آغاز ماراتن افزایش قیمت‌ها از 30 خرداد

  • شناسه خبر: 5415
آغاز ماراتن افزایش قیمت‌ها از 30 خرداد

اگرچه مطابق با بخشنامه دولت، الزام تولیدکنندگان برای تثبیت قیمت محصولاتشان، حدود ده روز دیگر به پایان می رسد، تولیدکنندگان انتظار دارند که ماراتن افزایش قیمت‌ها را از ابتدای تیرماه آغاز کنند، در حالی که یک مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گوید که به دلیل تقارن با آغاز ماه مبارک […]

اگرچه مطابق با بخشنامه دولت، الزام تولیدکنندگان برای تثبیت قیمت محصولاتشان، حدود ده روز دیگر به پایان می رسد، تولیدکنندگان انتظار دارند که ماراتن افزایش قیمت‌ها را از ابتدای تیرماه آغاز کنند، در حالی که یک مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گوید که به دلیل تقارن با آغاز ماه مبارک رمضان، دولت قرار است که بخشنامه تثبیت قیمت‌ها را باز هم تمدید کند.
به گزارش روراستی، پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، دولت در قالب بخشنامه ای به تمامی تولیدکنندگان دستور داد تا هیچگونه افزایش قیمتی را به بهانه اجرای این قانون اعمال نکنند و به نوعی تثبیت قیمت کالاهایشان را داشته باشند. در آن بخشنامه که از سوی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به تولیدکنندگان صادر شده بود، تاکید بر این بود که تا پایان خردادماه، اجازه هیچگونه افزایش قیمتی ندارند و اگر هم قرار باشد که افزایش قیمت اعمال کنند، باید با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مذاکره با این سازمان باشد.

بر این اساس، تولیدکنندگان نیز با امید به اینکه می توانند بخشی از هزینه های خود بعد از اجرای قانون را جبران کنند، شروع به جمع آوری مدارک و مستندات کردند و در آن، بر این باور بودند که تا پایان خردادماه، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پای صحبت آنها خواهند نشست و برای قیمت کالاهایشان از تیرماه به بعد، تصمیم گیری خواهد کرد.

دولت بخشنامه تثبیت قیمت را تمدید می‌کند

در این میان، برخی تولیدکنندگان می گویند که اگرچه مستندات و مدارک خود مبنی بر افزایش هزینه های تولید را با اجرای قانون هدفمندی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارایه کرده اند، اما هنوز جلسه ای برگزار نشده که در آن با سازمان برای تغییر قیمت، به جمع بندی برسند، این در حالی است که از سازمان حمایت مصرف کنندگان نیز خبر می رسد که قرار نیست به این زودی با افزایش قیمت کالاها جلوگیری شود و اگر بنا هم باشد، این کار تدریجی صورت خواهد گرفت تا منجر به شوک قیمتی در بازار نشود.

یک مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: اگرچه مهلت بخشنامه دولت برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی، پایان خردادماه به پایان می رسد، اما به دلیل تقارن اتمام این بخشنامه با آغاز ماه مبارک رمضان، دولت بنا ندارد که این بخشنامه را در مهلت مقرر به پایان برد و بحث بر سر این است که این بخشنامه تمدید شود.

وی می افزاید: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همواره پذیرای درخواست‌ها و مستندات تولیدکنندگان برای تغییر قیمت هست، اما باید این درخواست ها منطقی و مبتنی بر تمامی اسناد و مدارک قابل استناد باشد تا بعد از جلسات کارشناسی، در خصوص هرگونه تغییر تصمیم گیری شود. اما هیچ تولیدکننده ای حق افزایش قیمت را بدون هماهنگی با این سازمان ندارد چراکه به طور قطع در بازرسی ها، با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است تعزیراتی شود.

در این میان، بیشترین نگرانی مردم بر سر تغییر قیمت کالاها، در مورد کالاهای اساسی است که شامل برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، مرغ و حتی لبنیات می شود، این در حالی است که بنکداران نیز خواستار این هستند که به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان، تولیدکنندگان قیمت‌ها را افزایش ندهند. حتی این بنکداران حاضر شده اند که از جوایزی که تولیدکنندگان به آنها می دهند، نیز صرف نظر کنند.

قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران نیز می گوید: بخشنامه دولت برای تثبیت قیمت کالاها، تا پایان خردادماه بوده است اما به دلیل تقارن با آغاز ماه مبارک رمضان، به نظر می رسد که دولت بنا دارد که قیمت کالاها را مجدد تثبیت کرده و از نیمه دوم سال جاری، این افزایش قیمت را اعمال کند؛ چراکه به هر حال هزینه تولید نیز بالا رفته است.

وی به خبرنگار مهر می گوید: در این میان تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت 10 تا 12 درصدی را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارایه کرده اند، اما مذاکرات حکایت از این دارد که افزایش قیمت به نیمه دوم امسال موکول شود.

به گفته حسنی، هم اکنون کمبودی به لحاظ کالاهای اساسی در بازار وجود ندارد و مردم به میزانی که نیاز داشته باشند می توانند خرید کنند اما به هرحال رکود حاکم بر سایر بخش های اقتصادی، در بنکداری مواد غذایی نیز حاکم شده است.

جزئیات قیمت کالاهای اساسی در بازار

در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم برنج طارم محلی 7200 تومان، هاشمی 8000 تومان، برنج طارم رمضانی 6800 و برنج وارداتی 3500 تومان است. در عین حال قیمت هر بطری 1.5 لیتری روغن مایع 7200 تومان و هر قوطی 4.5 کیلویی روغن جامد نیز حدود 17500 تومان است. قيمت هر کيلوگرم شکر فله 1250 تومان و قند کله 1420 تومان است. ضمن اينکه هر کيلوگرم قند شکسته نيز 1520 تومان قيمت گذاري شده است.

در عین حال، هر کیلوگرم مرغ کامل بسته بندي پاک کرده 7200 تومان، مرغ منجمد 4950 تومان و هر شانه تخم مرغ نيز 6500 تومان است. قيمت هر کيلوگرم ران مرغ با پوست 7100 تومان، ران مرغ بدون پوست 8300 تومان، مغز ران با پوست 9500 تومان، سينه مرغ با پوست 8600 تومان و فيله مرغ 13850 تومان است.

همچنين قيمت هر کيلوگرم راسته با استخوان گوسفندي 27300 تومان، راسته بي استخوان گوسفندي 40900 تومان، ران پاک کرده گوسفندي 33500 تومان، ران کامل گوسفند 33500 تومان، سردست 28500 تومان، قلوه گاه 16700 تومان، گردن 25300 تومان و ماهيچه 35600 تومان است. هر کيلوگرم گوشت چرخکرده مخلوط نيز 21500 تومان است. قيمت هر کيلوگرم گوشت خورشتي نيز 28200 تومان تعيين شده است.

هم اکنون قيمت هر کيلوگرم جو 2300 تومان، سويا 1400 تومان، عدس درشت 4000 تومان، لپه 4000 تومان، باقلا زرد 4700 تومان، لوبيا سفيد 8400 تومان، لوبيا قرمز 6800 تومان، نخود 3500 تومان و ليمو 3200 تومان است.

منبع :مهر

برچسب ها:
اقتصاد،مالیاتی،طرح جامع مالیاتی، رفسنجان رفسنجان روراستی قیمت گرانی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :