قوانین ارزی شکست‌خورده، به ضرر بازار پسته است

  • شناسه خبر: 55394
قوانین ارزی شکست‌خورده، به ضرر بازار پسته است

کشاورزان رفسنجانی معتقدند، پیما‌ن‌سپاری هر چهار بار که گذاشتند شکست خورد و به جایی نرسید، قوانین ارزی که مطرح می‌شود ریسک بالایی دارد و در نهایت موجب نابودی باغدار می‌شود.

کشاورزان رفسنجانی معتقدند، پیما‌ن‌سپاری هر چهار بار که گذاشتند شکست خورد و به جایی نرسید، قوانین ارزی که مطرح می‌شود ریسک بالایی دارد و در نهایت موجب نابودی باغدار می‌شود.

به گزارش روراستی طی سال‌های اخیر چالش‌های زیادی برای باغداران و تولیدکنندگان پسته در این شهرستان به وجود آمده که در راس آن خشکسالی‌ست، اما خشکسالی جای خود که مربوط به عوامل طبیعی‌ست، گرانی کود و سم و سایر هزینه‌های تولید که چندین برابر افزایش یافته را نمی‌توان گردن عوامل طبیعی گذاشت چون پای بشر در میان است، از تحریم‌های ظالمانه گرفته تا عدم مدیریت در بازار داخلی.

همه این مسائل دست به دست هم داده تا کمر تولیدکننده را بشکند و از طرفی قوانین صادراتی هم موجب بی‌انگیزگی در صادرکنندگان شده و تا زمانی که تقاضا نباشد باز هم تمام ضرر به کشاورز می‌رسد.

پیمان‌سپاری ارزی موضوعی‌ست که در چند سال اخیر از سوی دولت مطرح است و این موضوع به لطمه به بازار صادرات، قیمت پایین پسته و ماندگاری محصول در انبارها منجر شده است، پسته‌ای که بعد از نفت بیشترین ارز را برای کشور دارد و محصولی استراتژیک است که جایگزینی هم ندارد.

وثوقی از کشاورزان قدیمی این شهرستان که از بدو نهال‌کاری پسته در این شهرستان سابقه پسته‌کاری دارد، در جلسه ستاد پسته نسبت به وضعیت کنونی که در طی ۵۰ سال کشاورزی‌اش به‌طور بی‌سابقه ایجاد شده ابراز تعجب می‌کند و با طرح این پرسش که ما چگونه این وضعیت را تحمل می‌کنیم، گفت: در این مدت هیچ وقت چنین وضعی نداشتیم، هزینه‌ها نسبت به سال قبل چهار برابر شده اما قیمت پسته چرا باید چهار دلار  باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی  دولت موجب می‌شود پای تقلب در برخی زمینه‌ها باز شود، ادامه داد: با این قوانین، صادرکنندگان بزرگ را از دور خارج کردند کسی که می‌خواهد چندین هزارتن پسته صادر کند نمی‌تواند یکباره با یک تغییر بخشنامه ضرر را تحمل کنند.

این کشاورز رفسنجانی بیان داشت: قوانین ارزی که مطرح می‌شود ریسک بزرگی‌ست و  باغدار را نابود می‌کند همچنین اعتبار صادرکنندگان را از بین می‌برد وقتی بازار نباشد تولید برای چه کسی خواهد بود دولت موجب می‌شود اعتبار بازار لطمه ببیند.

وی با اشاره به اینکه پیما‌ن‌سپاری هر چهار بار که گذاشتند شکست خورد و به جایی نرسید، تصریح کرد: ما ۲۰۰ هزار خانوار تولیدکننده پسته هستیم کسانی که همراه ما کار می‌کنند بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر هستند، نباید به این چشم نگاه کنند که تحمل‌مان بالاست امسال دیگر نمی‌توانیم طاقت بیاوریم.

وثوقی ادامه داد: اینکه قیمت پسته نصف و قیمت نهاده‌ها چهار برابر شده اگر قرار است این وضعیت باشد تجارت که کار داد و ستد برای سود است، تاجری که سابقه طولانی دارد وادار می‌شود که تعطیل کند.

دولت، به صادرکنندگان پسته سوبسید بدهد

ناصری دیگر کشاورز و تاجر پسته اظهار داشت: در دنیا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند اتحادیه‌ای تشکیل و برنامه‌ریزی می‌کنند ودولت‌ها از برنامه آنها حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: شرکت تعاونی پسته و پسته ایرانیان چرا به این روز رسیدند برای این است که ما، اصناف و بازرگانان برنامه نداریم ما باید برنامه داشته باشیم و متخصص پیدا کنیم و برنامه را نزد دولت ببریم.

ناصری خاطرنشان کرد: تخصص و سواد کاری لازمه کار است اما چون نمی‌دانند و تخصص ندارند تصمیماتی می‌گیرند که به ضرر همه تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه پسته کالایی‌ست که سوبسید ندارد و بدون سوبسید صادر می‌شود، عنوان داشت: دولت می‌گوید بیا پسته را با ارز ۲۳ هزار تومان بخر، با ارز ۲۱ هزار تومان بفروش، ما باید با برنامه‌ای که داریم دولت را توجیه کنیم که ما نمی‌توانیم این کار را کنیم وظیفه دولت است به ما سوبسید بدهد نه از صادرکننده سوبسید بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
ارز پسته پیمان سپاری رفسنجان صادرات کشاورز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :