معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

جمالی زاده: وضعیت رفسنجان شکننده است/زدن ماسک مهمترین واکسن کروناست

  • شناسه خبر: 57713
جمالی زاده: وضعیت رفسنجان شکننده است/زدن ماسک مهمترین واکسن کروناست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: اگر استفاده از ماسک در بین مردم کم شود و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها زیاد شود، قطعا شاهد موج بعدی بیماری در شهرستان خواهیم بود، وضعیت ما خیلی شکننده است و کوچکترین بی‌توجهی موج بعدی و فاجعه دیگری را رقم می‌زند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: اگر استفاده از ماسک در بین مردم کم شود و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها زیاد شود، قطعا شاهد موج بعدی بیماری در شهرستان خواهیم بود، وضعیت ما خیلی شکننده است و کوچکترین بی‌توجهی موج بعدی و فاجعه دیگری را رقم می‌زند.

به گزارش روراستی، احمد جمالی‌زاده اظهار داشت: بعد از برداشت محصول پسته و تقریبا همزمان با سایر نقاط استان کرمان شاهد افزایش ابتلا و بستری بیماران کرونا در شهرستان رفسنجان بودیم، به نحوی که اواخر آبان‌ماه رفسنجان یکی از ۴۳ شهرستان بحرانی کشور بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: بعد از اعمال محدودیت‌های زیادی که اعلام شد و برخی صنوف تعطیل شدند و از همه مهمتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم، در آذرماه شاهد سیر کاهشی بیماران بودیم تا اینکه در اوایل دی‌ماه به کمترین میزان بستری بیماران رسیدیم.

وی ادامه داد: اما در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد مثبت بودیم که حاصل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط بعضی شهروندان است.

جمالی‌زاده افزود: در این مدت که وضعیت رفسنجان قرمز و بعد نارنجی بوده و هنوز نارنجی ادامه دارد، برخی صنوف اجباری تعطیل شدند و ضربه زیادی به کسب و کار  برخی همشهریان وارد شده و به علت اینکه شهرستان ما زرد نشده تالارها بیش از سه ماه تعطیل ند و امکان بازگشایی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر استفاده از ماسک در بین مردم کم شود و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها زیاد شود، قطعا شاهد موج بعدی بیماری در شهرستان خواهیم بود، وضعیت ما خیلی شکننده است و کوچکترین بی‌توجهی موج بعدی و فاجعه دیگری را رقم می‌زند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان اینکه در موج سوم بیماری، ما شاهد ابتلای تعداد زیادی از همشهریان بودیم و تعداد زیادی از عزیزان مان را به علت کرونا از دست دادیم، افزود: تصور ما این بود که این موارد می‌تواند برای عده‌ای درس‌آموز باشد اما به محض کاهش موارد ابتلا متأسفانه عادی‌سازی شده و بی‌تفاوتی موجب افزایش موارد بستری شده است.

وی بیان کرد: بستری‌های کرونا در رفسنجان در اول دی‌ماه به ۱۴ نفر رسید و افراد بدحال در آی‌سی‌یو به دو نفر کاهش پیدا کرده بودند اما امروز ۷ دی‌ماه ۷ مورد مثبت قطعی در آی‌سی‌یو و تعدادی مورد مشکوک داریم که بدحال هستند.

جمالی‌زاده با قدردانی از همشهریانی که از ابتدای شیوع کرونا با مجموعه بهداشت و درمان همکاری کردند، به نکات مهمی از جمله اینکه زدن ماسک مهمترین واکسن در شرایط فعلی است، اشاره و ابراز کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت فاصله یک و نیم تا دو متر در مراودات روزانه، شرکت نکردن در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و مکان‌های شلوع توصیه اکید ما است چراکه طبق بررسی‌های انجام شده بیش از نیمی از موارد افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ شدند، ناشی از دورهمی‌های خانوادگی بوده است.

وی اضافه کرد: شست‌وشو و ضدعفونی دست به ویژه با آب و صابون و به محض ورود به منزل و قبل از خوردن غذا دیگر توصیه ما به مردم است، همچنین با توجه به این که ویروس، عمده از طریق سه نقطه دهان، بینی و چشم وارد بدن می‌شود، اگر این سه نقطه را بتوانیم حفظ کنیم می‌توانیم از ورود ویروس به بدن جلوگیری کنیم.

جمالی‌زاده در ادامه تصریح کرد: به محض این که علائم مشکوک دال بر بیماری مانند سرماخوردگی، تب، بدن‌درد و حتی علائم گوارشی داشتیم، آن را به حساب کووید ۱۹ گذاشته و از کنار آن به سادگی رد نشویم و به مراکز بهداشتی درمانی اطلاع دهیم. یا از طریق ۴۰۳۰ یا ثبت علائم در سامانه سلامت می‌توان راهنمایی‌های لازم را دریافت کرد.

وی متذکر شد: شماره ۰۹۹۰۰۹۸۹۷۶۴اختصاصی شهرستان رفسنجان است که روزها پاسخگوست و همشهریان می‌توانند با تماس با این شماره راهنمایی‌های لازم را بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پایان با اشاره به این مطلب که چنان چه شخصی علامت دار بود یا جواب تست کرونای او مثبت شد حتما در منزل بماند که فوق‌العاده مهم است و با قرنطینه خانگی زنجیره ابتلا را قطع کند، متذکر شد: مراقبت ویژه از افراد پرخطر از جمله سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، پرفشاری خون، چاقی و…دارند، توصیه اکید ما است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
جمالی زاده دورهمی کرونا ماسک مرکز بهداشت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :