌ تلاش شد.

مؤلف کتاب «سکه خندان» ادامه داد: آنچه مربوط به پسته و شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته است در این کتاب گردآوری شده و این کتاب در کشور منحصر به فرد و شامل بخش های مختلفی است؛ بعد از کودتای ۲۸ مرداد تا قبل از انقلاب و بعد از آن‌ تا کنون آنچه برای پسته اتفاق افتاده در این‌ کتاب بیان کردم‌ و معتقدم‌ آنچه انسان روایت می کند باید ماندگار و به نسل های آینده منتقل شود.

وی تصریح کرد: مخاطبان این‌ کتاب دانشجویان، اساتید و علاقه مندان به حوزه پسته هستند؛ کتابی جهانی که در کتابخانه ملی ایران ثبت شده است؛ تمام‌ مطالب در کتاب اعم از بحث محلی، منطقه ای، ملی و جهانی در مورد این محصول ارزآور از دیدگاه‌ های مختلف مورد پردازش قرار گرفته است.

هاشمیان گفت: این شرکت تعاونی با کمک کسانی مثل حاج جلال و محسن هجری، دکتر هرندی در سال ۱۳۴۷ به وجود آمد و بعد از انقلاب به دست مرحوم‌ حاج‌ شیخ احمد هاشمیان مدیریت‌ می شد و این تعاونی بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و با وجود تحریم‌ ها و مشکلات هنوز در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه این‌ شرکت تعاونی دارای بیش از ۷۵ هزار عضو؛ پشتوانه مهم کشاورزان است؛ خاطرنشان کرد: قبلاً کمک هایی از ناحیه این‌ شرکت به سهامداران آن، کشاورزانِ عضو، جبهه و … می شد و در سال ۵۷ که مصرف پسته در اروپا ۳۰۰ کیلوگم‌ بود از ایران ۶۸ هزار تن پسته صادر شد و زمانی که برای اولین‌ بار بحث تهاتر مطرح‌ شد به صورت تهاتر (صادرات‌ پسته و واردات کالا) پسته را صادر می کردیم.

هاشمیان ادامه داد: شرکت تعاونی پسته رفسنجان توانست مصرف پسته ایران را از زیر ۵ درصد به بیش از ۹۶ درصد در سطح بین‌ المللی و جهانی برساند و با راه اندازی کارخانجات‌ متعدد و هزاران نمایشگاه پسته در سطح داخلی و خارجی‌ این محصول ارزشمندغذایی‌ تولید شده ایران را در سبد تنقلات‌ بشریت‌ جای دهد و پسته ایران‌ را به عنوان پرمصرف‌ ترین‌ محصول جهان معرفی کند به طوری که بیش از ۹۰ کشور جهان از محصول پسته ایران‌ و رفسنجان‌ استفاده می کنند.

در این مراسم از کتاب «‌سکه خندان» حکایت نیم قرن تلاش و استقامت که در شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان از سال ۱۳۴۷ تا کنون ادامه دارد؛ رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
شرکت پسته کتاب سکه خندان محسن هاشمیان موزه پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :