قصه ناتمام سگ‌های ولگرد در رفسنجان/آمار حیوان گزیدگی در رفسنجان ۲،۳ برابر میانگین کشور

  • شناسه خبر: 56160
قصه ناتمام سگ‌های ولگرد در رفسنجان/آمار حیوان گزیدگی در رفسنجان ۲،۳ برابر میانگین کشور

مدت‌هاست که تجمع سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و روستاهای این شهرستان به یک معضل بزرگ تبدیل شده  و برای مردم رعب و وحشت به ارمغان آورده است.

مدت‌هاست که تجمع سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و روستاهای این شهرستان به یک معضل بزرگ تبدیل شده  و برای مردم رعب و وحشت به ارمغان آورده است.

به گزارش روراستی، قصه وجود سگ‌های ولگرد در این شهرستان ناتمام مانده و به یک معضل بزرگ تبدیل شده و هر روز بر تعداد این سگ‌ها افزوده می‌شود، در یک کوچه گله‌ای از سگ را می‌بینیم که به سمت و سویی در حرکتند و در مسیر خود رعب و وحشت زیادی هم برای رهگذران به وجود می‌آورند.

این روزها کرونا هم میهمان جامعه شده و وجود این تعداد زیاد سگ هم در کنار کرونا سلامتی جامعه را به خطر انداخته و تهدید جدی به‌شمار می‌رود، در سال‌های اخیر رفسنجان رتبه بالایی از نظر حیوان‌گزیدگی به‌ویژه در خصوص سگ‌های ولگرد و هار در کشور به خود اختصاص داده و در اینجا غفلت متولیان امر نسبت به کسب این رتبه رخ‌نمایی می‌کند، به نظر می‌رسد موضوع وجود این همه سگ در شهرستان جدی گرفته نشده و هر چند وقت یکبار یک طرح اجرا می‌کنند و سپس به مدت طولانی طرح رها و یا به کندی انجام می‌شود و معضل به قوه خود باقی می‌ماند.

زوزه‌های شبانه سگ‌ها هم در جای خود موجب سلب آرامش و آسایش شده است به‌طوری که در مناطقی که منازل مسکونی در نزدیکی باغ‌ها و حاشیه‌های شهر قرار گرفتند این معضل بیشتر است هر چند کوچه‌ و پس کوچه‌های شهر هم خالی از حضور سگ‌ها نیست.

درب خانه را که باز می‌کنیم تا برای انجام کاری بیرون برویم با گله‌ای از سگ مواجه می‌شویم که در سایه مقابل درب جاخوش کرده‌اند و نگاه غضب‌آلودی هم به ما دارند، گویا معترضند که چرا درب را باز کردیم و آرامش‌شان را بر هم زدیم، گاهی ترس از اینکه نکند به ما حمله‌ور شوند از رفتن پشیمان‌مان می‌کند و دوباره درب را می‌بندیم و بی‌خیال ادامه راه می‌شویم.

سال ۹۷ طی مصاحبه‌ای که با مختاری معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان انجام دادم، وی رفسنجان را در ساماندهی سگ‌های ولگرد پیشرو استان عنوان کرده بود.

مختاری از محلی برای اینکه سگ‌ها را زنده‌گیری و عقیم‌سازی می‌کنند خبر داده بود و که پس از انجام بررسی سگ‌ها از نظر بیماری کارهایی از جمله واکسن هاری انجام شود و سگ‌های بیمار را به‌صورت مرگ آرام معدوم‌سازی کنند و هرکدام که مشکل بیماری ندارند با قلاده و شماره‌گذاری رها شوند.

مدتی شاهد سگ‌های قلاده‌دار بودیم که  حداقل خیا‌ل‌مان از سلامت این سگ‌ها راحت بود که اگر هم حمله‌ای کردند حداقل هار  یا ناقل بیماری دیگری نیستند، اما کم‌کم تعداد سگ‌های قلاده‌دار هم کم شد و جمعیت سگ‌های بدون قلاده افزایش یافته که نشان از سیر صعودی جمعیت آنها دارد و باید فکر اساسی شود.

حمله سگ‌ها به یک باغبان در روستا

اما چند روز قبل،  زمانی که «غلامحسین» باغبان یکی از باغ‌های حوالی روستای ده‌شفیع به نماز صبح می‌ایستد تعدادی سگ ولگرد به وی حمله‌ور می‌شوند که خوشبختانه باغبان باغ کناری به کمک وی می‌شتابد که اگر این کمک صورت نمی‌گرفت معلوم نبود چه بلایی سر این باغبان می‌آمد.

حمله‌ور شدن یک قلاده سگ ولگرد به یک زن که مواد غذایی خرید کرده بود و پاره کردن کیسه خریدهای او همچنین هجوم یک سگ هار به چند نفر در سطح شهر که به‌طور زنجیره‌ای در یک شبانه‌روز تعداد زیادی را زخمی کرده بود و…همه و همه زنگ خطری‌ست که باید جدی گرفته شود.

آمار حیوان‌گزیدگی رفسنجان ۲، ۳ برابر میانگین کشور

به گفته سیدمحسن نژادباقری مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان آمار حیوان گزیدگی نسبت به جمعیت رفسنجان دو تا سه برابر میانگین کشور است.

نژادباقری هزینه سرم و واکسن هاری را در شرایط تحریم برای کشور خیلی گزاف و تهیه آن را مشکل دانست و ادامه داد: علی‌رغم اینکه در رفسنجان و کشور اقدامات پیشگیرانه از هاری و تزریق سرم و واکسن انجام می‌شود اما ممکن است برخی افراد که دچار گزش شدند مراجعه نکرده باشند که احتمال مرگ در مصدوم زیاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سگ‌ها علاوه بر هاری می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را منتقل کنند و یا علی‌رغم تزریق واکسن در برخی مواقع گزیدگی در ناحیه صورت مشکلات زیبایی ایجاد کند.

اما این همه معضل و خطر از گزیدگی حیوانات برای انسان ایجاد می‌شود چه راهکاری برای کاهش آسیب‌های آن وجود دارد که نژادباقری در این خصوص هم گفت: از نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه باید پرهیز شود و اگر هم در خانه‌ای سگ و گربه خانگی وجود دارد حتما باید واکسن هاری تزریق شود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: قلاده‌گذاری سگ‌ها و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب از جمله راهکارهایی‌ست که می‌تواند از بروز خطرهای جدی جلوگیری کند.

وی ابراز داشت: در صورتی که شخص دچار حیوان‌گزیدگی شد شست‌وشوی محل آسیب‌دیده بلافاصله با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه و مراجعه به اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها برای دریافت واکسن بلافاصله پس از گزیدگی توصیه اکید است.

نژادباقری در گفت‌وگوی خود با ما نگاهی هم به آمار حیوان‌گزیدگی و مقایسه این آمار طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ داشت و عنوان کرد: سال ۹۶ تعداد حیوان‌گزیدگی در شهرستان رفسنجان یک هزار و ۲۰۶ مورد و شهرستان انار ۱۲۸ مورد بوده که در سال ۹۷ به یک هزار و ۵۵۴ مورد در رفسنجان و ۱۳۳ مورد در انار افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ تعداد یک هزار و ۶۰۹ مورد حیوان‌گزیدگی در رفسنجان و ۱۶۳ مورد در انار بوده و از ابتدای سال ۹۹ تا کنون ۷۱۸ مورد حیوان‌گزیدگی در رفسنجان و ۵۰ مورد در انار بوده است.

با نگاهی به این آمار شاهد افزایش موارد حیوان‌گزیدگی طی این سال‌ها هستیم که به نظر می‌رسد افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد هم در این زمینه نقش پررنگی دارد.

اما در گفت‌وگویی که با محمد مختاری معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان انجام دادیم، وی از فعالیت تیم مربوطه در سایتی که برای بررسی و سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب در کیلومتر ۱۷ جاده کرمان راه‌اندازی شده خبر داد که کار عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری سگ‌ها را انجام می‌دهند.

مختاری عنوان کرد: از اردیبهشت تا اول شهریور امسال ۲هزار و ۶۴۲ قلاده عسگ قیم سازی شده است.

بر اساس صحبت‌های مختاری، همه باید برای این موضوع فعال باشند چرا ک شهرداری وظیفه خود را انجام می‌دهد، بنابراین جا دارد بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراها هم در این زمینه فعالیت کنند که سگ‌هایی که از روستاها روانه شهر می‌شوند هم سامان‌دهی و پلاک‌گذاری شده باشند.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد

انتهای پیام/

برچسب ها:
حیوان گزیدگی رفسنجان سگ های ولگرد معضل
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :