اشتباهات مرسی درباره اسرائیل، سوریه و اسلام زمینه ساز سقوط وی شد

  • شناسه خبر: 1014
اشتباهات مرسی درباره اسرائیل، سوریه و اسلام زمینه ساز سقوط وی شد

ارتش مصر یک ارتش آمریکایی است و عناصر آن وابسته به مبارک هستند و تکیه بر آن نیز کار اشتباهی بود. البته انقلاب مصر یک مرحله رشد را پشت سر گذاشته و این مرحله را می شود با مرحله ای که ایران در زمان مشروطه داشت مقایسه کرد. به گزارش روراستی ، بعد از پایان […]

ارتش مصر یک ارتش آمریکایی است و عناصر آن وابسته به مبارک هستند و تکیه بر آن نیز کار اشتباهی بود. البته انقلاب مصر یک مرحله رشد را پشت سر گذاشته و این مرحله را می شود با مرحله ای که ایران در زمان مشروطه داشت مقایسه کرد.

به گزارش روراستی ، بعد از پایان ضرب الاجل 48 ساعته ارتش به سیاستمداران کشور برای تحقق مطالبات مردم، «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر و فرمانده نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای ضم برکنار نمودن محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر را تا انتخاب رئیس جمهور بعدی عهده دار کشور نمود.

شکست محمد مرسی و اخوان المسلمین در مصر ریشه در تفکرات و موضع گیری های غلط فراوان این گروه دارد که در این راستا و به منظور روشن‌تر شدن ابعاد تحولات اخیر مصر، پایگاه 598 در گفتگویی با مهندس شیخ الاسلام مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

تحولات اخیر مصر را چگونه عرض یابی میکنید و به نظر شما در آینده این تحولات چگونه خواهد بود؟

بعد از پیروزی انقلاب مصر علیه مبارک طبیعی بود که عده ای از این پیروزی لطمه ببینند، یک عده در صحنه داخلی و عده ای در صحنه منطقه ای و یک عده در صحنه بین الملل. در صحنه داخلی کسانی که با رژیم سابق کار می کردند مثل سیاسیون، نظامی ها،  تجار و اقتصادیون و عده ای ارازل و اوباش ، که همگی وابسته به مبارک بودند و این تشنج به نفع آنها بود. در صحنه منطقه ای، اولین کسی که ضرر کرد اسرائیل بود، بعد کسانی بودند که اگر مصر سامان پیدا می کرد و یک حکومت مصری ه درست و حسابی تشکیل می شد و نقش منطقه ای خود را بازسازی میکرد، مساوی بود با کم شدن نقش منطقه ای آنها مثل عربستان ، قطر و کشور های پر مدعای دیگر در صحنه بین المللی هم  از سرو سامان گرفتن مصر ، پشتیبانان اسرائل مثل آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی ضرر می کردند و طبیعی بود که اینها با هم بسیج شوند و نگذارند انقلاب مصر موفق شود .

اما هر کاری که کردند نتوانستند و انتخابات در مصر انجام شد و این انتخابات منجر به پیروزی اخوان المسلمین و نهایتا مرسی شد ، اما این پیروزی شکننده بود ،مشارکت مردم مصر  هم بالا نبود و اخوان المسلمین نماینده یک چهارم مصر محسوب می شد.

اخوان اشتباهات جدی کرد و متاسفانه آقای مرسی را برای ریاست جمهوری مصر کاندیدا کرد مرسی از اخوان المسلمین بسیار کوچکتر بود و اخوان هم از مصر بسیار کوچک تر . شاید انتخاب مرسی برای این بود که اخوان رای سلفی ها را نیز احتیاج داشت و فهمیده بود که در مقابل رقیب رای شکننده ای دارند و برای این که سلفی هار را با خودشان همراه کنند و با توجه به این که مرسی ته مایه سلفی گری نیز داشت  او را برای ریاست جمهوری مصر کاندید کردند.

مرسی اشتباهات فاحشی کرد و از ریاست جمهوری مصر کوچکتر بود و نتوانست به مطالبات مردم پاسخ مطلوب دهد، چه در زمینه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی. بخشی که با ما مربوط هست سیاست خارجی مرسی است، مطالبه مردم مصر در این زمینه استقلال و آزادی بود، مطالبه حقوق پایمال شده مردم مصر در قرار داد کمپ دیوید و عدم رابطه با اسرائیل بود. مردم ابتدا سفارت اسرائیل را اشغال کردند و بارها لوله گازی که به اسرائیل می رفت را منفجر کردند و این نشان از مواضع ضد اسرائیلی مردم بود اما بعد از عملیات صحرای سینا، مرسی به جای همراهی با اعتراض مردم و حمایت از آنان سفیری فرستاد به اسرائیل و با کمال احترام استوار نامه ای به آنان تقدیم کرد.

گاز مصر هنوز هم در قبال منافع ناچیزی از دست مردم مصر خارج می شود و  در حال هدر رفتن است و مرسی نتوانست برای این موضوع نیز کاری کند. مرسی به رابطه با ایران، که کشوری عزتمند بوده و در زمینه مبارزه و ایستادگی در مقابل ظلم با سابقه ترین کشور اسلامی میباشد ، بی توجهی کرد.

نمونه دیگر عدم توانایی مرسی در سیاست خارجی، نوع حضور و سخنان وی در جلسه کشورهای جنبش عدم تعهد در تهران بود که وی در این جا نیز به هیچ وجه در اندازه ریاست جمهوری مصر ظاهر نشد . برخوردهای سخیف وی در موضع گیری نسبت به تحولات سوریه و محتوای غیر مرتبط صحبت های وی نسبت به موضوع جلسه، همچنین واکنش کودکانه و زشت مرسی در شروع سخنان خود با ذکر نام خلفا به طور غیر معمول و در واکنش به شیوه شروع سخنرانی های معمول احمدی نژاد و بی اعتنایی به موقعیتی که نصیب وی شده تا با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و مسئولین این نظام اسلامی بزرگ  ارتباط برقرا ر کند نیز نمونه هایی دیگر از عدم توانایی مرسی در ایجاد ارتباط مصر با حوزه بین الملل بود.

در صحنه داخلی بدترین منظره ای که مصر به دنیا مخابره کرد و به گفته کارشناسان مصری، آبروی مصر را برد، صحنه شهادت شیخ شحاته و برادرش بود و زمینه ساز این درگیری ها کسی نبود جز مرسی. وقتی سلفی ها در مصر گرد هم جمع شدند و جلسه ای را برای پشتیبانی تروریست های سوریه برقرار کردند مرسی در این جلسه شرکت کرد که نباید میکرد! در آن جلسه وقتی شیخ سلفی به شیعیان  حمله و هتاکی کرد، مرسی به عنوان رئیس جمهور همه گروه ها ، هیچ عکس العملی نشان نداد.

مرسی زمینه درگیری را در مصر فراهم کرد و نتوانست طوایف مختلف را در کنار هم نگه داره و به عنوان رئیس جمهور مصر نتوانست باعث جلو گیری از تشدید اختلافات بین آنا شود به همین دلیل، با ورود اولین دسته از مخالفین مرسی با خیابان ها مخالفین دیگر از گروه های دیگر نیز، در کنار آنان قرار گرفتند اینها کسانی بودند که مرسی بی توجه به آنها و با تکیه به رای شکننده خود قصد حکومت داشت و جایی برای آنها در حکومت تعریف نکرده بود. این رفتار مرسی باعث شد ضربه مهلکی به مردم مصر اخوان المسلمین و گروه های مختلف در منطقه وارد گردد.

بلاشک امریکا و اسرائیل از برکناری مرسی و تقسیم مردم مصر به دو دسته موافق و مخالف مرسی و وجود خطر درگیری بین این دو دسته خوشحال هستند اما ملت های اسلامی نباید بگذارند این اختلاف ملت مصر ادامه پیدا کند . باید حساب اشتباهات اخوان المسلمین و مرسی را از حساب نهضت اسلامی مصر جدا کنیم . سلفی هایی که شحاته را شهید کردند و گروههای این چنینی الان در کنار مخالفین مرسی قرار گرفته اند و این فضای تشنج در مصر به رشد آنها کمک میکند البته سلفی هایی هم هستند که کنار اخوان ایستاده اند. مردم مصر با این تمدن تاریخی باید بایستند و حکومتی با مشارکت همه گروه ها از جمله اسلام گرایان که یک سوم مصر را شامل میشوند را با انتخاباتی آزاد تشکیل دهند.

به نظر شما با وجود این تحولات در مصر، روابط آینده ایران با مصر به دوران حسنی مبارک نزدیک خواهد شد یا روند رو به رشدی را پی گیری خواهد کرد؟

به دلیل بی عرضه گی مرسی، هنوز هم اکثر ارگانها بعد از حسنی مبارک در دست گردانندگان سابق و نزدیک به حسنی مبارک است. حضرت امام اصل ولایت فقیه را نظریه پردازی کرد که پیاده شدن حکومت دینی و  احکام قرآن و وحی الهی در زمین، توسط خود مردم  انجام گیرد. متاسفانه اخوان المسلمین با قدمت هشتاد ساله ، چنین نظریه را برای پیاده کردن حکومت دینی در مصر نداشتند و وقتی مرسی بر سر کار آمد دچار سردرگمی بود و در نهایت اعلام کرد ما احتیاج به حکومت اسلامی نداریم و معتقد بود همان دمکراسی غربی برای مسلمان ها کفایت میکند در صورتی که مردم به خاطر اخوان المسلمین و شریعت به مرسی رای داده بودند.

یکی دیگر از اشتباهات مرسی این بود که میخواستند حسنی مبارک را توسط سیستم قضایی خود مبارک و قضاتی که توسط مبارک نصب شده بودند محاکمه کنند که این شدنی نبود. مرسی میخواست انقلاب را توسط همان ساختار پلیسی امنیتی مبارک محافظت کند که چنین چیزی امکان نداشت چون چاقو دسته خود را نخواهد برید. نتیجه همکاری با سیستم مبارک این شد که 16 وزیر وی مرسی را تنها گذاشتند.

مرسی به شدت در روش ها دچار بی عرضه گی و بی کفایتی بود. ارتش مصر نیز یک ارتش آمریکایی بوده و عناصر آن وابسته به مبارک هستند و تکیه بر آن نیز کار اشتباهی بود. البته انقلاب مصر یک مرحله رشد را پشت سر گذاشته و این مرحله را میشود با مرحله ای که ایران در زمان مشروطه داشت مقایسه کرد.

به نظر شما این تحولات پایان کار اخوان المسلمین خواهد بود؟

ما باید تلاش کنیم که این گونه نباشد، ما نمیخواهیم تجربه اسلام گرایی شکست بخورد مردم مصر مسلمان هستند و اسلام را دوست دارند و باید از این موضوع بهره بردای سازنده شود و نهضت اسلامی مصر و اخوان المسلمین باید به این نکته توجه داشته باشند و عبرت بگیرند و بفهمند کجاها اشتباه کردند و بفهمند که درگیری با شیعه ایجاد کردند و کل عالم اسلامی را تفکیک کردند به خصوص در موضع گیری نسبت به سوریه، چه ضررهایی را در پی خواهد داشت و باید بفهمند رفتار دیکتاتور مابانه و مستبدانه در خود مصر چه آسیب هایی را به آنها وارد کرد.

البته نهضت اسلامی مصر فقط اخوان نیست اما آنها هم جزئی از این نهضت هستند هر اتفاقی که در مصر بیافتد در همه جهان عرب، الگو برداری خواهد شد . از درگیری شیعه و سنی در مصر نباید الگو برداری شود. بیداری اسلامی هم چنین بود و وقتی این اتفاق در مصر شروع شد دیگر کشور ها نیز از آن الگو برداری کردند.

پس امیدواریم از این شکست اسلام گیرایان مصر و اخوان المسلمین، الگو برداری نکنند و خیلی زود از این شکست درس بگیرند. چیزی که برای ما مهم است موفق شدن اسلام است . امریکایی ها نه مصر مسلمان میخواهند نه سوریه مسلمان و نه عراق مسلمان.

منبع 598

برچسب ها:
روراستی ، رفسنجان ، مرسی ،
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :