احتمال استیضاح فرجی‌دانا بسیار قوی است عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر فرجی‌دانا با این رویکرد به پیش برود، احتمال استیضاح وی بسیار قوی است، در حال حاضر نیز عده زیادی از نمایندگان قائل به استیضاح وی هستند.

  • شناسه خبر: 2070
احتمال استیضاح فرجی‌دانا بسیار قوی است  عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر فرجی‌دانا با این رویکرد به پیش برود، احتمال استیضاح وی بسیار قوی است، در حال حاضر نیز عده زیادی از نمایندگان قائل به استیضاح وی هستند.

به گزارش روراستی به نقل از دبیرخانه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه این شورا به بررسی و تحلیل مسائل روز کشور پرداخت. * انتقاد از حضور همزمان دولتمردان در بخشی خصوصی و دولتی دهقان گفت: درباره مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم نگرانی […]

به گزارش روراستی به نقل از دبیرخانه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه این شورا به بررسی و تحلیل مسائل روز کشور پرداخت.

* انتقاد از حضور همزمان دولتمردان در بخشی خصوصی و دولتی

دهقان گفت: درباره مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم نگرانی داریم، این مسئله در دوران احمدی‌نژاد نیز وجود داشت، ما با وجود اینکه به احمدی نژاد رأی داده بودیم اما فکر می‌کردیم نباید در مورد اشکالات احمدی نژاد سکوت کرد و هیچ چیزی نگفت، بالاخره اشکالاتی بود که تعداد بزرگی پرونده‌های مفاسد اقتصادی شکل گرفت.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های بزرگ ما حضور همزمان برخی دولتمردان در دولت و بخش خصوصی است،  بر طبق اصل 141 قانون اساسی نمی‌شود فردی هم وزیر باشد و هم هیئت مدیره چند شرکت باشد، این برخلاف اصل 141 قانون اساسی است. پس اگر کسی بخواهد که در دولت یا مجلس باشد و مسئولیت حقوقی برعهده داشته باشد نباید پایش در شرکت خصوصی نیز باشد که این قانون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز وجود دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا حتی بعد از پایان مسئولیت تا مدتی، حق انجام فعالیت خصوصی را ندارند تا زمینه سوء استفاده و فساد فراهم نشود.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: خیلی از مسئولان دولت یازدهم شرکت‌های خصوصی دارند، حال چطور برخی در دولت آمده‌اند و می‌خواهند شرکت‌های خصوصی داشته باشند و دارند و همزمان رئیس هیئت مدیره شرکتی باشند و از آنجا پول دریافت کنند و در دولت نیز باشند؟ این موضوعی است که باید از منظر دانشجویی و کار علمی و به طور مصداقی بررسی شود، تشکل‌های دانشجویی باید وارد شوند و مطالبه کنند.

وی اضافه کرد: چرا وزارت و مسئولان دولت اموالشان را تاکنون اعلام نکرده‌اند، بالاخره براساس اصل 142 قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور اموالشان را باید اعلام کنند، اما چرا تاکنون اعلام نکردند؟ همسر و فرزندانشان هم باید اموالشان را اعلام کنند.

دهقان تصریح کرد: یکی از راه‌های مهم مبارزه با فساد، شفافیت مالی است تا معلوم شود که این فردی که در حکومت است این مدت افزایش دارایی‌اش متعارف بوده یا غیر متعارف بوده است، آن وقت رجال سیاسی که  ضعیف هستند و تقوای کافی ندارند و در مرحله لغزش نمی‌توانند خود را کنترل کنند م‌ فهمند که جدا از خداوند، فرد و قوه ای نیز وجود دارد که اموالشان را بررسی کند.

* مجلس در رای اعتماد به زنگنه غفلت کرد

دهقان تأکید کرد: وظیفه اولیه همه جریانات درون نظام حمایت حکیمانه از دولت برای ارتقای سطح خدمت به مردم است.

وی افزود: ما باید رفتارمان نسبت به دولت اصولی و بر مبنای معیارهای مشخص باشد آنجا که دولت درست عمل می کند باید از او حمایت کنیم آنجا که از راه انقلاب و ارزش‌های نظام و هنجارهای انقلاب فاصله می‌گیرد باید دولت را نقد و آن را به مسیر درست هدایت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: البته اختلافات سیاسی هم وجود دارد، جریان اصلاحات تحت پوشش شعارهای اعتدال رئیس جمهور بدنبال فتح سنگر به سنگر خواهد بود و اگر  آنها از اکنون برای بدست گرفتن مجلس دهم برنامه ریزی نکنند باید تعجب کرد. هر چند با توجه به مجموع شرایط کشور بعید است آنها بتوانند توفیقی در این زمینه داشته باشند و بتوانند اکثریت مجلس را بدست بگیرند.

وی ادامه داد: مجلس در رای دادن به زنگنه و برخی افراد دیگر غفلت کرد، همواره اینگونه است که در ابتدای دولت‌ها، اگر مجلس بخواهد هفت، هشت وزیر را بیاندازد نه افکار عمومی اجازه می‌دهد و نه مقام معظم رهبری چنین دیدگاهی دارد.

دهقان افزود: افراطیون به دنبال این هستند که فضای دو قطبی درست کنند بین مجلس و دولت و در ضمن این درگیری‌ها که ایجاد می‌شود در افکار عمومی جا بیاندازند که اینها نمی‌گذارند ما کار کنیم و بعد مجلس آینده را با این نمی‌گذارند نمی‌گذارندها در دست بگیرند. آنان به دنبال این هستند و به همین دلیل خودشان چوپ لای چرخ دولت می‌گذارند. این تاکتیک دولت‌ها است که هرگاه که نتوانند کار کنند تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند این دولت نیز طبیعتاً این کار را خواهد کرد.

* نظام مسئله مذاکره با آمریکا را مدیریت کرد

دهقان گفت: مذاکره کنندگان مأمور و بچه‌های انقلاب هستند، ممکن است ما در مذاکرات به تفاهماتی با آمریکایی‌ها برسیم ولی امکان ندارد مشکلات ما با آمریکا در همه عرصه‌ها حل شود. اگر مذاکره به نتیجه رسید که چه بهتر اگر نرسید حداقل اثر این مذاکره این است که افرادی که در نظرسنجی‌ها گفته‌اند که ما باید مذاکره با آمریکا کنیم و همه مسائل را وابسته به مذاکره با آمریکا تلقی می‌کنند، خواهند دید که آمریکا قابل اعتماد نیست، لذا نظام با میدان دادن به هیئت دیپلماسی  این مسئله را مدیریت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: در زمینه هسته‌ای نیز مجلس خط قرمزهایی دارد، اینکه بخواهیم انرژی هسته‌ای را تعلیق کنیم خط قرمز ماست اینکه بخواهیم مواد غنی شده را به خارج بفرستیم به هیچ وجه امکان این وجود ندارد، ما خط قرمزهای داریم که اینها مهم‌ترین آن است.

* احتمال استیضاح فرجی دانا بسیار قوی است

وی افزود: مجلس بنای تعامل مثبت با دولت دارد و قصد ندارد مشکلی بین دولت و مجلس درست شود اما متأسفانه برخی از تصمیم گیران در دولت این را رعایت نمی کنند.

دهقان ادامه داد: وقتی فرجی دانا، دو وزیر پیشنهادی قبلی که مجلس آنها را رد می کند را جزء معاونان خود قرار می دهد تعامل را مخدوش می‌کند و اعتماد مجلس را کاهش می‌دهد، وقتی مجلس وزیر ورزش را رد م‌ کند و اطرافیان رئیس جمهور فردی در همان تراز یا حتی بدتر را به مجلس معرفی می‌کنند این رفتار اعتماد مجلس را کم می‌کند البته آنان اشتباه کردند.

وی گفت: اگر فرجی دانا با این رویکرد به پیش برود احتمال استیضاح وی بسیار قوی است، در حال حاضر نیز عده زیادی از نمایندگان قائل به استیضاح وی هستند.

دهقان گفت: فکر می‌کنم و تحلیلم این است رفتاری که در رای اعتماد به وزراء داشتیم، باعث شد عده‌ای به اشتباه تصور کنند مجلس نهم مانند مجلس پنجم است، مجلس پنجم از خود انعطاف نشان داد و گفت دولت جدید است پس ما نیز باید با دولت همراهی و همکاری کنیم که بعدها بدلیل همین کرنش‌ها با فشار دولت وقت مواجه شدند. در حالیکه مجلس نهم تفاوت های جدی دارد و محکم است.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: برداشت آنان این است که با فشار رسانه‌ها می‌توانند مجلس نهم را مجبور به عقب نشینی کنند، اما اگر کوتاه بیاییم مجلس اگر این کار را بکند از همین الان مرده است. لذا علی رغم اینکه ما تمایل به درگیری با دولت نداریم و می‌خواهیم دولت را کمک کنیم تا به مردم خدمت بدهد و دنبال انتقام نیز نیستیم اما نمیتوانیم از اصول کشور بگذاریم، ما اگر بر اصول پافشاری کنیم و در عین حال در راستای حل مشکلات کشور به دولت کمک کنیم و جلوی تندروی ها را هم بگیریم کار درستی کرده ایم و عزت حال و آینده هم در این است.

وی افزود: ما باید محکم بایستیم، این موضع در حال جا افتادن در مجلس است، از اول موضع ما این بود و همین باعث شد که سه نفر از وزرا افتادند و به دلیل همین موضع وزیر ورزش نیز با وجود فشارها 107 رای موافق بیشتر نیاورد، این موضع در حال تقویت در مجلس است.حتی کسانی که جزء فراکسیون اصولگرایان نبودند، اکنون به تدریج در حال پذیرش این موضع به هستند . اگر برخی عناصر در دولت به نام اعتدال به سمت چپ گرایی مفرط و میدان دادن به افراد مشارکتی باشند ما مجبوریم با آم جریان وارد چالش شویم، عملکرد آقای فرجی دانا نمونه آن است.

* دفاع از حقوق مردم؛ رسالت جریان دانشجویی

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بسیج دانشجویی و شورای تبیین مواضع نباید کار حزبی، جناحی و گروهی انجام دهد و تا به حال نداده است، چون این موضوع به بسیج دانشجویی ضربه می زند، طبیعتا خواست مقام معظم رهبری از ابتدای امر این بوده است، در جلسه ای که در سال 76 بسیجیان خدمت ایشان رسیدند، فرمودند هیچ محدودیتی برای فعالیت سیاسی نداریم اما حزب نشوید و کار سیاسی شما باید در راستای منافع ملی نظام باشد و اگر کار سیاسی در راستای نظام انجام دادید متهم به کار حزبی و جناحی نمی‌شوید.

برچسب ها:
استیضاح رفسنجان ، فرجی ، مجلس روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :