«سبد کالاهایی» که تبدیل به «بسته‌‎های امنیت غذایی» و سپس ناپدید شد!

  • شناسه خبر: 4798
«سبد کالاهایی» که تبدیل به «بسته‌‎های امنیت غذایی» و سپس ناپدید شد!

با برنامه جدید دولت در واگذاری سبد کالا یا به عبارت جدید آن یعنی بسته‌های امنیت غذایی(؟!)، دیگر خبری از واگذاری میلیونی بسته‌های کالایی دولت نخواهد بود و تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول دریافت آن خواهند بود. به گزارش روراستی به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، پس از انجام یک مرحله از […]

با برنامه جدید دولت در واگذاری سبد کالا یا به عبارت جدید آن یعنی بسته‌های امنیت غذایی(؟!)، دیگر خبری از واگذاری میلیونی بسته‌های کالایی دولت نخواهد بود و تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول دریافت آن خواهند بود.
به گزارش روراستی به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، پس از انجام یک مرحله از واگذاری سبدهای رایگان کالایی در اواخر سال 92 و حواشی‌های فراوان پیرامون آن، حال دولت در سال جدید تصمیم گرفته تا در  مرحله دوم، این کار را به گونه‌ای متفاوت انجام دهد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه از تغییر نام سبد کالا به بسته‌‎های امنیت غذایی خبر می‌دهد.

در سال گذشته طرحی از سوی رئیس جمهور تحت عنوان توزیع سبد کالایی رایگان بین اقشار مختلف مردم مطرح شد که هدف آن حمایت از معیشت خانوار بود. دولت یازدهم تلاش کرد از طریق واگذاری بسته‌های رایگان غذایی در بین مردم، تا حدودی به تامین معیشت آنها کمک کند که البته با مشکلات و اعتراضات بسیاری همراه شد.

نبود بانک اطلاعاتی قابل اعتنا از وضعیت دقیق معیشتی مردم و همچنین درآمد، شغل و نوع فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد و نیز کالاهای مورد نیاز مردم، توزیع سبد کالای دولتی را با مسائل و مشکلات فراوانی همراه کرد.

از جمله این حواشی این طرح این بود که گروه هایی از مردم در لیست واگذاری بسته‌های رایگان کالایی دولت قرار نگرفته بودند، در حالی که آن‌ها معتقد بودند مشمول دریافت سبد رایگان هستند و بحق نیز همین طور بود.

نارضایتی و گلایه‌مندی مردم باعث شد تا دولت خیلی زود تصمیم بگیرد گروه بسیار زیادی از مردم را مشمول دریافت کمک دولتی کند و این کار در یک مرحله دیگر صورت گرفت.

حال در سال جدید دولت تصمیمات دیگری در زمینه واگذاری بسته های کالایی و ادامه کار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برنامه دولت برای توزیع بسته های کالایی در سال 93 گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا چهار مرحله بتوانیم بسته‌های امنیت غذایی را توزیع کنیم که البته این موضوع به منابع تخصیصی بستگی دارد.

ربیعی گفت: همچنین لازم به ذکر است جهت‌گیری بسته‌‌های امنیت غذایی در این مرحله از کار کاملاً هدفمند خواهد بود و تنها به خانواده‌هایی ارائه می‌ شود که مواد پروتئینی لازم به سفره‌‌هایشان نمی‌رسد.

وی همچنین از تغییر نام «سبد کالا» به «بسته امنیت غذایی» خبر داد و گفت: سبد امنیت غذایی اواخر اردیبهشت به خانواده‌های آسیب پذیر ارائه می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر شناسایی افراد نیازمند بدرستی انجام شود، اواخر اردیبهشت ماه اولین بسته امنیت غذایی به دست اقشار آسیب پذیر خواهد رسید، گفت: اجرای این برنامه در راستای مبارزه با فقر مطلق صورت می‌ گیرد.

دومین سبد کالا فقط به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد

حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد با برنامه جدید دولت در واگذاری سبد کالا یا به عبارت جدید آن یعنی بسته‌های امنیت غذایی، دیگر خبری از واگذاری میلیونی بسته‌های کالایی دولت نخواهد بود و تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول دریافت آن خواهند بود.

مجتبی خسروتاج در پاسخ به این سوال که با اختصاص سبد کالا تنها به افراد تحت تکلف کمیته امداد و بهزیستی، چه تعداد از جامعه هدف حذف می‌شوند، اظهار کرد: بنای ما تغییر مشمولان سبد کالاست که اظهارنظر و تصمیم گیری نهایی در این زمینه بر عهده وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است.

وی همچنین از احتمال تغییر محتویات سبد کالا خبر داد و گفت: البته در این باره هنوز تصمیم‌گیری قطعی نشده است، ولی در حال انجام مذاکرات هستیم.

او در پاسخ به زمان دقیق توزیع مرحله دوم سبد کالا تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از 20 اردیبهشت ماه دومین سبد کالایی توزیع می شود، البته این احتمال نیز وجود دارد که زمان توزیع به تأخیر بیفتد.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام خبر فوق با اشاره به این‌که قرار است تغییرات اساسی در مشمولان دریافت سبد کالا ایجاد شود، اظهار کرد: بر اساس تصمیمات گرفته شده تا امروز، بنا بر این است که سبد کالا تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گیرد.

وی با اشاره به این‌که البته این احتمال وجود دارد پس از این که تمامی افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد سبد کالای خود را دریافت کردند دوباره مشمولان جدید تعریف شوند، گفت: تا این لحظه تصمیم بر این است که مرحله دوم توزیع سبد کالا نیز به دو بخش تقسیم شود و در بخش اول تنها کمیته امداد و بهزیستی این سبد را دریافت کنند.

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، سبد کالا در مرحله اول به کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و کلیه کارگران مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان (به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و دانشجویان متأهل (به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی) و طلاب (به تشخیص مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه )، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور تعلق گرفت.

توزیع سبد کالا در مرحله اول از سیزدهم بهمن ماه 1392 آغاز شد و کالاهای آن در مرحله اول شامل 10 کیلوگرم برنج، چهار کیلوگرم مرغ، دو بطری روغن مایع، دو بسته پنیر بسته بندی شده و یک شانه تخم مرغ 24 عددی بود.

پیش از این علی ربیعی در گردهمایی مشترک استانداران و فرمانداران سراسر کشور گفته بود: ادامه توزیع سبد کالا همچنان در برنامه است و تلاش خواهد شد مشکلات اجرای گام نخست آن برطرف شود. سبد کالا به گونه ای توزیع می شود که مردم بتوانند آزادانه و به شکل کارتی خرید کنند.

حتی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص توزیع سبد کالا در سال 93 گفته بود: در خصوص زمان توزیع سبد کالا دولت هنوز تصمیم گیری نکرده، ولی در نظر است که امسال در چند نوبت سبد کالا توزیع شود.

وی افزود: پیش از توزیع سبد کالا در سال جاری ابتدا باید جامعه آماری مشخص شده و دولت به خوبی اولویت‌های اختصاص این سبد کالا را بداند؛ به این معنا که چه کالایی به چه میزان، چگونه و به چه افرادی تخصیص یابد.

نعمت زاده با تاکید بر این‌که ارائه این سبد در سال جاری برای دو بار تصویب شده است، بیان کرده بود: اگر قرار باشد این سبد کالایی در سال آینده هر سه ماه یک بار ارائه شود وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی کامل برای این کار را دارد. سبد کالایی هدیه‌ای است که دولت برای گروهی از جامعه در نظر گرفته و یارانه نیست.

برچسب ها:
رفسنجان روراستی سبدکالا
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :