رکورد واردات برنج هندی برای تامین سبد کالا زده شد! / وارداتی که بلای جان دورن زایی اقتصاد می شود

  • شناسه خبر: 3799
رکورد واردات برنج هندی برای تامین سبد کالا زده شد! / وارداتی که بلای جان دورن زایی اقتصاد می شود

تکیه بر نیروها و اقتصاد داخلی به عنوان یکی از مقوله های تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که بررسی آمار گمرک ایران در 11 ماهه سال 1392 نشان می دهد که واردات ایران از هند با رشد خیره کننده هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی مواجه شده است. در 11 […]

تکیه بر نیروها و اقتصاد داخلی به عنوان یکی از مقوله های تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که بررسی آمار گمرک ایران در 11 ماهه سال 1392 نشان می دهد که واردات ایران از هند با رشد خیره کننده هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی مواجه شده است. در 11 ماهه امسال واردات ایران از هند از نظر وزنی با رشد 146.33 درصدی به سه میلیون و 121 هزار تن و از نظر ارزشی با رشد 121.32 درصدی به سه میلیارد و 728 میلیون دلار رسید.

به گزارش روراستی، جلسه روز گذشته رهبر معظم انقلاب با سران قوا با محوریت لزوم ایجاد گفتمان رایج و فراگیر را برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومت خود حکایت از جدیت و اهمیت این پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه که اصلاح پایه های اقتصادی کشور می باشد را داشت.

در این بین بررسی عملکرد قوای مجریه، مققنه و قضائیه در پیشبرد عملی سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال جاری و آتی می تواند در تحقق این اهداف بسیار راهگشا باشد.

یکی از سیاست های اقتصادی دولت یازدهم طرح سبد کالا با هدف حمایت از خانواره های کم دارامد جامعه بود. طرحی که در ابتدای کار به علت شیوه توزیع ناصحیح و همچنین وجود اقلام خارجی همچون برنج و مرغ در این سبد کالا با تاملات فراوانی روبرو شد.

در همین خصوص تکیه بر نیروها و اقتصاد داخلی به عنوان یکی از مقوله های تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که بررسی آمار گمرک ایران در 11 ماهه سال 1392 نشان می دهد که واردات ایران از هند با رشد خیره کننده هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی مواجه شده است.

در 11 ماهه امسال واردات ایران از هند از نظر وزنی با رشد 146.33 درصدی به سه میلیون و 121 هزار تن و از نظر ارزشی با رشد 121.32 درصدی به سه میلیارد و 728 میلیون دلار رسید.

رشد شدید واردات از هند باعث شد تا این کشور در 11 ماهه امسال به سومین مبدا اصلی واردات کالا به ایران پس از امارات و چین تبدیل شود. همچنین سهم این کشور از کل واردات ایران در همین مدت از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به 10.69 و 8.71 درصد رسید.

برنج، کنجاله سویا، دانه کنجد و … عمده ترین محصولات وارداتی ایران از هند در 11 ماهه سال جاری بودند. ناگفته نماند که کیفیت سلامت برنج‌های هندی هنوز به تایید دستگاه‌های نظارتی نرسیده است.

در همین موضوع برخی از نمایندگان در جلسه ای با حضور مسئولین وزارت صنایع به تحقیق و تفحص از محل تامین هزینه های سبد کالا و کالاهای رائه شده در این سبد پرداختند.

تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت صنعت درباره سبد کالا
تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت صنعت درباره سبد کالا
تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت صنعت درباره سبد کالا

حال فارغ از نتیجه جلسه تحقیق و تفحص مجلس از مسئولین طرح سبد کالا و شیوه تامین این هزینه ها، عدم استفاده از اقلام داخلی برای تهیه سبد کالا و افزایش واردات و تکیه بر اجناس خارجی چقدر می تواند با روند تحقق اقتصاد مقاومتی هم خوانی داشته باشد؟!

منبع:598

برچسب ها:
رفسنجان رواستی سبد کالا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :