علی اکبر صالحی از کنترل سرطان پوست خبر داد

  • شناسه خبر: 5006
علی اکبر صالحی از کنترل سرطان پوست خبر داد

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید ۳۰ واکسن دامی و ۱۰ واکسن انسانی، با استفاده از سانتریفیوژهای توبولار از تولید انواع رادیو داروهای مراکز درمانی و کنترل سرطان پوست در کشور با بهره‌گیری از سامانه پایش پرتوهای فرابنفش خبر داد. علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، در مراسم بهره برداری از 3دستاورد […]

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید ۳۰ واکسن دامی و ۱۰ واکسن انسانی، با استفاده از سانتریفیوژهای توبولار از تولید انواع رادیو داروهای مراکز درمانی و کنترل سرطان پوست در کشور با بهره‌گیری از سامانه پایش پرتوهای فرابنفش خبر داد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، در مراسم بهره برداری از 3دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت که با حضور رییس جمهور، وزیر بهداشت و برخی مدیران این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تثبیت افتخارات گوناگون در حوزه وظایف ذاتی خود، گسترش مرزهای دانش و ارتقاء توانمندی‌های موجود در بخش‌های مختلف از جمله حوزه سلامت را در دستور کار قرار داده است.

صالحی با بیان اینکه مجموعه صنعت هسته ای طی سالهای گذشته تولید انواع رادیو داروهای مورد نیاز مراکز درمانی کشور را به انجام رسانده است، افزود: پس از تشکیل دولت تدبیر و امید بنا بر تعامل سازمان انرژی اتمی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شاهد آغاز فصلی نو در مسیری خدمت رسانی به مردم هستیم.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی اکنون که ابلاغ سیاست‌های کلی حوزه سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب افق نوینی را در پیوند تامین سلامت مردم روی ما گشوده است، به تفاهمنامه بهمن سال گذشته میان سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت که بر مبنای راهبرد کلان دولت تدبیر و امید منعقد شد، می‌توان به عنوان جلوه ای عملی جهت حرکت پرشتاب در راه تحقق اهداف ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نگریست.

صالحی ادامه داد: بر اساس مفاده تفاهم نامه میان سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، ارائه خدمات درمانی و پزشکی در تولید لیزرهای پزشکی توسعه خواهد یافت. همچنین، بهره برداری از سامانه پایش پرتوهای فرابنفش آغاز شده و با تحویل آن به وزارت بهداشت، گامی موثر در مسیر حوزه کنترل گسترش و شیوع سرطان پوست برداشته خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی اذعان کرد: علاوه بر این طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز مانند سانتریفیوژهای توبولار، اولترا سانتریفیوژها و فرمانتورها برای ساخت داروهای مرتبط با زیست فناوری از جمله واکسن و دارو و خودکفا کردن کشور در یک بازده زمانی 3 ساله مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه با این اقدامات وابستگی ایران به محصولات مشابه خارجی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت، افزود: همچنین بنا به درخواست انستیتو پاستور، در گام نخست توانستیم دستگاه سانتریفیوژ توبولار مورد نیاز حوزه سلامت را بهینه سازی و سرعت آن را تا 20 هزار دور بر دقیقه افزایش دهیم. همچنین، سیستم پایش همزمان و نیز کنترل مکانیزه سانتریفیوژ توبولار طراحی، ساخته و به مجموعه تجهیزات این نوع سانتریفیوژها افزوده شد.

به گفته صالحی بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مدیران وزارت بهداشت، سالانه 60 میلیارد دوز واکسن دامی و 10 میلیون دز واکسن انسانی مورد نیاز است. به منظور تولید 30 نوع واکسن دامی و 10 نوع واکسن انسانی، گریزی جز استفاده بهینه از سانتریفیوژهای توبولار نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای سازمان که امروز مورد بهره برداری گرفته، سامانه ملی پرتودهی گامای چند منظوره در مرکز بناب است، گفت: پروژه طراحی و ساخت این سامانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همت متخصصان سازمان انرژی اتمی و مشارکت مهندسان توانمند کشور، راه اندازی شده است و در حال حاضر زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش کمی و کیفی این سامانه‌ها در سراسر کشور فراهم آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، صالحی اضافه کرد: از میان مهم ترین کاربردهای این سامانه می‌توان به ضد عفونی و استریل کردن محصولات بهداشتی و تولیدات یک بار مصرف پزشکی، افزایش انباردانی محصولات باغی و کشاورزی و همچنین دفع آفات و آلودگی‌های مواد غذایی و گیاه داروها اشاره کرد.

وی بیان کرد: از یک چشم انداز کلی و فراگیر می‌توان گفت که حرکت در مسیر تجاری سازی فرآورده‌های صنعت هسته ای و رقابت با محصولات مشابه خارجی از جمله در قیمت محصولات ارائه شده و نیز گسترش و تعمیق دامنه و حجم حضور سازمان انرژی اتمی در فعالیت‌های مربوط به حوزه سلامت، رویکرد محوری ما طی سال‌های آینده خواهد بود.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر تجاری سازی فرآورده‌های صنعت هسته ای و رقابت با محصولات مشابه خارجی در فعالیت‌های مربوط به حوزه سلامت، رویکرد محوری ما طی سال‌های آینده خواهد بود.

برچسب ها:
انرژی اتمی رفسنجان روراستی صالحی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :