دره راگه طبیعتـی بکر و زیبـا در رفسنجان+عکس

  • شناسه خبر: 7263
دره راگه طبیعتـی بکر و زیبـا در رفسنجان+عکس

دره راگه رفسنجان یکی از پدیده های طبیعی زیبا و منحصر به فرد ایران است که بر اثر عبور رودخانه گیودری و سیلاب های منطقه در طول هزاران سال و نیز فرسایش خاک ناشی از آن به وجود آمد.

دره راگه رفسنجان یکی از پدیده های طبیعی زیبا و منحصر به فرد ایران است که بر اثر عبور رودخانه گیودری و سیلاب های منطقه در طول هزاران سال و نیز فرسایش خاک ناشی از آن به وجود آمد.
به گزارش خبرنگار روراستی مجری طرح ژئو پارک راگه ، مورفولوژی خاص دره ( تقابل دشت مسطح و دره عمیق و اشکال و حجم های به وجود آمده بر اثر فرسایش ) امنیت منطقه ، وجود فرودگاه رفسنجان در فاصله نزدیک به دره (15 کیلومتر) ، وجود جاده دسترسی خاکی به منطقه ، بکر بودن ، نبود عناصر و کاربری های مزاحم مانند صنعتی ، نظامی ، وجود برخی از پرندگان مانند کبک ، دراج ، عقاب و … در اطراف دره ، امکان برگزاری تورهای ستاره شناسی را از ویژگی های بارز این دره اعلام می کند.
محمدرضا صادق زاده موقعیت این دره را نزدیک منطقه خنامانِ رفسنجان می داند و می گوید: دره‌ راگه ناشناخته بود تا اینکه در جریان یکی از اکتشافات معدنی و نخستین بار با این دره اعجاب انگیز روبرو شدیم.

 

غ
وی با اشاره به این‌که این دره با 180 متر عرض ، 70 متر عمق ، 20 کیلومتر طول و 36 هزار هکتار مساحت از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است ، می افزاید: این جاذبه زیبا در نگاه اول چشم هر بیننده ای را خیره و او را مبهوت قدرت خداوند متعال در به وجود آوردن این پدیده کم نظیر و اثر طبیعت ساز می کند.
مجری طرح ژئو پارک راگه توصیه می کندکسانی که به قصد طبیعت‌گردی به استان کرمان سفر می کنند از این پدیده کم نظیر طبیعی دیدن کنند و از نزدیک شاهد پدیده بکر و خدادادی باشند که هر لحظه بودن در این مکان جان تازه به آدمی می بخشد.
در بازدید فرماندار ویژه رفسنجان به همراه شهردار و سرمایه گذاران از دره راگه قرارشد جاده دسترسی به دره راگه با کمک فرمانداری و شهرداری و مجری طرح هرچه سریعتر آسفالت شود و همگی به این نکته اذعان داشتند که بهره برداری از این طرح برای شهر رفسنجان به ویژه اهالی روستای ناصریه اشتغالزایی را در پی خواهد داشت.

 

 

لل
حمید ملانوری وجه تمایز این دره با دره های موجود در کشور را دسترسی مناسب ، آب و هوای خوب ، امنیت و نزدیکی به زیرساخت های مناسب منطقه می داند و می گوید: این تنگه می تواند یکی از مقاصد گردشگری زمین شناسی باشد.
مجری طرح ژئوپارک راگه نیز می گوید: این دره حاصل فرسایش آب رودخانه دائمی گیودری بوده ومربوط به دوران چهارم زمین شناسی (کواترنری) است و سن آن حدود 20 هزارسال تخمین زده می شود.
صادق زاده به تماشاگران می گوید: باید بیایید و خود از نزدیک ببینید، تا زیبایی این مناظردرعمق وجودتان ریشه بدواند و آنگاه سرتعظیم بردرگاه خالق زیبایی ها فرود و سجده شکر به جا آورید.
وی در تشریح موقعیت دره راگه چنین می گوید: دره راگه در شمال غربی استان کرمان و درجنوب شرقی شهرستان رفسنجان در مسیرگردشگری دو جاذبه اکوتوریستی استان یعنی روستای تاریخی میمند و کلوت های شهداد قرارگرفته است.

 

قف
صادق زاده می گوید: به منظور غنی کردن اوقات فراغت گردشگران و اهالی منطقه یکسری جذابیت تفریحی ، تفرّجی و ورزشی درکناردره و درمجاورت اکوکمپ راگه ایجاد خواهدشد که شامل مواردی نظیر دوچرخه سواری استقامتی ، شترسواری ، اسب و کالسکه سواری ، موتور چهارچرخ ، راپل ، طی کردن عرض دره با عبورازروی پل معلّق ، بانجی جامپینگ ( پرش از ارتفاع ) ، سورتمه سواری درداخل دره ، صخره نوردی ، مسابقات رالی کویر ، پرواز با چترپاراسل برفرازدره ، مسابقات اهداف پروازی ( تراپل) ، زیپ لاین ، آستروتوریسم یا گردشگری نجوم و …. خواهد بود.
او به فعالیت های آغازین احیای این طرح از آذر سال 92 اشاره می کند و می گوید: زمان بر بودن مکاتبات اداری از موانع اجرایی طرح منطقه گردشگری دره راگه است.
مجری طرح ژئوپارک راگه از ایجاد یک اقامتگاه بوم گردی( اکوکمپ) درمجاورت دره به منظوراقامت کوتاه مدت گردشگران تا پایان سال خبر می دهد و هزینه‌ اجرای مرحله اول این طرح را بیش از 20 میلیارد ریال اعلام می کند.

 

قققققق
وی معتقد است خروج شهر رفسنجان از اقتصاد تک محصولی پسته و قرارگرفتن در فهرست جاذبه های گردشگری کشور ، در گرو بهره برداری از منطقه نمونه گردشگری دره راگه است.
علیرضا رزم‌حسینی ، استاندارکرمان هم اجرای این طرح را بسیار مفید و با ارزش می داند و معتقد است… اجرای طرح دره راگه ، موجب جذب گسترده ‌گردشگر داخلی و خارجی به استان خواهد شد.
علی مهاجری مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان نیز اجرای این طرح راموجب تبدیل شدن استان کرمان به یکی ازمناطق ویژه گردشگری کشورمی داند.
منطقه ای زیبا که خیلی زود خستگی راه را از بازدید کنندگان می زداید ، جایی که از هیاهوی شهر خبری نیست و آنچه روح و روان را آرامش می بخشد آواز پرندگان و نسیم باد خنکی است که گرمای شهر را از تن بیرون می برد.

گزارش : مریم رضایی

برچسب ها:
دره راگه ، رفسنجان، روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :