امنیت اسرائیل با تقویت جریان تکفیری در منطقه تضمین می‌شود

  • شناسه خبر: 3023
امنیت اسرائیل با تقویت جریان تکفیری در منطقه تضمین می‌شود

پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه گفت: عربستان سعودی مهمترین مخالف اخوانی ها است و عربستان در همه جا به خاطر مقابله با این گروه، سلفی ها را ایجاد کرد. به گزارش “روراستی”، محمد علی مهتدی پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه درباره تحولات اخیر منطقه و روی کار آمدن سلفی های تکفیری […]

پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه گفت: عربستان سعودی مهمترین مخالف اخوانی ها است و عربستان در همه جا به خاطر مقابله با این گروه، سلفی ها را ایجاد کرد.

به گزارش “روراستی”، محمد علی مهتدی پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه درباره تحولات اخیر منطقه و روی کار آمدن سلفی های تکفیری گفت: هر کشوری شرایط خاص خود را دارد ولی آنچه که به چشم می خورد؛ بعد از شروع انقلابها در جهان عرب دلایلی دیده شد مبنی بر اینکه غرب دارد با اخوانی ها می سازد و می خواهد در کل این منطقه نتیجه این انقلابها را به دست اخوانی‌ها بسپارد به عنوان مثال در  تونس شیخ قاسم قنوشی بعد از ۱۸ سال تبعید به قدرت بازگشته است و حزب النهضه عملاً حکومت را بدست گرفت و اخوان المسلمین محمد مرسی را در مصر روی کار آورد. در سوریه هم دیدیم  که ائتلافی که تشکیل شد در راس آن اخوانی ها را قرار دادند. شیخ معاذالخطیب یک اخوانی بود. در اردن نیز اخوان المسلمین میدان دار اصلی بود.

این پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه در ادامه افزود: اما دو سال بعد از این تحولات دیدیم که غرب پوشش خود را از روی اخوان برداشت و اخوانی ها در همه جا دچار دردسر شدند. در مصر به این وضعیت رسیدند که باعث بازداشت شدن محمد مرسی شد و بقیه اخوانی ها را هم بازداشت کردند و اصلاً اخوان را غیرقانونی و تروریست اعلام کردند. در تونس حزب النهضه با مشکلات زیادی روبه روست و الان مجبور شده است که قدرت را به نخست وزیر جدید تکنوکرات بسپارد. در سوریه، ائتلاف اخوانی ها را کنار زدند و آقای احمد جربا و عده ای سعودی را روی کار آوردند.

وی با اشاره به اینکه گمان می رفت پس از حذف اخوان، سلفی ها که از قبل با اخوان متحد بودند نیز حذف شوند، بیان داشت: در همه جا می بینیم که سلفی ها و تکفیری ها در صحنه تقویت می شوند . ارتش آزاد در سوریه عملاً از صحنه حذف شده است. در تونس سلفی ها روی کار هستند. در مصر سلفی ها در کنار ارتش آزاد هستند. این پدیده ای است که حداقل این را می رساند که سلفی ها در همه جا تقویت می شوند.

مهتدی با اشاره به اینکه ظاهراً عربستان سعودی در راس تقویت سلفی‌های تکفیری در منطقه است، ادامه داد: عربستان سعودی مهمترین مخالف اخوانی ها است و در همه جا به خاطر مقابله با این گروه، سلفی ها را ایجاد کرد. کمی که دایره پرگار را وسیعتر کنیم می بینیم که هماهنگی بین عربستان و اسرائیل وجود دارد یعنی عملاً هر دو منافع مشترکی دارند و آنچه که در منطقه رخ می دهد حداقل در کوتاه مدت هم به نفع اسرائیل است و هم به نفع عربستان. بنابراین یک نوع ائتلافی اعلام نشده برای گسترش سلفی گری و تکفیری در منطقه بین اسرائیل و عربستان وجود دارد.

این کارشناس جهان عرب در ادامه با اشاره به نقش امریکا در تقویت سلفی گری در منطقه بیان کرد: بعضی ها معتقدند که این روند تقویت سلفی گری را عربستان و اسرائیل برخلاف میل امریکا، پیش می برند و این عصبانیت عربستان از عدم حمله امریکا به سوریه و ایجاد فضای تفاهم با ایران در مذاکرات هسته‌ای توسط امریکا می باشد و عربستان از لابی صهیونیستی قدرتمند در امریکا با اسرائیلی ها هماهنگ شدند که در مقابل دولت اوباما بایستند یعنی این تفاهم سعودی و اسرائیل بر ضد امریکا نیست بلکه بر ضد دولت اوباما است چون کسانی در ساختار امریکا مثل کنگره، لابی ها و… وجود دارند حامی این قضیه هستند بنابراین هدف این است که تصمیمات دولت اوباما را نقش بر آب بکنند.

مهتدی افزود: عده‌ای هم معتقد هستند که امریکایی ها هم در این نقشه هستند و عملاً از طریق عربستان و اسرائیل سلفی گری وتکفیری ها را تقویت می کنند چون اخوانی ها بالاخره قابل تفاهم و مذاکره هستند اما با سلفی ها کسی نمی تواند به یک نقطه مشترک برسد و اگر بر تقویت بحران در منطقه و تضعیف قدرتهای منطقه باشد، باید به جای اخوان المسلمین، سلفی گری را تقویت کرد.

وی با اشاره به حزب عدالت و توسعه ترکیه توضیح داد: زمانی امریکایی‌ها این حزب را به عنوان الگو در مصر و تونس ترویج می‌کردند. الان این مساله دیگر مطرح نیست و خود این حزب هم در ترکیه دچار مشکلات زیادی شده است و وضعیتی که الان برایش پیش آمده است بسیاری معتقدند که خود آمریکا پشت این قضیه می باشد. همان طور که امریکایی ها اخوانی ها را راه انداختند همان طور نیز اخوانی ها را می کوبند . بنابراین برای ایجاد نابسمانی و بی ثباتی و در نتیجه احتمالاً تجزیه منطقه این مساله ای است که امنیت اسرائیل را برای همیشه تضمین خواهد کرد که هر سه کشور امریکا، اسرائیل و عربستان با هم پیش می برند.

برچسب ها:
اسرائیل رفسنجان روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :