کارآفرینی شرکت کاشی فخار رفسنجان برای 800 نفر مایه افتخار است

  • شناسه خبر: 8705
کارآفرینی شرکت کاشی فخار رفسنجان برای 800 نفر مایه افتخار است

هنگامي كه كلمه كاشي به گوش اكثرمردم مي رسد، بي درنگ واژه كاشي سراميكي درذهن آنها تداعي مي گردد که رايج ترين پوشش مورداستفاده درهنرمعماري وتزئين اماكن مسكوني وتجاري محسوب مي شود

هنگامي كه كلمه كاشي به گوش اكثرمردم مي رسد، بي درنگ واژه كاشي سراميكي درذهن آنها تداعي مي گردد که رايج ترين پوشش مورداستفاده درهنرمعماري وتزئين اماكن مسكوني وتجاري محسوب مي شود
قائم مقام مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک فخار رفسنجان در گفتگو با خبرنگار روراستی گفت : در شهرستان رفسنجان کار اصلی مردمان کشاورزی است و در زمینه صنعت نیروهای فنی که بتوانند کار صنعتی انجام دهند نیاز به آموزش بسیار دارند لذا ایجاد اشتغال برای 800 نفر در عرصه صنعتی و تولید کاشی و سرامیک کاری ارزشمند و مایه افتخار ماست.
سید علی حسینی فخار افزود : این افراد به نوعی زندگی شان به مجموعه کاشی و سرامیک فخار وابسته است و هدف ما بومی سازی صنعت در این شهرستان می باشدکه با لطف خدا و عزم همکاران، مفتخریم که در چرخاندن چرخ صنعت مثمر ثمر واقع شدیم و با این حرکت نقشی در حمایت از اقتصاد و معیشت هموطنانمان در این مملکت داشته ایم.
وی خاطرنشان کرد : با وجود فشارها و تحریمها ، تنها موردی که می تواند ما را امیدوار کند تلاش این نیروها است و امیدواریم وضعیت اقتصادی کشورمان بهتر شود که صنایع نیز بتوانند توسعه یابند.
حسینی فخار با بیان اینکه 500 تا 600 نوع مصالح ( شن، ماسه، آهن، سیمان، کاشی و سرامیک، کابل برق، لامپ، درب و پنجره و …) در یک ساختمان به کار می رود افزود : وقتی بازار مسکن رونق یابد به طور یقین کشور رو به رشد خواهد بود و در کنارش صنایع مرتبط هم رشد خواهند کرد.

تولید سالانه 5 میلیون متر مربع کاشی در شرکت فخار
قائم مقام مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک فخار رفسنجان گفت : سالانه 5 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک در شرکت تولیدی فخار رفسنجان تولید می شود که بالغ بر 25 درصد از این محصول به کشورهای خارجی علی الخصوص عراق، پاکستان، قزاقستان و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی از صادرات ، توسعه بازار فروش در سطح جهانی است تصریح کرد : هر چند که بازار داخلی را پوشش می دهیم در واقع برای توسعه بازار فروش در خارج از کشور نیز برنامه هایی در حال اجراست که یکی از این برنامه ها پوشش دادن کشورهای همسایه است.
وی اضافه کرد : کشورهای همسایه را با توجه به موقعیت استراتژیکی ایران،طوری در برنامه گنجانده ایم که در این خصوص در سال جاری، فعالیت جدیدی را با کشورهای همجوار از جمله امارات متحده عربی، قزاقستان و آذربایجان را شروع کرده ایم. همچنین در همین راستا 3 سال پیاپی شرکت کاشی فخاررفسنجان به عنوان صادر کننده نمونه استان کرمان دارای لوح تقدیر از سوی ارگان ذیربط شده است و در این رابطه حجم صادرات به بیش از یک میلیون و سیصد هزار متر مربع و با ارزش 5/2 میلیون دلار رسیده است.
سید علی حسینی خاطرنشان کرد : به طور کلي علم سراميک را مي‌توان به دو شاخه سراميک فيزيکي و سراميک صنعتي تقسيم کرد که سراميک فيزيکي درباره ساختمان مواد سراميکي و خواص آنها بحث مي‌کند و در سراميک صنعتي از تکنولوژي ساخت سراميک¬ها صحبت مي‌شود.
وی انواع کاشی ها را كاشي دیواری، کاشی سیمانی، کاشی سیمانی، کاشی کف، کاشی موزاییکی و کاشی های دارای ورقه های از پیش چیده برشمرد و گفت : معمول ترين نوع كاشي، سراميكي مورداستفاده عموم است كه دراندازه ها، رنگها و طرحهاي گوناگون يافت مي شود کاشی های سرامیکی یک از محصولات سرامیکی بسیار مهم در صنعت ساختمان است که به عنوان پوشش روی دیوارها و یا فضای کف مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر جنبه تزئینی، این محصولات به حفظ بهداشت محیط کمک کرده و از نفوذ رطوبت جلوگیری می کنند.
سید علی حسینی فخار نوع کاشی و سرامیک تولیدی در کارخانه فخار را کاشی منو پروزا (تک پخت) در سایزهای 50*20 – 50*25 – 60*20 – 60*25 با چاپهای دیجیتال و اتوکالر برشمرد.

استاندارد بین المللی CE را کسب کردیم
سید علی حسینی فخار در ادامه گفت : در بحث استاندارد های بین المللی توانستیم استاندارد CE (اروپا) را و تمامی استانداردهای ایزو را نیز کسب کنیم. در ضمن اینکه اخذ استاندارد لازم از شرکت های SGS و BV باعث شده محصولات را با کیفیت بالا به دست مشتریان برسانیم.

خریداری جدیدترین ماشین چاپ دیجیتال دنیا
قائم مقام مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک فخار رفسنجان گفت : بزرگترین حرکتی که در راستای افزایش تنوع در طرح های کاشی و سرامیک در کارخانه فخار انجام شد خریداری جدیدترین ماشین چاپهای دیجیتال از ایتالیا با سرمایه گذاری یک میلیون یورو بود.
سید علی حسینی فخار افزود : به نوعی برای نوآوری و تنوع با استفاده از چاپ دیجیتال می توان از هر چیزی در طبیعت از جمله چوب، سنگ ایده گرفت و بر روی کاشی چاپ کرد.
وی تصریح کرد : با توجه به رکودی که امسال در بحث ساختمان وجود داشت لذا با ایجاد تنوع در طرح ها و افزایش کیفیت توانستیم محصول تولیدی را به طور کامل در بازار های داخلی و خارجی بفروشیم.
حسینی فخار اضافه کرد : از جمله پارامترهای این کیفیت، می توان به کیفیت بسته بندی و استحکام کاشی و کیفیت سطح سرامیک اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد : در این خصوص سرمایه گذاری انبوهی انجام گرفت تا کیفیت محصول افزایش یابد.
حسینی فخار گفت : بخش عمده مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک ( خاک از معادن و لعاب) داخلی است به طوریکه 75 درصد از داخل تهیه می شود.
وی با اشاره به اینکه 25 درصد مواد اولیه از خارج و کشورهای ایتالیا- اسپانیا- چین- هند به ایران وارد می شود که شامل خریداری یک سری رنگها – روغن- پودر چاپ – فریت – کائولن – سیلیکات زیرکونیوم و لعاب است بیان کرد : بیش از 80 درصد از لعاب برای تولید کاشی و سرامیک از شرکت لوتوس رفسنجان و 20 درصد از شرکت های دیگر تأمین می شود.

شرکت در نمایشگاه بین المللی تهران
قائم مقام مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک فخار رفسنجان گفت : هرساله در نمایشگاه بین المللی تهران محصولات کاشی و سرامیک شرکت فخار رفسنجان به نمایش گذاشته می شود و در روزهای آینده نیز برای عرضه نمونه محصولات در نمایشگاههای اصفهان و بندرعباس نیز شرکت خواهیم کرد .
حسینی فخار افزود : برای اینکه بتوانیم محصول جدیدمان را به مشتریان و مصرف کنندگان عرضه کنیم نیاز مند شرکت در نمایشگاه های داخلی هستیم.
وی خاطرنشان کرد : در شهرهای کشور عراق ( اربیل، سلیمانیه و بغداد) و شهرهای کشور پاکستان ( کویته، اسلام آباد و کراچی ) نمایشگاه دائمی از تولیدات کاشی و سرامیک فخار رفسنجان ایجاد گردیده است..

مختصری در مورد تولید کاشی و سرامیک
مدیرتولید این کارخانه نیز در مورد نحوه تولید کاشی و سرامیک گفت : ابتدا خاک ها براساس فرمولاسیون آزمایشگاه در آسیابها بارگیری و پس از دوغاب شدن جهت گرانول کردن به اسپری درایر فرستاده شده وبا دانه بندی و رطوبت مشخص جهت پرسکاری در سیلوها ذخیره میگردد.
محسن محمدی افزود : پس از آن در قسمت پرس براساس نوع تولید با فشارهای تعیین شده پرسکاری و بصورت کاشی خام جهت خشک کردن به داخل خشک کن با دمای حدود 200درجه رطوبت کاشی خام گرفته می شود و سپس روی سطح کاشی خام لعاب و چاپ اعمال می گردد.
وی تصریح کرد : پس از آن جهت پخت به کوره ارسال و بستگی به نوع محصول و بدنه با دمای پخت مشخص (حدود 1050 درجه سانتیگراد) پخت گشته و در نهایت کاشی پخته شده بر اساس نوع درجه بندی به بازار ارسال می گردد.
تست مقاومت بر روی محصول نهایی انجام می شود
سرپرست آزمایشگاه کارخانه تولید کاشی و سرامیک فخار رفسنجان گفت : تست مقاومت و سایر تست های استانداردی برروی محصول نهایی قبل از ارسال به بازار صورت می گیرد.
اعظم محمد صادقی افزود : در خصوص مراحل اولیه تولید کاشی یکسری تست برروی کلیه مواد ورودی از جمله لعاب ها و گرانول مصرفی انجام شده که پس از تایید وارد مرحله تولید می گردد و این تست ها شامل یکسری تست های تخصصی مربوط مواد اولیه می باشد.

به عنوان تولید کننده، به اقتصاد کشور کمک می کنیم
به گفته قائم مقام مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک فخار رفسنجان از آنجایی که اقتصاد کشورمان به نفت وابسته است ، به عنوان تولید کننده وظیفه داریم از لحاظ صادرات غیر نفتی در راستای توسعه و آبادانی کشور دخیل باشیم .
وی تاکید کرد: با افزایش کیفیت تولید می توانیم به فکر گسترش بازار به ویژه بازارهای خارجی باشیم.

دولت باید در کنار تولیدکنندگان باشد
حال در اینجا این مسئله مطرح می شود که دولت چه نقشی می تواند در ارتقای کیفیت و گسترش تولید در کشور ایفا کند؟
سید علی حسینی فخار گفت : نقش دولت به عنوان مجری می تواند یک نقش کلیدی باشد دولت باید در کنار تولیدکنندگان باشد چرا که اقتصاد ایران خواسته و ناخواسته باید به سمت اقتصاد غیرنفتی پیش برود و در این صورت، بازوهای اصلی این موفقیت تولیدکنندگان خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق این امر نیاز به حمایت دولت داریم افزود : بحث حمل و نقل محصولات صادراتی بزرگترین معضلی است که گریبانگیر تولید کنندگان است و متأسفانه از لحاظ حمل و نقل محصولات به ویژه کاشی و سرامیک به کشورهای آسیای میانه ریل راه آهن ایران به ریل راه آهن کشورهای خارجی وصل نیست و ماهها باید بار محصول ایران در نوبت بماند تا در نهایت با واگن قطار کشور خارجی جابجا شود و به دست متقاضیان برسد.
حسینی فخار معضل دیگری عنوان و تصریح کرد : از آنجایی که با کشورهای چین و ترکیه در رقابت هستیم لذا مجبوریم جنس مان را با کیفیت بالا به مشتریان خارجی بفروشیم و پس از چند ماه وجه آن را دریافت کنیم که دولت باید زمینه های تشویقی و معافیت های مالیاتی و تسهیلات با سود کم را برای تولیدکنندگان فراهم کند و در عین حال دولت باید تلاش کند که تعرفه اجناس و مواد اولیه وارداتی را کاهش بدهد و در عین حال با فراهم کردن زمینه های تشویقی مناسب برای صادرکنندگان موفق، به روند فروش این محصولات در خارج از کشور کمک کند.
شرکت کاشی و سرامیک فخار رفسنجان همگام با دیگر کارخانجات سعی بر آن داشته تا فرهنگ ایرانی را در رنگ ها و نقش های خود جای دهد این شرکت در سال تاسیس 1369 با مساحت زیر بنا 6944 متر مربع احداث گردیده است.
گزارش : مریم رضایی

برچسب ها:
کاشی،رفسنجان،روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :