اگر یارانه ندهید، از دور خارج می‌شویم

  • شناسه خبر: 4802
اگر یارانه ندهید، از دور خارج می‌شویم

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده محصولات دامی به شدت افزایش یافته و ما تنها با یارانه می‌توانیم در چرخه تولید باقی بمانیم. به گزارش روراستی، سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» از عدم دریافت یارانه شیر توسط دامداران […]

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده محصولات دامی به شدت افزایش یافته و ما تنها با یارانه می‌توانیم در چرخه تولید باقی بمانیم.

به گزارش روراستی، سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» از عدم دریافت یارانه شیر توسط دامداران خبر داد و گفت: هنوز هیچ خبری از پرداخت یارانه به دامداران نیست و دامداران بلاتکلیف‌اند.

وی افزود: دامداران هنوز یارانه 4 ماه آخر سال را به طور کامل دریافت نکرده‌اند و خبری نیز از یارانه سال جدید نمی‌باشد.

سلطانی سروستانی با اشاره به خبر افزایش قیمت لبنیات توسط کارخانجات ادامه داد: کارخانجات حق افزایش قیمت را ندارند، چرا که شیر را هنوز به همان قیمت 1110 تومان از دامدار خریداری می‌کنند.

وی به صحبت‌های اخیر آقای روحانی در خصوص ارتقای سلامت جامعه اشاره کرده و اذعان کرد: آقای رئیس جمهور مدت‌هاست صحبت از اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و سلامت می‌نمایند، در صورتی که سلامت در مصرف همین لبنیات است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در ادامه اظهار داشت: اگر ایشان به دید بیمار محوری به موضوع سلامت بنگرند، طبیعتا تنها هدر دادن اعتبارات است در صورتی که اگر سلامت محور بیاندیشیم، باید کاری کنیم که شیر و لبنیات به ارزان‌ترین قیمت به دست مردم برسند و اینکار تنها با تخصیص یارانه به این بخش امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: زمانی که مردم از تغذیه سالمی برخوردار باشند، دیگر نیازی به افزایش هزینه‌های درمان و سلامت نیست و این‌کار عملا سرمایه‌گذاری برای پیشگیری است تا جامعه سالمی داشته باشیم.

سلطانی سروستانی به افزایش قیمت نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و گفت: در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته، جو، ذرت و سویا با افزایش قیمت دو برابری همراه بودند، سبوس تقریبا 3 برابر و یونجه نیز 1.5 برابر شده است. این‌ها اقلام عمده‌ای هستند که دامداران برای تغذیه دام‌هایشان استفاده می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه 70 درصد هزینه‌های تولید را علوفه دام تشکیل می‌دهند، طبیعتا به توجه به قیمت‌های موجود، قیمت تمام شده محصولات دامی نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند و ما تنها با یارانه می‌توانیم هزینه‌های خود را جبران کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران خاطرنشان کرد: ما با توجه به پایین بودن سطح قدرت خرید مردم و قابل احتکار نبودن محصولاتی همچون شیر قادر به افزایش قیمت‌ها نیستیم و لذا اگر این یارانه به تولیدکنندگان شیر و لبنیات اختصاص پیدا نکند، تولید برای دامدار مقرون به صرفه نخواهد بود و طبیعتا در یک دوره زمانی از دور خارج شده و واحد تولیدی خود را تعظیل می‌کند.

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، نخستین جلسه شورای عالی سلامت و غذا در دولت یازدهم، روز گذشته (یکشنبه) به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار و سیاست‌هایی را در جهت تغذیه سالم و جلوگیری از مخاطرات ناشی از سموم زراعی در تغذیه و محیط زیست در سلامت شهروندان تصویب کرد.

روحانی در این جلسه با تأکید بر اهمیت موضوع پیشگیری بر درمان، اهتمام ویژه دولت برای تأمین سلامت و امنیت غذایی در جامعه را خاطرنشان کرد و گفت: دبیرخانه شورای عالی سلامت و غذا باید ضمن برگزاری جلسات کارشناسی دقیق و هماهنگی با رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، نسبت به مدیریت فرهنگ مصرف و آموزش همگانی در مورد سلامت غذایی اقدام کند.

وی تغییر در الگوی تغذیه مردم به سمت الگوی مطلوب را امری بلندمدت توصیف کرد و اظهار داشت: شورای عالی سلامت و غذا باید با برنامه‌ریزی صحیح، جامعه را نسبت به کاهش مصرف مواد غذایی خطرزا نظیر روغن‌های ترانس و اشباع شده و افزایش مصرف شیر و لبنیات ترغیب کند.

رئیس‌جمهور ضرورت حضور و مشارکت مردم اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مواد غذایی برای مبارزه با دلایل و عوارض ناشی از سموم و آفت‌کش‌ها را یاد‌آور شد و گفت: دستگاه‌های دولتی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، موسسه ملی استاندارد، سازمان محیط زیست باید بر میزان و کیفیت سم و کود مصرفی که مرتبط با سلامت مردم است، نظارت دقیق و گسترده‌ای داشته باشند.

در این جلسه مقرر شد که دولت از محل منابع قانونی و درآمدی ناشی از اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی، به تولیدکنندگان محصولات لبنی یارانه اختصاص دهد تا قیمت این محصولات کنترل شود.
برچسب ها:
دامداران رفسنجان روراستی یارانه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :