عملیات ناکام آمریکا برای انهدام سازمان هسته‌ای ایران/ماجرای آژیر قرمز خطر در دیدار رسمی سعید جلیلی

  • شناسه خبر: 1745
عملیات ناکام آمریکا برای انهدام سازمان هسته‌ای ایران/ماجرای آژیر قرمز خطر در دیدار رسمی سعید جلیلی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از عملیات ناکام آمریکا برای انهدام سازمان هسته‌ای ایران خبر داد . به گزارش”روراستی ”، سردار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور صبح امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری که به‌مناسبت آغاز هفته پدافند برگزار شد، با بیان “هفته پدافند هوایی با هفته ولایت و عید غدیر همزمان شده است و […]

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از عملیات ناکام آمریکا برای انهدام سازمان هسته‌ای ایران خبر داد .

به گزارش”روراستی ”، سردار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور صبح امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری که به‌مناسبت آغاز هفته پدافند برگزار شد، با بیان “هفته پدافند هوایی با هفته ولایت و عید غدیر همزمان شده است و ما آن را نیک می‌دانیم”، گفت: از سال ۸۲ رهبری فرمانی را صادر کردند که پدافند غیرعامل تشکیل شود و ابتدا به‌صورت کمیته دائمی و سپس به‌صورت سازمان دو سال است که کار خود را رسماً آغاز کرده است.

وی اظهار داشت: ما دو سال پیش گردش کاری را تقدیم رهبری کردیم و ایشان نیز پیشنهاداتی را به ما دادند و ما نیز این روز را به‌مناسبت سالروز صدور فرمان آقا به نام روز ملی پدافند غیرعامل نام‌گذاری کردیم.

رئیس پدافند غیرعامل افزود: البته حضرت آقا تذکراتی را در زمینه رعایت هزینه فایده در تبلیغات داده بودند و ما نیز با رعایت این مورد، به ارائه برنامه‌های خود در هفته پدافند می‌پردازیم.

جلالی در ادامه ارائه برنامه‌های هفتگی، گزارش اقدامات انجام شده و پاسخ به سؤالات را از محورهای نشست خبری خود عنوان کرد و افزود: فرهنگ‌سازی مفاهیم اساسی، توسعه ادبیات علمی، ترویج مفاهیم راهبردی و نظریه‌های بومی پدافند، ایجاد تحرک و ارتقای زندگی در بدنه پدافند غیرعامل، طرح مجدد ضرورت توجه به تغییرات در ماهیت تهدیدات، از عمده اهداف برنامه‌های پدافند در این هفته خواهد بود.

وی در ادامه به اهمیت شناخت ماهیت تهدیدات اشاره و تصریح کرد: زمانی فقط از تهدید نظامی صحبت می‌شد، اما امروز منشأ تهدیدات انسان تغییراتی را در نوع آن به وجود آورده که به تهدید انسان‌ساخت تعبیر می‌شود.

** تهدیدات در حوزه دینامیک به‌روز است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان “امروزه ما با تهدیدهای دینامیک هم روبه‌رو هستیم و ماهیت تهدید و شدت آن بسته به فناوری در حوزه‌های مختلف متغیر است”، افزود: ما در تقسیم‌بندی تهدیدات، تهدیدهای دینامیک را از تهدیدات طبیعی مانند سیل و زلزله جدا می‌کنیم که در این مورد، تهدیدات به‌روز هستند و تغییر می‌یابند.

سردار جلالی بر همین اساس خاطرنشان کرد: زمانی پدافند فقط متمرکز بر تهدیدات نظامی بود اما با گذشت زمان و دور شدن تهدیدات نظامی، تهدیداتی مثل تهدید زیستی، پرتویی و… با منشأ انسان به وجود آمد، بنابراین ضرورت داشت که ما این مفاهیم را نوسازی کنیم.

وی در تشریح “ترویج مفاهیم” با اشاره به اینکه تهدیدات دنیا امروز پوست انداخته و عوض شده است، بر لزوم شناخت دقیق این تهدیدات تأکید کرد و افزود: ما اگر تمرکز خود را بر شناسایی نوع تهدیدات جلب نکنیم، در دنیا عقب خواهیم افتاد. وضع موجود حالتی تخاصمی دارد بنابراین باید نام جنگ را بر روی آن گذاشت و بگوییم مثلاً جنگ اقتصادی. توجه به تهدیدات در ماهیت تهدید‌شناسی از اهداف اصلی ماست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل معرفی دستاوردهای ملی پدافند، نمایش توانمندی‌‌های پدافند، مفهوم سازی مفاهیم جدید را از دیگر برنامه‌های پدافند عنوان کرد و از برگزاری همایشی با عنوان “درونی‌سازی مؤلفه‌های اصلی اقتدار ملی” در هفته پدافند خبر داد و گفت: این همایش روز هشتم آبان‌ماه در سالن اجلاس صدا و سیما برگزار می‌شود.

سردار جلالی برگزاری همایش‌های تخصصی، انتشارات نشریات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی، فضاسازی تبلیغات، دیدار از مسئولین و مقامات کشوری و برگزاری رزمایش‌های تخصصی پدافند را از محورهای اصلی هفته پدافند عنوان کرد و افزود: در این راستا برگزاری ۸ رزمایش مختلف را در برنامه داریم.

وی رزمایش آمادگی مولدهای برق اضطراری را از رزمایش‌های مهم پدافند در هفته پیشِ‌رو اعلام و خاطرنشان کرد:‌ در این رزمایش برق سایت‌های جماران، صدا و سیما و سایت هسته‌ای نطنز را قطع خواهیم کرد، تا میزان آمادگی دستگاه‌ها محک بخورد و ارزیابی خوبی از عملکرد آنها به دست آید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، برگزاری رزمایش تخصصی آمادگی سایبری در بعضی زیرساخت‌ها، رزمایش پدافند زیستی واقعی، رزمایش استانی در همه استان‌ها، رزمایش در بنادر و سواحل، رزمایش علمی و تخصصی در دبیرستان علامه حلی، رزمایش در حوزه‌های عمده انرژی و رزمایش تهدیدات نوین در ایستگاه متروی قیطریه را از عمده رزمایش‌های پدافند عنوان کرد و افزود: رزمایش تهدیدات نوین در ایستگاه‌های مترو که انحصاراً در ایستگاه متروی قیطریه برگزار می‌شود، در رابطه با تهدیدات روز از جمله کارهای تروریستی است که انجام می‌شود و ما در این رزمایش تجهیزات NBC را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

سردار جلالی در ادامه به ارائه برنامه‌های پدافند از روز شنبه تا روز جمعه اشاره کرد و گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت، پدافند زیستی و سلامت، پدافند سایبری پایداری در فضای سایبری، بسیج مردمی، تولید ملی، صنعت و انرژی و پایداری زیرساخت‌های پدافند را از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته جاری عنوان کرد.

** فعالیت ۳ قرارگاه پدافند سایبری، پرتوی و زیستی

وی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه سه قرارگاه پدافند سایبری، قرارگاه پرتوی، قرارگاه زیستی و شیمیایی در سازمان پدافند غیرعامل کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این سه قرارگاه به‌مدت ۲ سال است که در حال فعالیت هستند و قرارگاه چهارم نیز به‌نام قرارگاه پدافند اقتصادی در حال تشکیل است.

وی با اشاره به اقدامات  انجام‌شده در قرارگاه تشکیل شده، گفت: طراحی ساختار وظایف دستگاه‌ها، دریافت و تصویب ساختار در کمیته دائمی، تدوین سند راهبردی پدافندی با اجماع دستگاه‌ها، طراحی معماری کلان قرارگاه از سطح راهبردی تا اجرا، تهیه برنامه جامع پدافندی پنج‌ساله، تهیه برنامه‌های سالانه قرارگاه و دستگاه‌ها، اجرای برنامه‌های پدافندی و اجرای رزمایش‌های تخصصی از اقدامات انجام گرفته در این قرارگاه‌ها بوده است، مثلاً ما طراحی کردیم که در صورت حمله سایبری به پایانه خارک، یا وزارت نفت چه اقداماتی انجام شود و این موضوع را به آنها ابلاغ کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در قرارگاه پدافند سایبری اظهار داشت: هفته گذشته قرارگاه پدافند سایبری روسیه تشکیل شد و آمریکا، آلمان و انگلیس نیز طی یک سال گذشته این قرارگاه را در کشور خود راه‌اندازی کردند که نشان‌دهنده اهمیت آن است.

جلالی، رصد و پایش تهدیدات سایبری در زیست‌بوم سایبری کشور، شناخت آسیب‌پذیری سایبری زیرساخت‌های سایبری، طبقه‌بندی زیرساخت‌های کشور از نظر وابستگی به فضای سایبر  و ایمن‌سازی، استحکام‌بخشی و مصون‌سازی زیرساخت‌های اساسی کشور را بخشی از دیگر اقدامات قرارگاه پدافند سایبری برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در حوزه هسته‌ای و سایبری گفت: حریف در طرف مقابل ما بیکار ننشسته و به‌دنبال آسیب‌زدن به ساختارهای داخلی کشور است اما اقدامات پدافند سایبری کشور توانست با حربه‌های آنها مقابله کند، مثلاً اوباما با رمز عملیات المپیک فکر کرد که می‌تواند سازمان هسته‌ای ایران را منهدم کند اما توانستیم با این اقدامات مقابله کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با بیان “فرهنگ‌سازی و آموزش‌های عمومی و تخصصی و پیش‌بینی سند بومی سایبری از دیگر اقدامات ماست”، گفت: فرماندهی واحد در حوزه پدافند سایبری و راه‌اندازی مرکز عمل کلی پدافند سایبری به‌عنوان بازوی عملیاتی و احتیاط راهبردی قرارگاه پدافند سایبری که در وزارت دفاع مستقر است، از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

** برای مقابله با تهدیدات در حوزه نفت آمادگی داریم

جلالی افزود: آماده‌سازی تیم‌های آماده پدافند سایبری برای امداد و پشتیبانی سایبری در برابر تهدیدات و حملات دشمن و آماده‌سازی تیم‌های ایمنی‌سازی پدافند سایبری نیز در قرارگاه پدافند سایبری انجام گرفته است، به‌طور مثال تیم‌های پدافند سایبری کشور در حوزه نفت آسیب‌شناسی انجام دادند و آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات را دارند.

وی در ادامه نشست خبری خود خاطرنشان کرد: تهیه سند راهبردی پدافند سایبری و بومی کشور، تعیین وظایف اساسی دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند سایبری، معماری ساختار قرارگاه پدافند سایبری، تدوین سیاست‌های اجرایی پدافند سایبری، تدوین و ابلاغ سیاست‌های اطلاع رسانی حوادث سایبری و تهیه و ابلاغ پیوست الزامات پدافند غیرعامل در اپراتورهای مخابراتی بخشی از اقدامات ما بوده است چرا که اپراتورهای مخابراتی از کشورهای خارجی سرویس می‌گیرند و آسیب‌پذیری دارند که باید ایمنی‌سازی لازم انجام شود. همچنین ما دستورالعمل آمادگی دستگاه‌ها و استان‌ها در برابر تهدیدات سایبری را ابلاغ کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین به دیگر اقدامات عمده قرارگاه سایبری کشور اشاره کرد و گفت: تجزیه و تحلیل راهبردی تهدیدات سایبری دشمن بخشی از اقدامات ما به شمار می‌رود، مثلاً وزیر نیروهای مسلح انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که تشکیل ارتش سایبری از سوی آنها در راستای جنگ متمدنانه است و جنگ اعلام کردند و لذا ما باید برای یک دفاع متمدنانه آمادگی داشته باشیم و برای این موضوع نیازمند درک دکترین تهدیدات سایبری دشمن بودیم و در همین زمینه استراتژی پدافند سایبری جامع ملی را آماده کردیم.

وی تأکید داشت: باید تهدید را در نقطه تهدید جواب دهیم، مثلاً اگر تهدید سایبری علیه صدا و سیما انجام گرفت، باید در همان صدا و سیما پاسخ لازم را بدهیم.

** تأسیس مرکز پدافند سایبری در سایت هسته‌ای نطنز

جلالی ادامه داد: همچنین مراکز پدافند سایبری در استان‌ها نیز آماده شده و به‌طور مثال در سایت هسته‌ای نطنز این مرکز وجود دارد و آمادگی کامل را برای مقابله با تهدیدات دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر لزوم ابزارهای دفاعی برای مقابله با تهدیدات سایبری گفت: ما در این زمینه اسکادای بومی را تولید کردیم و آن را در طرح‌های اجرایی به کار گرفته‌ایم. امروز آمریکا موضوع اسکادا را جدی گرفته و حتی سهام کارخانه اسکادای زیمنس را خریده و بر آن متمرکز شده است. ما همچنین از تولید ضدبدافزارهای بومی یعنی همان آنتی‌ویروس‌ها حمایت کردیم و بعد از تولید چندین نسخه، آن را آزمایش کردیم و به دستگاه‌ها توصیه کردیم به‌جای استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی از آنتی‌ویروس‌های داخلی استفاده کنند.

جلالی ادامه داد: تشکیل کارگروه تولید سامانه‌های بومی جامع بانک‌داری الکترونیک، حمایت از تولید سامانه‌های نرم‌افزاری مانند سیستم عامل‌ها و تدوین ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی پدافند سایبری بخش دیگری از اقدامات سازمان پدافند غیرعامل بوده است.

** برگزاری رزمایش سایبری در بانک ملت، صدا و سیما و شرکت همراه اول

وی با اشاره به طراحی نظام رزمایش‌های سایبری در کشور گفت: مثلاً ما طراحی کردیم که برای پیدا کردن نقطه‌های آسیب‌پذیری چگونه به سیستم بانک مرکزی تهاجم کنیم اما خدمت رسانی به مردم آسیب نبیند؛ همچنین رزمایش‌های تخصصی در برخی دستگاه‌ها انجام دادیم، مثلاً این رزمایش‌ها در بانک ملت، صدا و سیما و شرکت همراه اول انجام شد که ضعف‌های زیادی در آنها وجود داشت و به آنها هشدارهای لازم را دادیم تا ضعف‌ها را برطرف کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، طراحی دوره کارشناسی ارشد و دکترین پدافند سایبری، بازرسی، کنترل و پایش زیرساخت‌های دارای اهمیت کشور در برابر تهدیدات سایبری و طراحی و تولید نظریه پدافند سایبری بومی متکی بر راهبرد دفاعی کشور به‌صورت خوداتکا و بومی را بخش دیگری از اقدامات این سازمان در حوزه مقابله با تهدیدات سایبری عنوان کرد.

سردار جلالی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری تسنیم در مورد برنامه‌های عمده در دست اقدام پدافند سایبری سازمان پدافند غیرعامل گفت: طراحی نظام دفاع حقوقی سایبری فضای بین‌المللی، تهیه دکترین پدافند سایبری کشور، تهیه برآورد راهبردی تهدیدات دشمن و … از جمله اقداماتی است که در حوزه پدافند سایبری غیرعامل انجام می‌شود.

وی در مورد حوزه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل نیز اظهار داشت: رصد و پایش تهدیدات زیستی در فضای جامعه زیستی، شناخت آسیب‌پذیری، مدیریت بحران‌های زیستی و… در حوزه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل مورد توجه و بررسی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به “در قرارگاه پدافند زیستی در ۶ حوزه کار می‌کنیم”، تصریح کرد: انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، غذا و صنایع و حوزه محیط‌زیست ۶ حوزه‌ای هستند که در حوزه قرارگاه پدافند زیستی مورد توجه است، به‌عنوان مثال تهدیدات عمده‌ای که در حوزه انسان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ مثلاً کشته‌شدن یاسر عرفات توسط کلاه شیمیایی یا مرگ چاوز به‌خاطر سرطان از جمله تهدیداتی است که در حوزه انسان صورت می‌گیرد.

جلالی در خصوص اقدامات عمده قرارگاه زیستی و شیمیایی نیز گفت: استراتژی جامع برای موضوعات زیستی، طراحی و راه‌اندازی مرکز پدافند زیستی، ایمن‌سازی و استحکام بخشی‌ نسبی و… از جمله اقدامات عمده قرارگاه زیستی و شیمیایی است. در این زمینه وظایف تمام دستگاه‌ها را مشخص کردیم و یا مشخص شده است که روابط نیروهای مسلح برای رفع این مشکلات چگونه بوده و پیاده‌سازی هم شده است.

وی افزود: ما اولویت اول خود را برای استان‌های مرزی در نظر گرفتیم که در این استان‌ها ریاست قرارگاه زیستی به‌عهده استانداران است و در بعضی از استان‌ها رزمایش زیستی خواهیم داشت.

** تیم‌های واکنش سریع را آماده کرده‌ایم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد اقدامات عمده قرارگاه پدافند زیستی نیز گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع تخصصی، سازماندهی شبکه‌ تشخیص آزمایشگاه‌های حوزه تخصصی پدافند زیستی کشور و… از اقدامات عمده قرارگاه پدافند زیستی است. همچنین ما تیم‌های واکنش سریع را آماده کرده‌ایم و سازماندهی بومی جامع پدافند زیستی کشور نیز صورت گرفته است.

جلالی، قرارگاه پدافند پرتویی را از دیگر مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل دانست و گفت: قرارگاه پدافند پرتویی مربوط به حوزه هسته‌ای است و بایستی حوادث نشت‌های هسته‌ای را برای مردم آموزش دهیم که ریاست این قرارگاه نیز به‌عهده عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی است که موضوعات را دنبال می‌کند، به‌عنوان مثال زلزله بوشهر را که داشتیم این قرارگاه فعال شد و البته آژانس نیز از ما خواسته است ساز و کار را آماده کنیم.

** ۱۲ استان کشور “هسته‌ای” هستند

وی با اظهار “ما ۱۲ استان هسته‌ای داریم”، تصریح کرد: ۳ استان اراک، بوشهر و اصفهان در اولویت قرار دارند که ویژگی‌های خاص‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند. برای همین، اول ساختاری را تنظیم کردیم که مثلاً چگونه باید اعلام هشدار شود، چه‌کسی باید اقدام کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد منشأ تهدیدات هسته‌ای به اقدامات دشمن و نشت هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما با سازمان صدا و سیما هماهنگ کردیم که ابتدا در ۳ استان که اولویت دارند آموزش‌ها را انجام دهند و سپس برای کل کشور این آموزش‌ها را بدهند زیرا مردم باید آمادگی و آموزش لازم را در موضوع هسته‌ای داشته باشند، به‌دلیل اینکه ایران درهرصورت یک کشور هسته‌ای است.

جلالی با بیان “در ۳ استان اصفهان، بوشهر و اراک، اورژانس رفع آلودگی هسته‌ای در نظر گرفته‌ایم”، خاطرنشان کرد: به این دلیل اورژانس‌های رفع آلودگی هسته‌ای در نظر گرفته شده که اگر کسی مصدوم شد، رفع آلودگی صورت گیرد و در این زمینه طراحی‌های لازم انجام شده و اورژانس‌ها نیز راه‌اندازی شده است.

وی در مورد اقدامات عمومی پدافند غیرعامل گفت: ما ۸ رشته آموزشی در ارشد داریم که از سال ۸۴ تاکنون فعالیت می‌کنند و رشته‌هایی همچون معماری، مدیریت بحران، امنیت ملی، رسانه و… از جمله رشته‌های آموزشی هستند و حدود ۱۰۵۰ نفر فارغ التحصیل و یا کسانی که در حین فارغ التحصیلی هستند وجود دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در حال حاضر چهارمین دوره مدیریت استراتژیک در دوره دکتری در حال برگزاری است که آقای نیکزاد یکی از وزرای دولت سابق نیز در این زمینه دکتری می‌گیرند. همچنین دوره عمومی و دوره‌های تخصصی پدافند غیرعامل را داریم که آموزش‌های لازم را به مردم می‌دهند.

جلالی در مورد نیاز پدافند غیرعامل به بخش موضوعات دانش‌ نیز گفت: دولت در وزارت علوم و ۲ دولت گذشته بسیار خوب عمل کرده و توانستیم در این زمینه، دانش تولید کنیم. ما در حال حاضر در دنیا در دانش پدافند غیرعامل جزو ۵ کشور دنیا هستیم.

وی در مورد بحث پدافند غیرعامل در موضوعات مهندسی نیز گفت: برای این کار ۳۰۰ شرکت را برای پدافند غیرعامل رشته مهندسی سازماندهی کردیم که به‌صورت علمی و آموزشی و امنیتی فعالیت می‌کنند و برای هر استانی یک شرکت مشاور را در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از تولید ۹۰ آیین‌نامه در خصوص پدافند غیرعامل در موضوع مهندسی خبر داد و گفت: ۹۰ آیین‌نامه تولید کردیم که در نوع خودش خوب است، مثلاً در روسیه یک پژوهشگاه برای تولید آیین‌نامه وجود دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: برای اینکه این موضوع در حد حرف باقی نماند در ۶ ماه اول برای هر حوزه پدافند غیرعامل یک سند راهبردی در نظر گرفتیم که در ۵ سال آینده چه‌کاری صورت می‌گیرد، به‌عنوان مثال سند راهبردی در حوزه سلامت، اقتصاد مقاومتی، انرژی، ارتباطات و فعالیت‌هایی برای شهر تهران در نظر گرفته شده تا اگر دولت‌ها تغییر کردند یک سند علمی باشد.

** ماجرای آژیر قرمز خطر در دیدار رسمی سعید جلیلی با مقامات نروژی

وی با تأکید بر اینکه باید آمادگی در برابر تهدیدها یک فرهنگ در کشور باشد، اظهار داشت: یک بار در جلسه‌ای آقای جلیلی در مورد ملاقاتی که با مقامات نروژ داشت، گفت که در حین جلسه آژیر کشیده شد و گفتند: ما امروز دفاع قرمز داریم و همه باید به پناهگاه برویم و آنها جلسه رسمی را ترک کردند و البته بعد از جلسه از مقامات ایران معذرت‌خواهی کردند.

سردار جلالی در ادامه و در جمع‌بندی صحبت‌های خود با بیان “در ۱۰ سال گذشته مفهومی به‌نام پدافند را در کشور زنده کردیم و مفاهیم جدیدی را بازتولید کردیم که کاملاً بومی، علمی و تخصصی است و در ۱۳ رشته دانشگاهی آن را توسعه دادیم”، خاطرنشان کرد: ما امروز جایگاه یکم تا پنجم را در حوزه‌های مختلف پدافندی در دنیا داریم و البته این ممکن است به این دلیل باشد که یا کشورهای دیگر تهدیدات ما را ندارند و یا اینکه از الگوی سایر کشورها استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم ادعا کنیم که رفرنس منطقه‌ای و جهانی در حوزه پدافند هستیم و اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر “آیا جلسه‌ای با مسئولان دولت جدید در خصوص مسائل پدافندی داشته‌اید؟”، گفت: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری برای پدافند این بود که ما مسئولان کشوری را چهره به چهره درباره پدافند توجیه کنیم و حدود ۱۲ جلسه در دولت گذشته با معاونین وزرا داشته‌ایم و سازوکارهای اجرایی پدافندی وزارتخانه‌ها را به آنها ابلاغ کرده‌ایم.

سردار جلالی با بیان اینکه عرف این است که یکی از معاونین وزارتخانه مسئول ارتباط با پدافند باشد، گفت: در دولت جدید هم قطعاً این برنامه را خواهیم داشت اما به‌خاطر اینکه دولت جدید در حال استقرار است، فقط با چند تن از وزرا صحبت کرده‌ایم. البته خود رئیس‌جمهور زمانی که رئیس کمیته دفاعی مجلس بود سیاست‌های پدافند را ابلاغ کرده و خوب با این مسائل آشنا است؛ تلاش خواهیم کرد تا با همه وزرا دیداری چهره به چهره داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی که آیا وضعیت موجود در مسائل پدافندی مناسب است یا خیر، تصریح کرد: سال گذشته که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان دو مسئله مصون‌سازی بدن در برابر تهدیدات و مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات را اعلام کردند. یعنی اگر دشمن تلاش کرد تا ضربه و زوری به ما بزند بدن آسیب‌ناپذیر باشد و همچنین کشور در برابر انواع تهدید مصون باشد. البته برای رسیدن به هدف دوم کار خیلی زیادی داریم اما امیدوار هستیم که همه وارد شوند و اگر دشمن در حوزه‌ای ضربه زد ضربه نخوریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اخیراً در فضای مجازی به سایت‌های داخلی حملات سایبری انجام شده است یا خیر، گفت: در این بخش ما اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و حتی خود آمریکایی‌ها اذعان کرده‌اند که ایران با اقدامات سایبری مناسب در برابر حملات سایبری آسیب‌ناپذیر شده است و ما شاهد قطع حملات سایبری آمریکا و… هستیم.

سردار جلالی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا پدافند غیرعامل به‌صورت مستقل هکر آموزش می‌دهد یا خیر، اظهار داشت: خیر، ما پدافند هستیم و فقط دفاع می‌کنیم، آفند نیستیم و هکر تربیت نمی‌کنیم، البته ما از هکرها برای برگزاری رزمایش‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص آمادگی پدافند در برابر تهدیدات زیستی نیز اظهار داشت: تهدیدات زیستی را باید با مطالعه بررسی کرد. البته آمریکایی‌ها در حوزه زیستی اطلاعات جامعی دارند که در قالب پروتکل‌های بین المللی آن را توسعه دادند و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز برای تأیید کردن یا نکردن موضوعی تحت تأثیر این پروتکل‌ها قرار می‌گیرند و مستقل عمل نمی‌کنند بنابراین ما می‌توانیم از ظرفیت‌هایی که دیگران تولید کرده‌اند استفاده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: تهدید زیستی خطرناک است و در واقع از آن به‌عنوان تهدید خاموش یاد می‌شود و امیدواریم به آن نقطه یعنی استقلال و خوداتکایی در پدافند زیستی برسیم تا در برابر این‌گونه تهدیدات نیز واکسینه شویم.

منبع: تسنیم

برچسب ها:
روراستی ،رفسنجان،امریکا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :