جمهوری آذربایجان چوگان را به نام خود جهانی کرد

  • شناسه خبر: 2174
جمهوری آذربایجان چوگان را به نام خود جهانی کرد

بازی سنتی چوگان به نام جمهوری آذربایجان در هشتمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید. به گزارش روراستی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی  گفت: تا جایی که اطلاع پیدا کردیم بازی سنتی چوگان امروز (سه‌شنبه، 12 آذرماه) به نام جمهوری آذربایجان در هشتمین میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده، اما عنوان […]

بازی سنتی چوگان به نام جمهوری آذربایجان در هشتمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

اسب

به گزارش روراستی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی  گفت: تا جایی که اطلاع پیدا کردیم بازی سنتی چوگان امروز (سه‌شنبه، 12 آذرماه) به نام جمهوری آذربایجان در هشتمین میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده، اما عنوان دقیقی که برای ثبت این پرونده مطرح شده است هنوز مشخص نیست.

 

هشتمین اجلاس سالانه‌ی کمیته‌ی میراث ناملموس سازمان یونسکو با حضور حدود 600 نماینده از 95 کشور جهان روز گذشته در پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز شد.

 

جمهوری آذربایجان امسال خواستار ثبت جهانی بازی «چوگان» به‌عنوان میراث جهانی ناملموس خود شد و شواهد موجود حاکی از بود که این کشور از پیگیری ثبت این بازی، اهداف تجزیه‌طلبانه و رؤیای موهوم آذربایجان بزرگ را در نظر دارد و در درخواست خود برای ثبت چوگان در فهرست میراث جهانی ناملموس، جمهوری آذربایجان را کشوری دانسته که از هزاران سال قبل رام‌ کردن اسب در آن رواج داشته که یکی از دلایل اصلی آن نیز تربیت اسب‌ها برای بازی چوگان بوده است!

 

گروه حاضرشده از ایران در اجلاس امسال یونسکو شامل یدالله پرمون – مدیر دفتر منطقه‌یی مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی – و مرتضی رضوانفر – معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی – است.

 

پیش از این، مقامات ایرانی به‌شکل رسمی نسبت به پیشنهاد شدن پرونده‌ی بازی چوگان از طرف جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی اعتراض کرده و این بازی را جزو میراث مشترک چند کشور دانسته بودند که ثبت آن به نام یک کشور نادرست است؛ اما با این وجود، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران هفته‌ی پیش گفت: این‌که بخواهیم نسبت به ثبت بازی سنتی چوگان به نام کشور جمهوری آذربایجان اعتراض کنیم، در چارچوب کنوانسیون یونسکو، یک اشتباه است.

 

از سوی دیگر، در اجلاس امسال یونسکو پرونده‌ی «طب سنتی در ایران» توسط کشور ما ارائه شده است که در روزهای آینده بررسی می‌شود. البته با وجود مشکلاتی که برای تنها سهمیه‌ی ایران برای ثبت در این اجلاس، پیش آمد و براساس آن، گروه ارزیاب یونسکو حدود یک‌ماه پیش این پرونده را به‌دلیل نواقصی که داشت جزو پرونده‌های مرجوع‌شده قرار داد ایران هنوز امیدوار است در جریان برگزاری اجلاس یونسکو با دفاع خود بتواند این پرونده را جهانی کند.

 

منبع : ایسنا

برچسب ها:
اسب چوگان رفسنجان روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :