به روایت حامد قاسمی:

ساعاتی با بی خانمان ها در رفسنجان/از آرزوی رفتن به کربلا تا چشم انتظاری دیدن فرزندان

  • شناسه خبر: 58319
ساعاتی با بی خانمان ها در رفسنجان/از آرزوی رفتن به کربلا تا چشم انتظاری دیدن فرزندان

هرچه بیشتر از ساعات پایانی شب می گذشت، هوا سردتر می شد و سوز سرما تا مغز استخوان را می سوزاند، اما این دو، سه ساعت برای من یکبار اتفاق افتاده و قابل تحمل نیست، این بی خانمان ها هم که بندگان خدا هستند، مجبورند هرشب این وضعیت را تحمل کنند.

هرچه بیشتر از ساعات پایانی شب می گذشت، هوا سردتر و سوز سرما تا مغز استخوان را می سوزاند، اما این دو، سه ساعت برای من یکبار اتفاق افتاده و قابل تحمل نیست، این بی خانمان ها هم که بندگان خدا هستند، مجبورند هرشب این وضعیت را تحمل کنند.

به گزارش روراستی، شب گذشته در هوای سرد و همراه با سوز زمستان با حضور در کنار کارتن‌ خواب ها در جوار مصلی رفسنجان،خیابان مدرس ورودی بانک ثامن الحجج و ساختمانی حوالی کاروانسرای شاه عباسی با تعدادی از این کارتن خواب ها گفت وگوهایی در پوشش غیرخبرنگار و یک رهگذر انجام دادم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

در این جمع ده، ۱۵ نفره از پیرمرد ۶۰ ساله تا جوان ۲۰ ساله و زن میانسال حضور داشت که اکثریت قریب به اتفاق معتاد بودند و البته بیشتر این افراد غیربومی، اما در صحبت هایشان می شد فهمید که اینها معتاد بالفطره نیستند و دست قضای روزگار آنها را به این راه کشانده است.

در محل رودخانه یک مرد حدودا ۳۵ ساله اصفهانی بود که خیلی به حضرت ابوالفضل (ع) عشق می ورزید و وقتی هم راجع به آن حضرت صحبت می کرد، اشک می ریخت، او آرزویش زیارت حرم حضرت ابوالفضل بود و زمانی که از او پرسیدم حاضری ترک کنی؟ گفت: بله اگر بدانم به زیارت حرم ایشان می روم، واقعا پاک می شوم.

وی موضوع دیگری هم مطرح کرد که جای تأمل دارد؛ اینکه عنوان کرد «دو ماه است دسترسی برای استحمام ندارم، من مسلمان چرا باید از این امکان محروم باشم».

در بین این جمع یک پسر جوان ۲۰ ساله بود که بیشتر از همه دل انسان را به درد می آورد، او که از ناحیه رفیق ناباب زخم اعتیاد را بر تن داشت، زخم دیگری به نام بی تفاوتی خانواده را در بخش دیگری از پیکره وجودی اش حمل می کرد، خانواده، طردش کرده بودند و این موضوع عاملی بر بدترشدن وضعیت اعتیادش شده بود.

در بین اهالی مناطق تجمع بی خانمان های رفسنجان پیرمردی بود که معتاد بود و همسرش که مشکل تکلم داشت، روزها زباله گردی می کرد و خرج اعتیاد همسرش را فراهم می کرد.

یکی از این بندگان خدا هم پایش بر اثر تصادف شکسته بود و بر اثر نرسیدن به دوا و درمان عفونت، پایش را فراگرفته بود و زنی دیگر هم دست شکسته ای داشت که بر گردنش آویزان و البته عفونی شده بود.

یک مرد که بیشتر از ۵۰ سال به نظر می رسید هم ۵ فرزند داشت و همسرش به دلیل اعتیاد او خانه را ترک کرده و طلاقش را غیابی گرفته بود.

خیابان مدرس دو نفر بودند که یکی از آنها کم سن و سال و دیگری هم ۳۰ ساله بود و در جوار کاروانسرا هم ۵ نفر تجمع داشتند که در بین آنها یک پدر و پسر که هر دو معتاد بودند، حضور داشت.

در بین صحبت این افراد در کنار اذیت شدنشان از ناحیه شهروندان، به کمک کردن و غذا دادن به آنها هم توسط افرادی نوعدوست هم سخن به میان آمد.

هرچه بیشتر از ساعات پایانی شب می گذشت، هوا سردتر و سوز سرما تا مغز استخوان را می سوزاند، اما این دو، سه ساعت برای من یکبار اتفاق افتاده و قابل تحمل نیست، این بی خانمان ها هم که بندگان خدا هستند، مجبورند هرشب این وضعیت را تحمل کنند، البته گرمخانه ای در سمت شرقی شهر حوالی جایگاه سوخت جاده داوران برایشان ایجاد شده که دسترسی این افراد به آن سخت است و برای طی کردن مسیر نه تاکسی هست که آنها را برساند و نه در توانشان است که کرایه تاکسی بدهند.

در حالی که در اکثر شهرهای کشور از جمله پایتخت و حتی مرکز استان کرمان رسیدن این افراد به گرمخانه سهل تر است.

حال ممکن است عده ای بگویند این ها دزد هستند و شهر را ناامن می کنند، در این باره هم با اهالی منطقه بی خانمان ها گفت وگو کردم که عنوان کردند ما روزها زباله گردی می کنیم تا هزینه های خودمان را تأمین کنیم، به طور میانگین روزانه ۱۰۰ هزار تومان درآمد این افراد بود که یک نفر هم ثابت، زباله های بازیافتی را که جمع آوری می کردند از آنها خریداری می کرد که به طور اتفاقی او هم که یک پیرمرد حدود ۶۰ ساله بود، در بین جمع حضور داشت که او هم زمانی معتاد بوده و ترک می کند و اکنون پاک بود.

این افراد همچنین عنوان کردند که “ما دزد نیستیم، گاهی مورد بی مهری اهالی مناطق قرار می گیریم و کتک می خوریم، اگر چه عده اندکی از این زباله گردها دزدی می کنند، آنها کارشان هدفمند است و در پوشش زباله گرد دست به سرقت می زنند اما هیچکدام از ما دزد نیستیم و هیچ دزدی در بین ما وجود ندارد”.

این افراد همچنین از وجود گرمخانه در رفسنجان هم بی اطلاع بودند و خواستار داشتن جایی برای خواب بودند که در این خصوص با مسئولان مربوطه گفت وگوهایی انجام دادیم.

استقبالی از گرمخانه نشد

حاج جعفری معاون سیاسی اجتماعی فرماندار رفسنجان در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص گرمخانه اظهار کرد: گرمخانه یک ماه قبل راه اندازی شده، در این مدت هماهنگ کردیم تمیز و فرش شد، نگهبان گماردیم اما بحث این است که این افراد را به زور نبریم بلکه با اطلاع رسانی باشد و خودشان بخواهند از این مکان استفاده کنند، ضمن اینکه رابطان بهداشت که به این افراد سر می زنند، می توانند به اطلاع شان برسانند.

وی در خصوص بعد مسافت تا گرمخانه تصریح کرد:  گفتیم شهرداری یک خودرو بگذارد با نیروی انتظامی این افراد را به سمت گرمخانه هدایت کند. اگر به صورت اجبار ببریم اگر یکی از این افراد فوت کرد چه کسی جوابگو خواهد بود. بنابراین خودشان باید بروند.

حاج جعفری افزود: گرمخانه یک موضوع نوپایی است، بنابراین هر کس خواست استفاده می کند، خیرانی هستند کمک می کنند و  تعدادی غذای گرم هم به این افراد داده شود.

وی خاطرنشان کرد: چند نقطه در شهر انتخاب کردیم گرمخانه ایجاد کنیم که مردم مخالفت کردند تا در نهایت مکان فعلی راه اندازی شد.

این مسئول با ذکر این مطلب که این افراد عنوان می کنند خبر ندارند، واقعیت ندارد، گفت:  یک ماه و نیم هر چه تلاش کردیم به صورت ارشادی این افراد به گرمخانه بروند، استقبال نکردند، اما در صورتی که راهکاری باشد که این افراد را به گرمخانه هدایت کنیم، استقبال می کنیم.

وی ابراز کرد: قرار شد با هماهنگی بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی جلسه ای در این خصوص برگزار کنیم و راهکاری پیدا کنیم، ما به جد دنبال این موضوع هستیم.

به دستور ستاد کرونا گرمخانه را باز نکردیم/ساماندهی بی خانمان ها مستلزم همکاری بین بخشی است

محمد مختاری شهردار رفسنجان هم در پاسخ به سوال ما مبنی بر عدم فعالیت گرمخانه اظهار کرد: از سال گذشته این گرمخانه برای ساماندهی کارتن خواب ها، معتادان و زیرپل خواب ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تیمی باید در محل مستقر شود؛ پایش و کنترل و غربالگری شوند. اگر کسی غیربومی است باید طبق دستور قضائی به شهر خودش منتقل شود اگر معتاد است باید به کمپی معرفی شود و این پایش با حضور نمایندگان دادگستری، بهزیستی و حوزه معاونت بهداشتی باشد.

شهردار رفسنجان تصریح کرد: شهرداری در این مورد صرفا مسئول تأمین مکان است و محل خیلی خوبی است که پشت جایگاه سوخت در جاده داوران ایجاد کردیم. به فرش، وسایل گرم کننده، پکیج سرویس بهداشتی و… مجهز است.سال گذشته به دلیل وضعیت کرونا، دستور دادند که باز نشود، اما دو سه هفته قبل فرماندار دستور داد کار انتقال این افراد شروع شود.

مختاری با  بیان اینکه در استان کرمان شهرداری رفسنجان در این مسأله خیلی خوب کار کرده، افزود: اما نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد هرکس در جای خود وظیفه خودش را انجام دهد.ما آماده ایم هر لحظه دستور برسد درب را باز کنیم و هماهنگی بین بخشی باید در این قضیه صورت گیرد.

اما با توجه به اینکه فصل سرما رو به پایان است اما همچنان شب های سردی خواهیم داشت، مسئولان مربوطه به جای انداختن توپ در زمین یکدیگر فکری برای ساماندهی این تعداد بی خانمان داشته باشند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها:
بهزیستی بی خانمان شهرداری فرمانداری کارتن خواب معتاد
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :