سمنان پایتخت جدید کشور است؟

  • شناسه خبر: 2695
سمنان پایتخت جدید کشور است؟

انتقال پایتخت از تهران بالاخره رای آورد. طرحی که از مدتی پیش و به دنیال تشدید مشکلات شهر تهران و به خصوص آلودگی هوا، جدی تر مطرح شد و امروز کلیات آن در مجلس به تصویب رسید. اما کدام شهر به جای تهران بار پایتخت ایران بودن را به دوش می کشد؟ سمنان ، هشتگرد […]

انتقال پایتخت از تهران بالاخره رای آورد. طرحی که از مدتی پیش و به دنیال تشدید مشکلات شهر تهران و به خصوص آلودگی هوا، جدی تر مطرح شد و امروز کلیات آن در مجلس به تصویب رسید. اما کدام شهر به جای تهران بار پایتخت ایران بودن را به دوش می کشد؟ سمنان ، هشتگرد یا ساوه؟

به گزارش روراستی به نقل از مهر، طرح انتقال پایتخت مهمترین دستور جلسه علنی امروز مجلس بود و پس از نطق مخالفان و موافقان طرح، با 110 رای موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن، تصویب شد.

تهران با 15 میلیون جمعیت و مشکلات عدیده ای مثل آلودگی هوا و آلودگی های صوتی، همه را نگران کرده و در واقع اولین بار نیست که تعیین گزینه دیگری به عنوان پایتخت کشور، مورد توجه قرار می گیرد. طبق آمار سالانه سالانه  150 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می شود تا مشکلات این شهر بیشتر و بیشتر شود و دیگر از دست بزرگراه های دو طبقه ،تونل ها و زیرگذرها و طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس،  هم کاری برای درمان بیماری ترافیک و آلودگی هوای تهران برنمی آید. ضمن اینکه روی گسل قرار گرفتن تهران و احتمال وقوع آن زلزله بزرگ معروف، باعث شده تا مسئولان به فکر راهی برای کاهش جمعیت این شهر باشند.

اما حالا که تصویب شده در آینده تهران دیگر پایتخت نباشد، کدام شهر انتخاب می شود؟ در دوره های مختلف که این طرح مورد بررسی قرار رفته نام شهرهای مختلفی بر سر زبان ها آمده و البته بیشتر مردم گمان می کنند شهرهای بزرگی چون شیراز، اصفهان یا تبریز گزینه های احتمالی باشند. اما حرف های مسئولان کشور نشان از انتخاب شهرهای اطراف تهران به عنوان پایتخت دارد.

اواخر سال 91 سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ،انتقال کامل وزارتخانه‌ها به شهر جدید پرند را مطرح کرد و محمد وکیلی استاندار سمنان هم در دیدار یک ماه پیش معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست از این استان، سمنان را یکی از گزینه های مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی کشور دانست.نزدیک بودن سمنان به پایتخت فعلی، یکی از مهمترین دلایلی است که نام این استان را جدی تر مطرح کرده است.

مدتی پیش علیرضا خسروی نماینده سمنان،‌مهدی‌شهر و سرخه در مجلس هم نزدیکی به تهران و وجود زیرساخت‌های مناسب را مهمترین ویژگی‌های شهرستان سمنان برای پایتخت شدن دانسته و گفته بود که در گذشته هم سمنان به عنوان گزینه اصلی انتقال پایتخت سیاسی مطرح شده بود.

البته به نظر می رسد اجرای طرح هایی مثل انتقال آب دریای خزر به سمنان هم بی دلیل نبوده و در واقع زمینه سازی برای انتقال پایتخت بوده است!

برچسب ها:
پایتخت رفسنجان روراستی سمنان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :