انتخاب رشته اجباری و نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها

  • شناسه خبر: 5535
انتخاب رشته اجباری و نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها

به گزارش روراستی،به نقل از فارس 2 کلمه «توزیع متوازن» از مدارس هم سر درآورده و دارد به قیمت اشک‌های دانش‌آموزان تمام می‌شود. انتخاب رشته دانش‌آموزان در مدارس نمونه، فرزانگان و شاهد و از این قبیل مدارس اجباری شده و هر کس نمی‌خواهد همان رشته‌ای که دیگران برایش انتخاب می‌کنند را قبول کند، باید به […]

به گزارش روراستی،به نقل از فارس 2 کلمه «توزیع متوازن» از مدارس هم سر درآورده و دارد به قیمت اشک‌های دانش‌آموزان تمام می‌شود.

انتخاب رشته دانش‌آموزان در مدارس نمونه، فرزانگان و شاهد و از این قبیل مدارس اجباری شده و هر کس نمی‌خواهد همان رشته‌ای که دیگران برایش انتخاب می‌کنند را قبول کند، باید به مدارس معمولی برود.

شهرستان رفسنجان هر سال در این مدارس تعداد زیادی دانش‌آموز دارد که در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی با رتبه‌های خوب قبول می‌شوند و استعداد آن‌ها در رشته‌های مختلف به ویژه تجربی بالا است.

همین امر دلیلی بر ورود به اینگونه مدارس شده یعنی دانش‌آموز از قبل تصمیم به انتخاب رشته در رشته تجربی گرفته است، اما یک دفعه برنامه‌ریزی‌های او توسط جمله «توزیع متوازن» رشته‌ها بر باد می‌رود و اشک‌های او جاری و خانواده‌اش نگران می‌شوند.

خبرنگار فارس پس از دریافت درد دل‌های تعدادی از خانواده‌ها با مدیر آموزش و پرورش رفسنجان و تعدادی کارشناس گفت‌و‌گو کرد که در ادامه می‌خوانید …

باید از قبل آمادگی ایجاد می‌شد

یکی از مدیران مدارس خاص رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دانش‌آموزان در زمینه این تصمیم‌گیری اداره کل آموزش و پرورش با مشکل مواجه شده‌اند.

ف – ک تصریح کرد: باید از ابتدا برای این تصمیم‌گیری به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شد که دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها آمادگی این امر را داشته باشند تا امروز بتوانند با آمادگی قبلی به تصمیمات اتخاذ شده عمل کنند.

وی 80 درصد تاثیر در انتخاب رشته را علاقه دانش‌آموز دانست و عنوان کرد: دانش‌آموزان با انگیزه وارد این مدارس می‌شوند و از اول سال برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و اگر بخواهیم آن‌ها را به اجبار به انتخاب رشته‌ای که به آن علاقه ندارند، وادار کنیم، مدیون آینده این دانش‌آموز هستیم.

دولت به فکر بیکار نشدن بچه‌ها است

یک مشاور تحصیلی نیز به خبرنگار فارس گفت: انتخاب رشته اجباری کار درستی نیست اما دولت می‌خواهد بچه‌ها در آینده بیکار نباشند و برای همین سخت‌گیری شده است.

ر – ش انتخاب رشته تجربی را در حال حاضر مهم‌ترین انتخاب دانش‌آموزان نمونه و نخبه عنوان کرد و افزود: برخی دانش‌آموزان به دلیل اینکه بتوانند وارد رشته‌های پزشکی شوند و به اصطلاح رشته تجربی با کلاس است، بیشتر به سمت این رشته می‌روند، غافل از اینکه تعداد درخواست کننده این رشته زیاد و در آینده با مشکل بیکاری مواجه می‌شوند.

وی افزود: برای انتخاب رشته در این مدارس نمرات پایه سوم راهنمایی و سال اول متوسطه شرط است و بنا به استعداد و نمرات انتخاب رشته انجام می‌شود و هر دانش‌آموزی که نخواست در این مدارس باشد، می‌تواند هر رشته‌ای که خواست در مدارس معمولی انتخاب و تحصیل کند.

درصد انتخاب رشته‌ها باید متوازن باشد

رئیس آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این بخشنامه از اداره کل آموزش و پرورش است و بر اساس آن توزیع متوازن رشته‌ها در هر شهرستان باید رعایت شود.

سید کاظم حسینی‌پور تصریح کرد: معمولاً 90 درصد دانش‌آموزان مدارس خاص نظیر فرزانگان، نمونه‌ها و شاهد می‌خواهند، رشته تجربی انتخاب کنند.

وی افزود: انتخاب رشته در این مدارس به گونه‌ای باید انجام شود که انتخاب رشته‌ها متوازن باشد و مشاوران در زمینه انتخاب رشته می‌توانند، کمک حال دانش‌آموزان باشند.

بهتر بود، این تصمیم از ابتدای سال گرفته می‌شد تا دانش‌آموزان امروز با نگرانی و استرس و چشمان اشک‌بار برای آینده تحصیلی خود تصمیم‌گیری نکنند.
– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930328000219#sthash.mNOB0Dew.dpuf

برچسب ها:
اجبار انتخاب رشته دیکتاتوری رفسنجان روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :