اذعان دیرهنگام ظریف به غیرقابل اعتماد بودن طرف آمریکایی در مذاکرات/ بالاخره تیم مذاکره کننده ایران هم دلواپس شد!

  • شناسه خبر: 5680
اذعان دیرهنگام ظریف به غیرقابل اعتماد بودن طرف آمریکایی در مذاکرات/ بالاخره تیم مذاکره کننده ایران هم دلواپس شد!

زیاده خواهی های غرب تا حدی غیرقابل تحمل شد که حتی دکتر ظریف نیز در واکنش شدیدی نسبت به مواضع امریکایی ها دست به انتقاد زد. باید از مقامات مذاکره کننده ی دولت یازدهم پرسید آیا با وجود اعتراف خودتان به غیر قابل اعتماد بودن، غیر منطقی بودن، و زیاده خواه بودن طرف مذاکره هنوز […]

زیاده خواهی های غرب تا حدی غیرقابل تحمل شد که حتی دکتر ظریف نیز در واکنش شدیدی نسبت به مواضع امریکایی ها دست به انتقاد زد. باید از مقامات مذاکره کننده ی دولت یازدهم پرسید آیا با وجود اعتراف خودتان به غیر قابل اعتماد بودن، غیر منطقی بودن، و زیاده خواه بودن طرف مذاکره هنوز هم توافق ژنو را پیروزی بزرگ و سر خم کردن قدرت های برتر در مقابل ملت ایران می نامید؟

به گزارش روراستی، در آستانه دور آخر مذاکرات هسته ای تا پیش از اتمام ضرب الاجل (20 جولای) اظهارنظرهای مقامات امریکایی و ایرانی در نوع خود بسیار قابل توجه است. امریکایی ها که پس از موافقت ایران با معاهده ی شش ماهه خیال پردازی را به اوج رسانده اند در نظر دارند از عقب نشینی های طرف ایرانی نهایت استفاده را برده و توافق نامه ی نهایی را به نفع خود به امضا برسانند.

کارشناسان معتقدند یکی از اهداف حضور بیل برنز در مذاکرات این است که ایران را وادار نماید موضع خود را تغییر دهد! گویی این همه انعطافی که ایران از خود نشان داده است تا کنون هیچ نتیجه ای در پی نداشته و فقط طرف مقابل را زیاده خواه تر از قبل ساخته است. از سویی دیگر، دولتمردان ایرانی نیز پس از چند ماه گفتگوی فشرده با طرف غربی، تازه به چیزی رسیده اند که منتقدین روند مذاکرات و توافقات، از همان ابتدای شروع به کار تیم هسته ای جدید، دلتمردان را نسبت به آن هشدار داده بودند.

جان کری، وزیر امور خارجه ی امریکا با لحنی تهدید آمیز به مقامات ایرانی هشدار داد تا صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای خود را اثبات نمایند! این در حالی است که تمامی گزارش های اخیر آژانس بر عدم انحراف فعالیت های اتمی ایران اذعان داشته اند و همچنین عقب نشینی هایی که تیم ایرانی حتی تا مرز خطوط قرمز نظام انجام داده اند نیز مؤید عدم انحراف ایران به سمت تسلیحات نظامی هسته ای است.

اما متاسفانه نه مقامات و نه رسانه های طرف مقابل حاضر به اقرار به همکاری های ایران با آژانس و گروه 1+5 نیستند! به عنوان نمونه دیلی استار یکی از ده ها سایت خبری است که با تمسخر موضع رئیس جمهور ایران می نویسد: ”رئیس جمهور ایران هنوز هم با کله شقی اصرار دارد که تحریم های تحمیل شده از سوی غرب در حال فروپاشی هستند اما جان کری اخیرا گفته است خوشبینی ایرانی ها نسبت به موفقیت آمیز بودن مذاکرات با چیزی که پشت درهای بسته ی گفتگوها می گذرد بسیار متفاوت است!” کری در ادامه می گوید: ”شکاف های ایجاد شده در مذاکرات به هیچ عنوان ناظر به زیاده خواهی از سوی ما نیست زیرا ما نهایت انعطاف را نسبت به ایران نشان داده ایم.”

همچنین به نقل از دیپلمات های گروه 6 تایی، نقل شده است که: ”اکنون نوبت ایران است تا تصمیم بگیرد انزوای اقتصادی و سیاسی خود را پایان دهد.” معنای این گفته این است که هر کاری که ایران تا کنون برای اعتمادسازی انجام داده است بدون نتیجه مانده زیرا غرب هنوز هم به ایران اعتماد ندارد و ادعاهای واهی و بدون اساس قبل از مذاکرات را تکرار می کند. حال سوال اینجاست که چه نتیجه ای از توافقنامه ژنو عاید ملت ایران شده است؟

زیاده خواهی های غرب و بی منطقی آنان تا حدی غیرقابل تحمل شده است که حتی دکتر ظریف نیز در واکنش شدیدی نسبت به مواضع امریکایی ها دست به انتقاد زد. وی در مقاله ای که در لوموند فرانسه به چاپ رسید به همان چیزی اقرار کرد که دلسوزان نظام و انقلاب و همچنین رهبر عظیم الشأن انقلاب بارها نسبت به آن هشدار داده بودند و آن چیزی نیست جز غیر قابل اعتماد بودن امریکایی ها! ظریف در مقاله خود می نویسد: ” من در سالهای 2003 تا 2005 مستقیما در جریان مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای بودم و اکنون شاهد این هستم که بسیاری از خیالبافی‌ها و مواضع مخرب کنونی طرف غربی دقیقا یادآور همان مواضع آن سالهاست”.

بدین ترتیب دکتر ظریف علنا اقرار می نماید که روند خاص دولت یازدهم در مذاکرات نتیجه ای در اعتمادسازی برای امریکا نداشته است! وی در ادامه با ذکر بسته ی پیشنهادی خود در تاریخ 23 مارس 2005 و رد آن توسط غرب، به پیشرفت های ایران در دولت های دهم و نهم که نتیجه ی مقاومت بود- اعتراف کرده و می افزاید: آن بسته شامل مجموعه‌ای اقدامات طراحی شده توسط دانشمندان مستقل غیرایرانی جهت تضمین این نکته بود که برنامه هسته‌ای ما برای همیشه صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. پاسخی که ما دریافت کردیم، رد قاطع آن و درخواست غنی سازی صفر تا سال 2015 بود […]اکنون که به سال 2015 نزدیک می شویم، نتیجه زیاده خواهی های غرب بسیار شفاف است. ایران تعداد سانتریفیوژ های خود را از 200 عدد به حدود 20،000 عدد رسانده است. ظرفیت غنی سازی ما از 5/3 درصد به 20 درصد افزایش یافته و راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک نیز یک سال تا راه‌اندازی فاصله دارد. [بدین ترتیب]اکثر ناظران غربی علنا در مورد فرصت‌های از دست رفته مربوط به پیشنهاد سال 2005 من اظهار تاسف می خورند.

حال باید از مقامات مذاکره کننده ی دولت یازدهم پرسید آیا با وجود اعتراف خودتان به غیر قابل اعتماد بودن، غیر منطقی بودن، و زیاده خواه بودن طرف مذاکره هنوز هم توافق ژنو را پیروزی بزرگ و سر خم کردن قدرت های برتر در مقابل ملت ایران می نامید؟

دور ششم مذاکرات هسته ای از امروز در وین آغاز خواهند شد تا شاید توافق نهایی بین ایران و 1+5 به امضا برسد.

برچسب ها:
آمریکا رفسنجان روراستی ظریف
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :