«آجیکس» برند جهانی در صنعت بسته بندی و خشکبار

  • شناسه خبر: 57865
«آجیکس» برند جهانی در صنعت بسته بندی و خشکبار

برند آجیکس، برگرفته از دو کلمه آجیل و لوکس، توانسته در بازارهای داخلی و بین المللی خوش بدرخشد و طبق هدف گذاری که دارد، تا سال ۱۴۰۴ قرار است جزو ۵ کارخانه برتر خشکبار کشور شود.

برند آجیکس، برگرفته از دو کلمه آجیل و لوکس، توانسته در بازارهای داخلی و بین المللی خوش بدرخشد و طبق هدف گذاری که دارد، تا سال ۱۴۰۴ قرار است جزو ۵ کارخانه برتر خشکبار کشور شود.

به گزارش روراستی، احمد وهاب زاده متولد ۱۳۶۰، کار پسته را به صورت تخصصی از سال ۸۳ شروع کرده  و کار پدرش را که ۳۰ سال در این زمینه فعالیت داشته را ادامه داده است. پدرش عضو هیئت رئیسه اتاق کرمان طی سال ۶۰ و در زمان جنگ تحمیلی بوده است.

این صادرکننده نمونه، کار پسته را به صورت فله به پیروی از کار پدر شروع کرده و چند سالی است که وارد کار بسته بندی پسته شده و بازارهای زیادی را با برند «آجیکس» در اختیار خود قرار داده است.

وی می گوید: بعد از یک سری مسائلی که در کار صادرات فله به وجود آمد و کاهش ارزش افزوده ایجاد شد، به نتیجه رسیدیم که پسته باید به صورت بسته بندی به فروش برسد.

وهاب زاده که اشتغالزایی را اولویت سازمان خود می داند، افزود: شعار ما در کار این بوده، اگر اشتغالزایی نداشته باشیم و پول روی هم بگذاریم، ارزشی ندارد، بنابراین تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار که برای اشتغال ارجحیت داشتند، استفاده کردیم.

وی عنوان کرد:  ۱۴ سال پروانه بهره برداری گرفتیم و در امر بسته بندی برای شروع به صورت وکیوم کاررا شروع کردیم. ولی کارکردن با توجه به اینکه بازار به فله عادت داشت، با مشکلات زیادی مواجه شدیم و بارهای زیادی ازما مرجوع می شد و ارزش افزوده ای که باید می گرفتیم به دست نیامد.

این صادرکننده نمونه اظهار کرد: اما بعد از مدتی توانستیم بازارهای خاصی در ایران را در اختیار خودمان قرار دهیم و بازارهای صادراتی مان را هم به سمت فله بردیم، حتی مغز و پسته هم صادر می کردیم و چند دوره صادرکننده نمونه استان هم شدیم.

وی اضافه کرد: بسته‌های پسته را از ۵۰ کیلویی به حالت ده کیلویی تبدیل کردیم و به مشتریان هم گفتم، صادرات ۵۰ کیلویی نداریم.

وهاب زاده خاطرنشان کرد:  در بخش فله ۵۰ کیلویی هم با دستگاه وکیوم پیشرفته و نیروهای ایرانی کار می کردیم و برای بسته بندی هم  کارتن های باکیفیت پسته را هم به صورت ده کیلویی و بعد در وزن های کم از ۳۰ گرم شروع کردیم و ۴۰، ۵۰ ، ۶۰ و تا وزن ۴۰۰ گرم با طعم  نمکی و لیمویی کار کردیم.

وی  با اشاره به اینکه مزیت رقابتی در برند آجیکس ایجاد کردیم و طعم دهی پسته را با هفت طعم پیش بردیم، شامل کره پنیری و… در این خصوص با آزمون و خطا کار انجام شد، یک سری طعم ها را بازار نپذیرفت و حذف شد. الان هفت طعم هست که بازار می پسندد.

وهاب زاده با ذکر این مطلب که طعم زعفرانی، لیمویی، باربیکیو و.. را بعضی ها خیلی دوست دارند، افزود: طعم و مزه چیزی است که باید تست بشود و فیدبکی که ازمشتری می گیریم پروسه طولانی دارد و بعد از فروش سه یا چهارم می فهمیم مصرف کننده به چه طعمی علاقه دارد.

وی افزود: طی تجربه و مدت زمان روی هر جنس که کار شد، فیدبک خوب گرفتیم و یک سری طعم ها وارد بازار شد.

این کارآفرین رفسنجانی ابراز کرد: به صورت تخصصی روی پسته هر کار توانستیم صورت دادیم، الان به حدود ۳۰ قلم بسته بندی و طعم پسته رسیدیم و فکر می کنیم کارهای خوبی انجام دادیم، استان های بزرگ، پسته بسته بندی برایشان جا افتاده و درخواست دارند.

وی طی توضیحاتی گفت: چندین سال که کار می کنیم مانند هر کارآفرینی با مجموعه ای از آزمون و خطا و عدم سوددهی پیش رفتیم و سه، چهار سال این روال بود که بالاخره در پنج، شش سال گذشته راندمان خوبی پیش گرفتیم و مشتری صادراتی برند آجیکس جذب کرده ایم، به طوری که کل پاکستان را بسته بندی می دهیم، همچنین در کردستان عراق به صورت بسته بندی برند آجیکس را کار می کنیم.

مدیرعامل شرکت آجیکس تصریح کرد: واقعا بازارسازی کردیم و سختی هایی هم در این راه متحمل شدیم فکر می کنم غلی رغم اینکه امسال از بدترین سالهای کاری است، اما برای ما بهتر بود و امیدواریم سال آینده هم بهتر باشیم. هر کسب و  کاری از یک جایی رشد و توسعه اش شروع می شود امیدمان را هیچ موقع از دست ندادیم.

وی در خصوص مجموعه آجیکس اظهار کرد: سایتی داخل شهر شامل ۸۰۰ متر سوله داشتیم حدود ۴۰ نفر نیروی اداری و تولید و بسته بندی مشغول فعالیت بودند که ۳۰ نفرشان کارگران بسته بندی بودند.

وهاب زاده ادامه داد: با توجه به توسعه کارمان سایت جدید در منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کردیم و ۷۰ نفر پرسنل داریم که ۲۰ نفر پرسنل اداری هستند و امیدوار هستیم در فاز دوم، سوم و چهارم ظرفیت مان بالا برود.

وی عنوان کرد: برای فاز جدید ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام دادیم و زیرساخت و کارهایی که از قبل انجام شده به طور متوسط ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است و در واقع مجموعه ما یک مجموعه در حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت آجیکس در بخش دیگری ازسخنانش از صادرات مغز پسته به افغاستان، پاکستان آفریقای جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس، هند و اردن …خبر داد و اضافه کرد: بازارهای صادراتی حال حاضر ما که نسبتا به خاطر تعهد ارزی کمتر اذیت می شویم، کشورهای همسایه هستند.

وهاب زاده در خصوص تسهیلات گفت: تاکنون از هیچ گونه تسهیلاتی استفاده نکردیم و با هزینه شخصی کارمان را پیش بردیم.

وی همچنین در بحث ارز نیمایی گفت: دولت یکطرفه به این موضوع نگاه می کند و هیچگونه استثنائی قائل نشده به ویژه در کار ما که صادرات است.

این صادرکننده نمونه ادامه داد: بحث ارز نیمایی به درد پایتخت نشینانی می خورد که واردات هم دارند و این قوانین را هم بهتر درک می کنند، صادرکننده پسته که حدود ۵۰ سال پسته را صادر می کند و کاری به رانت واردات  ندارد این مسائل تخصصی به دردش نمی خورد، لذا این موضوع موجب شده خیلی از صادرکنندگان کار صادرات را کنار بگذارند.

اما چرا آجیکس؟

وی بیان کرد: برند آجیکس تلفیقی از دو کلمه آجیل و لوکس است که هر دو در فرهنگنامه دهخدا هستند و از آن استفاده کردیم و مصوب گرفتیم.

وهاب زاده به اهداف آینده شرکت اشاره کرد و گفت: کالاهای زیادی مدنظر داریم، هدفمان این است که تا سال ۱۴۰۴جزو ۵ کارخانه خشکبار اول ایران باشیم و روی این موضوع هدفگذاری کردیم. خوشبختانه با سیستم سازی جلو می رویم. آجیکس به صورت یک ماشین اتوماتیک کار می کند و هیچ وقت کار متوقف نمی شود. از دلایل پیشرفت و موفقیت آجیکس سیستم سازی برای کار است.

وی خاطرنشان کرد: محصولی که استفاده می کنیم ۹۵ درصد از رفسنجان است و ۵ درصد از شهرهای پسته خیز است.

این صادرکننده نمونه با اشاره به اینکه زنجیره تخصصی پسته را تا چند ماه آینده کامل می کنیم، افزود: سراغ تولیدات خرمای استان و محصولات فراتر از استان می رویم و هر کدام در سیستم خودش تعریف خواهد شد اما آنچه که مشخص است تا دو، سه ماه آینده تخمه و بادام زمینی آستانه هم وارد خط ما خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دفتر شرکت مستقر در تهران فعالیت خیلی بالایی دارد، گفت: پسته را خودمان تهیه می کنیم و بیشتر پسته احمدآقایی رفسنجان که طعم خاصی دارد را کار می کنیم و پسته های لوکس مان از کله قوچی و اکبری و برای  صادرات هم از رقم فندقی استفاده می کنیم.

وهاب زاده نوسانات قیمت پسته در بازار را یکی از چالش های این صنعت عنوان کرد و خواستار تسهیلگری در امر صادرات شد.

وی به عنوان یک صادرکننده و جوان کارآفرین نمونه ادامه داد: جوانان شهرستان رفسنجان باید بیشتر همت کنند الان به دلیل شرایط اقتصادی خیلی بد جوانان بیشتری از رفسنجان دنبال کارهای نیمه سخت می روند هر جوانی باید از یک جایی شروع کند و ریسک پذیر باشد.

وهاب زاده از فعالیت روی کره پسته، روغن پسته، شکلات سازی پسته، دراژه پسته و…در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: تا سال آینده مشتقات پسته را وارد بازار ایران خواهیم کرد و صادرات آن را در دست می گیریم.

وی متذکر شد: ۳۰ نوع مواد ملزومات بسته بندی داریم که هر کدام یک کارخانه چند نفره ایرانی است و زنجیره وار برای کشور فعالیت می کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آجیکس آجیل لوکس بسته بندی پسته خشکبار طلای سبز وهاب زاده
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :