معصومه ابتکار به دلیل ادعاهای دروغ خود از مردم عذرخواهی کند

  • شناسه خبر: 6128
معصومه ابتکار به دلیل ادعاهای دروغ خود از مردم عذرخواهی کند

پس از یکسال شایعه پراکنی و قطع تولید بنزین داخلی و واردات بنزین آلوده و بی کیفیت و خروج ارز از کشور به دلیل خرید بنزین در شرایط تحریم، سرانجام محمد باقر نوبخت با اعلام نظر رسمی دولت در خصوص آلوده بودن بنزین تولید داخل، آب پاکی را بر روی دستان مدعیان ریخت. وی در […]

پس از یکسال شایعه پراکنی و قطع تولید بنزین داخلی و واردات بنزین آلوده و بی کیفیت و خروج ارز از کشور به دلیل خرید بنزین در شرایط تحریم، سرانجام محمد باقر نوبخت با اعلام نظر رسمی دولت در خصوص آلوده بودن بنزین تولید داخل، آب پاکی را بر روی دستان مدعیان ریخت. وی در خصوص برخی اخبار درباره سرطان‌زا بودن بنزین داخلی، گفت: دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند.

به گزارش روراستی به نقل از میدان 72، پس از یک سال حاشیه سازی برخی مقامات دولتی پیرامون سرطانزا بودن بنزین تولید صنایع پتروشیمی، بررسی‌های دو کمیسیون بهداشت و انرژی مجلس این ادعا را کاملا رد کرد.

در یک سال اخیر وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست دولت یازدهم موجی علیه بنزین پتروشیمی به راه انداختند و با طرح ادعای سرطانزا بودن این نوع بنزین، بر ضرورت توقف تولید بنزین در صنایع پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین وارداتی، تاکید داشتند.

خانم معصومه ابتکار بارها از سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: 《به صراحت می‌گویم که تولید و توزیع بنزین پتروشیمی که به‌طور ‌‌کامل متوقف شده، سوخت بسیار خطرناکی است که حاوی بنزن بوده و سرطانزا بودن این ماده نیز محرز شده است.》

همچنین ایشان بهبود هوای تهران در فصل بهار امسال را ناشی از توقف تولید بنزین پتروشیمی و دلیل موجه آلاینده بودن این نوع بنزین معرفی می‌کرد. خانم ابتکار 30 شهریورماه به ایلنا گفت: گزارش محیط زیست دال بر آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها بوده و طبق اسناد اثبات شده است.

معصومه ابتکار درباره علت تاخیر در ارائه گزارش آلایندگی بنزین، گفت: گزارش نهایی محیط زیست در یک جلد کتاب با تمام پیوست‌ها و مستندات به مجلس و دولت داده شده است. وی افزود: در این رابطه طبق بررسی‌های انجام شده آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها اثبات شده و جای هیچ شکی نیست لذا باید کلا از چرخه سوخت کشور حذف شود.

علاوه بر ابتکار، وزیر نفت دولت یازدهم نیز بارها بر آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها صحه گذاشته بود. بیژن زنگنه اواخر سال 1392 از توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی‌ها سخن می‌گفت. به همین خاطر معصونه ابتکار با قدردانی از همکاری وزیر نفت گفت: به آقای زنگنه گفتم اگر امروز تولید بنزین پتروشیمی‌ها را قطع کنید امکان اینکه چند بچه کمتر مبتلا به بیماری شوند، وجود دارد که خوشبختانه وی نیز به‌طور جدی وارد شد و این موضوع همچنان ادامه دارد.

البته پیش از ابتکار، رئیس‌جمهور بود که در زمینه مبارزه با آلودگی هوا در جمع اعضای شورای شهر گفت: بنزین تهیه‌شده در پتروشیمی‌ها دارای آثار منفی در آلودگی هوای شهر بود و امروز شاهد هستیم با حل این مساله روزهای پاکیزه در تهران افزایش پیدا کرده است.

سیدمهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره وضعیت آلایندگی بنزین‌های توزیع‌شده در سطح کشور گفت: به‌‌رغم ادعای برخی مسؤولان از جمله سازمان محیط زیست درباره سرطانزا بودن بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها کمیسیون بهداشت پس از جلسات متعدد با مسؤولان ذیربط و انجام بررسی‌های لازم ادعای آلایندگی و سرطانزا بودن بنزین‌های پتروشیمی‌ها را رد کرد.

وی افزود: در این گزارش آمده است ترکیب بنزین‌های پتروشیمی‌ها با بنزین‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها اختلاف اندکی داشته و از آنجا که بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها مستقیما در مراکز و جایگاه‌های سوخت قرار نمی‌گرفته است نمی‌توان آن را عامل اصلی آلودگی و سرطان دانست. عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: همچنین این گزارش در پاسخ به این ادعا که بنزین‌های پتروشیمی را عامل اصلی آلودگی در تهران و سایر کلانشهرها می‌دانست، آن را فاقد مستندات کافی دانسته است. موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این در گزارش کمیسیون بهداشت پس از آنالیز بنزین‌های وارداتی در ۳ ماه نخست سال ۹۳ و به دست آوردن اسناد آزمایشگاهی مربوط به این بنزین‌ها آمده است که بنزین‌های وارداتی در ۳ ماه نخست امسال فاقد استاندارد ملی ۴۹۰۴ و استاندارد یورو ۴ است و حتی طبق آنالیزهای انجام شده استفاده از مواد ممنوعه در بنزین‌های وارداتی از جمله مواد الکلی به چشم می‌خورد. وی در پایان گفت: در گزارش مربوط بر این نکته تأکید شد که بالا بودن کیفیت هوای تهران در ۳ ماه ابتدایی سال جاری به دلیل استفاده از بنزین‌های وارداتی نبوده چرا که از یک سو طبق بررسی‌های صورت گرفته بنزین‌های وارداتی فاقد استاندارد یورو ۴ بوده و از سوی دیگر تا پایان اردیبهشت‌ماه بنزین‌های پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در همین حال، یک نماینده مجلس جزئیات بیشتری را از گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وضعیت آلایندگی بنزین پتروشیمی و وارداتی در اختیار خبرنگار «وطن امروز» گذاشت که نشان از سیاسی‌کاری محض مسؤولان دولت یازدهم علیه بنزین پتروشیمی دارد. این نماینده مجلس گفت:‌ کمیسیون بهداشت جلسات متعددی با نهادهای مرتبط از جمله وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت از محیط زیست، استاندارد، بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و نهادهای پژوهشی تشکیل داد که گزارش کمیسیون مستند به مطالب مطرح شده در این جلسات است.

بنزین پتروشیمی برابر با بنزین پالایشگاه‌

این نماینده مجلس افزود:‌ در عین حال مشخصات فنی ریفرمیت (ماده اولیه تولید بنزین) پتروشیمی با تولید مشابه پالاشگاه‌ها تقریباً یکسان است و در بعضی موارد اختلافات ناچیزی از لحاظ میزان ترکیبات آروماتیک و بنزن‌ دارد. وی با بیان اینکه سهم ریفرمیت پتروشیمی‌ها جمعاً کمتر از 10 درصد کل بنزین مصرفی بوده است، تأکید کرد: با توجه به مدارک و مستنداتی که در اختیار کمیسیون بهداشت مجلس قرار گرفته است تأکید بر نقش بنزین تولید شده با استفاده از ریفرمیت پتروشیمی به عنوان عامل اصلی ایجاد آلودگی هوا در تهران فاقد مدارک معتبر علمی اعلام شده است.

بنزین وارداتی، استاندارد نبوده است

در حالی که دولتی‌ها مدعی شده بودند به علت توقف تولید بنزین پتروشیمی و توزیع بنزین باکیفیت وارداتی، هوای تهران در فصل بهار امسال، بهبود یافته، این نماینده مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت تصریح کرد: بررسی نتایج آزمایش کیفیت بنزین وارداتی توسط یک آزمایشگاه مرجع خارجی در فروردین و اردیبهشت 93 نشان داد بنزین‌ وارداتی در 3 ماه نخست 93 به هیچ عنوان استاندارد ملی 4904 و یورو 4 را نداشته‌ است و در برخی موارد حاوی مواد ممنوعه نیز بوده‌ است. وی اضافه کرد: در عین حال سنجیده نشدن میزان ترکیبات آلاینده‌ای مانند بنزن، گوگرد و آروماتیک بنزین وارداتی در آزمایشگاه‌های داخلیو تایید کنترل کیفیت آن نشان از ورود بی‌قیدوشرط بنزین و عدم نظارت بر بنزین وارداتی دارد و تایید کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی بدون داشتن شاخص‌های استاندارد بسیار قابل تأمل است.

واردات بنزین با قیمت گران‌تر از واقع

این نماینده مجلس در ادامه از افشای واردات بنزین با قیمت فراتر از قیمت‌های بین‌المللی در گزارش کمیسیون بهداشت خبر داد و به فارس گفت:‌ در عین حال مقایسه قیمت بنزین یورو 4 فوب خلیج‌فارس با توجه به قیمت‌های مجله‌ معتبر پلتز و بنزین وارداتی در اوایل سال جاری نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید بنزین وارداتی با مشخصات یاد شده که استانداردهای ملی و یورو 4 را نداشته است در هر بشکه 5 تا 12 دلار بالاتر از نرخ بنزین یورو 4 فوب خلیج‌فارس بوده است.

وی با اشاره به شفاف نشدن قراردادهای وارداتی به‌رغم تذکرات نهادهای نظارتی گفت: کمیسیون بهداشت عوامل اصلی آلایندگی هوای تهران را طی سال‌های گذشته فرسودگی ناوگان‌ خودروهای سبک، مصرف ۲ برابری سوخت خودروهای داخلی نسبت به میانگین جهانی، افزایش ترافیک درون‌شهری، آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت بویژه سوخـت‌های مایع در نیروگاه‌های حرارتی، آلودگی تولید شده در صنایع و بخش خانگی و همچنین پدیده‌های طبیعی مانند پایداری هوا و وارونگی بویژه در فصول سرد سال می‌دانست. این نماینده مجلس ادامه داد: آلودگی ناشی از بنزن نیز بیشتر مربوط به بخارات بنزین در جایگاه‌های سوخت است و سهم زیادی در آلاینده‌های خروجی اگزوز خودروها ندارد. وی افزود: براساس آنچه سازمان محیط زیست گزارش داده است مقدار بنزن موجود در هوای چند جایگاه سوخت تهران از حد مجاز بیشتر بوده و این سازمان می‌گوید این مقادیر در 3 ماه نخست 93 کاهش یافته است.

بهبود هوای تهران ربطی به بنزین ندارد

این نماینده مجلس تصریح کرد: با در نظر گرفتن همه موارد مطرح شده نمی‌توان نتیجه گرفت که بهبود هوای تهران در 3 ماه نخست 93 صرفاً به دلیل حذف بنزین تولید شده با استفاده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها بوده است، چرا که از یکسو این بنزین تا ماه اردیبهشت در کشور توزیع می‌‌شده است، از سوی دیگر بنزین وارد شده به کشور فاقد استاندارد یورو 4 بوده است.

سرطانزا بودن بنزین داخلی رد شد

وی تأکید کرد:‌ براساس نظر کارشناسی وزارت بهداشت و گروه‌های دانشگاهی مستقل اظهارنظر درباره افزایش میزان بیماری‌ها بویژه سرطان در تهران و ارتباط مستقیم آن با سوخت از نظر علمی نیاز به مطالعه جامع‌تر و بررسی همه عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوا دارد، حتی درباره تأثیر بنزین عرضه شده در کلانشهرها بر افزایش آلودگی هوای این شهرها گزارش مستند علمی در وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست تهیه نشده است. این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت مطالعه دقیق و جامع درباره عوامل مؤثر بر آلایندگی هوای تهران گفت: ظاهراً توزیع بنزین یورو 4 پالایشگاه‌های اراک و تهران در شهرهای تهران، کرج و اراک و جایگزینی گازوئیل غیر استاندارد که 10 هزار ppm گوگرد داشته است با گازوئیل با کیفیت بسیار بالاتر و توزیع گاز طبیعی در نیروگاه‌ها و صنایع سنگین به جای سوخت مایع در بهبود نسبی هوای تهران در چند ماه اخیر تأثیر قابل توجهی داشته است. وی در پایان گفت: کمیسیون بهداشت در این گزارش پیشنهاداتی از جمله تسریع در بهره‌برداری از طرح‌‌های پالایشگاهی، الزام خودروسازان به بهبود کیفیت محصولات خود و واگذاری نظارت بر استاندارد بنزین وارداتی از وزارت نفت به سازمان استاندارد ارائه کرده و خواستار حفظ ظرفیت تولید ریفرمیت در پتروشیمی‌ها البته تا جای ممکن با نگاه صادراتی شده است.

دخالت همسر یکی از مسئولان در واردات بنزین را اخلاقی پیگیریم

گفتنی است چند ماه قبل، ادعایی مبنی در دست داشتن همسر یکی از اعضای دولت در واردات بنزین بی کیفیت و با قیمت گرانتر از واقع مطرح شده بود که البته تاکنون صحت این ادعا توسط مراجع قانونی تایید نشده است.

آریایی نژاد عضو کیمسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره برخی صحبت‌ها در زمینه دخالت همسر یکی از مسئولان کشور در زمینه پشت پرده واردات بنزین به کشور بیان داشت: این مسئله نیز مطرح است، ولی به دلایل اخلاقی و شرعی تا زمانی که ثابت نشده است نمی‌خواهیم مبحثی را رسانه‌ای کنیم، کما اینکه برخی‌ها بدون توجه به این مباحث به دنبال کسب کرسی هستند. ولی در مجموع با وجود توانایی در تولید بنزین داخلی برای خارج شدن از وابستگی به شرق و غرب و اتکا به جوانان کشورمان مشاهده می‌شود که اراده‌ای برای تولید داخلی در بین برخی مدیران کنونی وجود ندارد و آنها سعی می‌کنند نان وابستگی خود را بخورند و دست داشتن در آلودگی‌های اقتصادی نیز در این امر وجود دارد

با قطع تولید بنزین داخل، معضل آلودگی هوا برطرف نشد!

با وجود اینکه خانم ابتکار در روزهای پایانی شهریور ماه سال جاری گفته بود “با توزیع بنزین سالم در چهار شهر بزرگ کشور، معضل آلودگی هوا برطرف شد!!”، دیروز و با گذشت تنها شانزده روز از پاییز، شاهد بالا رفتن شاخص آلودگی هوای تهران بودیم و به گفته سازمان هواشناسی، امروز هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد. این در حالیست که آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، معمولا هر سال با سرد شدن هوا و در اواخر پاییز آغاز می‌شد.

سرطان زا بودن بنزین تولید داخلی، رسما توسط دولت تکذیب شد!

گفتنی است پس از یکسال شایعه پراکنی و قطع تولید بنزین داخلی و واردات بنزین آلوده و بی کیفیت و خروج ارز از کشور به دلیل خرید بنزین در شرایط تحریم، سرانجام محمد باقر نوبخت با اعلام نظر رسمی دولت در خصوص آلوده بودن بنزین تولید داخل، آب پاکی را بر روی دستان مدعیان ریخت.وی در خصوص برخی اخبار درباره سرطان‌زا بودن بنزین داخلی، گفت: دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند.

حال شاید بهتر باشد سرکار خانم ابتکار به جهت خطایی که در جهت قطع تولید داخلی بنزین و خارج شدن مقدار قابل توجهی ارز از کشور به دلیل وارد کردن بنزین بی کیفیت مرتکب شده است، از مردم عذرخواهی کرده و نسبت به جبران خسارت های فراوانی که در این یکسال بر اثر تصمیمات اشتباه ایشان و وزیر محترم نفت به کشور زده شده است اقدام کند.

برچسب ها:
بنزین رفسنجان روراستی سرطان معصومه ابتکار
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :