افتتاح و کلنگ زنی ۷ پروژه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور رزم حسینی

  • شناسه خبر: 57925
افتتاح و کلنگ زنی ۷ پروژه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور رزم حسینی

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هفت پروژه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هفت پروژه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

به گزارش روراستی، صبح جمعه ۱۹ دی ماه ۹۹ با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و جمعی از مسئولان استان کرمان و شهرستان رفسنجان و مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هفت پروژه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان شامل کلنگ‌زنی پروژه مواد شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی، کلنگ‌زنی پروژه مکانیزاسیون معدن مس سرچشمه، کلنگ‌زنی پالایشگاه جدید مس سرچشمه، کلنگ‌زنی تصفیه خانه آب شرب، کلنگ‌زنی فاز سوم توسعه تغلیظ، افتتاح مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رفسنجان و افتتاح مرکز بحران ۵۰ تختخوابی شهدای صنعت مس در بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع) افتتاح یا کلنگ‌زنی شد.

 

در این مراسم، کلنگ پروژه مواد شیمیایی مجتمع مس سرچشمه در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به زمین زده شد.

مجید کهنوجی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در تشریح جزئیات این پروژه اظهار کرد: پروژه تولید مواد شیمیایی مجتمع مس سرچشمه با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان در این منطقه ایجاد خواهد شد و ۱۶۵ نفر ظرفیت اشتغال آن است.

وی اهمیت این پروژه را علاوه بر صرفه‌جویی ارزی و ارزآوری، در تولیدات استراتژیک آن دانست که اقدامی بزرگ در دوره تحریم‌ها و رشد و بالندگی رفسنجان خواهد بود.

 راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صنعت مس کشور در رفسنجان

مجتمع مس سرچشمه در قبال مسئولیت اجتماعی خود و نیاز صنعت مس، به تاسیس این مرکز اقدام کرده است، صنعت مس هم سرمایه انسانی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوبی دارد و هم اینکه صنعت مس یک برند بین المللی است که به تیم‌های تحت پوشش مرکز اعتبار خاصی خواهد بخشید.

از این‌رو، مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری رفسنجان توسط مدیریت مجتمع مس‌ سرچشمه در راستای هم‌گام‌شدن با سیاست‌های شرکت‌های بزرگ دنیا و با توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرستان پیشنهاد شد و در دی‌ماه ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مجتمع مس‌ سرچشمه و دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان امضا شد.

این مرکز به‌عنوان هاپ در سه حوزه صنعت مس،پسته و بحران آب، آماده حمایت برای تبدیل ایده صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به محصول خواهد بود. هدف اصلی این مرکز، ایجاد یک اکوسیستم حاوی استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، برای رونق تولید، اشتغال و ثروت در حوزه‌های هدف خواهدبود.

با توجه به وجود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب از قبیل مرکز تحقیق و توسعه سرچشمه، آموزش، آزمایشگاه، کارگاه‌ها و افراد نخبه‌ای که در زمینه مس در مجتمع مس سرچشمه حضور دارند، پیشنهاد شد در حوزه‌های فرآوری مس، صنایع پایین‌دستی، صنایع‌دستی، بازاریابی و فروش، توریسم صنعتی و فناوری و تولید محتوا پذیرای ایده باشد، و همچنین با توجه به اقلیم شهرستان، موضوعات پسته و بحران آب به‌عنوان حوزه‌های اصلی هستند. کسانی که ایده‌ای در زمینه مس، پسته، مدیریت بحران آب و حتی در زمینه‌های دیگر دارند می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند. دوره‌های آموزشی منتورینگ، پیش‌شتاب‌دهی و پساشتاب‌دهی برای این افراد برگزار شده و ایده‌هایی که قادر به محصول شدن هستند از سایر ایده‌ها جدا می‌شوند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

طبق برنامه پیش‌بینی‌شده قرار است بعد از برگزاری استارت‌آپ، ۲۰ تیم انتخاب و سپس آموزش‌های اولیه برای ساخت محصول اولیه داده شود و در مرحله پساشتاب‌دهی طی دوسال تحت حمایت مجتمع‌ مس‌ سرچشمه قرار گیرند. تیم‌ها در مرحله تجاری‌سازی می‌توانند به اختیار خود جداگانه به کار ادامه دهند یا همکاری خود را با مجتمع مس سرچشمه ادامه دهند.

امیدواریم با برنامه‌ریزی منظم و تدوین یک نقشه راه ١٠ساله، این مرکز بتواند نیازهای صنعت مس را پوشش دهد و به‌عنوان قطب نوآوری و تکنولوژی در خاورمیانه بتواند با نرخ قابل قبولی ایده‌هایی در زمینه صنعت مس را به محصول تبدیل کند.

در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری نگرانی فرد از تبدیل‌شدن ایده به محصول برطرف می‌شود، برای تولید محصول یک‌سری پشتوانه‌های مالی از طریق مرکز در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد و حمایت‌های فنی و آموزشی نیز در مرحله پساشتاب‌دهی از تیم‌ها انجام می‌شود تا مرحله‌ای که محصول اولیه ساخته می‌شود. پس از ساخت نمونه اولیه، وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شود که در این مرحله هزینه‌ها بسیار بالاترند که اگر صنعت مس به آن محصول نیاز داشته باشد در مرحله تجاری‌سازی، مرکز از آن پشتیبانی می‌کند و اگر آن محصول جزو نیازهای شرکت مس نباشد جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران برگزار خواهد کرد تا سرمایه‌گذار علاقه‌مند به محصول مشخص شود.

این مرکز در بخش‌های اتاق اختصاصی برای شرکت‌ها، منتورینگ و کنفرانس، سالن همایش، استارت‌آپ و شتاب‌دهی، در مجاورت هتل هیلان رفسنجان به بهره‌برداری رسید.

سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی پروژه مواد شیمیایی

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در حاشیه کلنگ‌زنی پروژه مواد شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان عنوان کرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیون یورو به علاوه ۳۰۰ میلیارد تومان در مجموع سرمایه‌گذاری حدود یک‌هزار میلیارد تومان ایجاد می‌شود که تولید مواد شیمیایی موردنظر کنسانتره تمام مجتمع‌های مس اعم از سرچشمه‌شهربابک و سونگون را تأمین می‌کند.

وی افزود: این پروژه نزدیک به یک‌هزار نفر اشتغالزایی دارد و تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح مرکز بحران ۵۰ تختخوابی شهدای صنعت مس

مرکز بحران ۵۰ تختخوابی شهدای صنعت مس سرچشمه در بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع) به متراژ ۱۱۰۰ مترمربع، دارای سیستم فشار منفی، تریاژ ورودی و cpr، مجهز به فیلتر هوا و سه اتاق ایزوله افتتاح شد.

تصفیه‌خانه  آب اشامیدنی رفسنجان نیز که۳۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت دارد و ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط مجتمع مس سرچشمه در آن انجام شده است، با حضور وزیر صمت کلنگ‌زنی شد.

بنا به اعلام مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مدت زمان اجرای این پروژه ۱۸ ماه خواهد بود و تمام عناصر فلزی آب شهر رفسنجان را تصفیه می‌کند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها:
افتتاح پروژه رفسنجان سرمایه گذاری کلنگ زنی مس سرچشمه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :